Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotmail i Mail

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan 1 september har Hotmail ändrat så det inte längre går att ta emot sin email från dem på det vanliga sättet om man använder en tredjehandsmjukvara som typ Outlook Express eller Entourage. De förvarnade om detta och beskrev även hur man ska göra beroende på vilket program man har. Tyvärr beskrev de inte hur man ska göra om man har Apple Mail, som jag har.

Jag har tagit emot min Hotmail i Apple Mail tack vare denna plug-in: Apple - Downloads - Email & Chat - Daniel’s HTTPMail Plug-in

Någon som vet vad jag ska göra nu?

Ok, är det därför jag varken kan skicka eller ta emot e-post i Mail.
Jag klickade bort Hotmails varningar eftersom jag inte har Outlook express eller Entourage.
Det skulle vara mycket intressant att få reda på hur man ska ändra sina inställningar.
Har använt samma plug-in som du Ernst.

Det verkar se mörkt ut hittade detta:

About.com: http://www.automagic-software.com/products.php#httpmail

Klicka på "HTTPMail Plugin" under "Discontinued products"

Det är väl bara att sätta igång med Gmail. Ev. få in Hotmail till Gmail och sen till Mail?

Ursprungligen av Jonas Palm:

Det verkar se mörkt ut hittade detta:

About.com: http://www.automagic-software.com/products.php#httpmail

Klicka på "HTTPMail Plugin" under "Discontinued products"

Det är väl bara att sätta igång med Gmail. Ev. få in Hotmail till Gmail och sen till Mail?

Fixar du att få in hotmail till Gmail beskriv gärna hur! När jag kollade senast kan du inte vidarebefodra hotmail till något annat än microsofts @mail.com adresser.. Har inte heller lyckats extrahera mail från hotmail..

Good luck

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 06:36
Ursprungligen av wilhelmsson:

Fixar du att få in hotmail till Gmail beskriv gärna hur! När jag kollade senast kan du inte vidarebefodra hotmail till något annat än microsofts @mail.com adresser.. Har inte heller lyckats extrahera mail från hotmail..
Good luck

Låter som två orsaker att ta sig besväret att lämna hotmail.

Ursprungligen av Stickan:

Låter som två orsaker att ta sig besväret att lämna hotmail.

Japp. Nu har jag min hotmail endast till messenger och skräppost. Gmail är guld värt och fungerar jätte bra i Mail och i iphone. Plus att det är gratis

Enligt denna tråd så är det nu vanlig POP3 som gäller.

Jag knappade in POP3 inställningar imorse och fick det att funka direkt. Bara att googla "hotmail pop3 settings" och välj första träff tror jag.

Det fungerar inte för mig, men det stod i länken att det bara gäller i vissa länder också.. jag är i Norge så..

Mitt tips alltså: Öppna ett Gmailkonto, importera alla mail från ditt Hotmailkonto samt upprätta POP med Hotmail i Gmailkontot. Ställ sedan in IMAP på Mail app för Gmailkontot, funkar super för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-19 18:57

MBoxmail

Ett tips är att kika närmare på Mboxmail i iTunesstore. Programmet kostar 75kr och funkar med hotmail och push. Jag har inte använt det själv men har många bekanta som är mycket nöjda med det.

Jag har lite svårt se varför man krampar sig fast så hårt i hotmail. Det är ett antal år sedan jag gick ifrån dem. Anledningarna var många.

Då fungerade det dåligt om man inte hade explorer.
Det var begränsningar på mailstorlek och brevlådestorleken.
Man kunde INTE koppla upp sig på annat sätt än webläsare (om man inte var betalkund).

Så kom gmail, där man kunde skicka större mail, hade en sjuhelskottas stor mailbox, lätt kunde ställa in t ex IMAP och kolla med flera datorer - aldrig de idiotiska problem som alltid är med POP. I princip kunde man köra med valfri klient OCH webläsare.
Allt detta gjordes gratis på gmail.

Utöver detta kände jag då (och än idag) att MS är verkligen en samling nötter som lärt sig hur kopieringsmaskinen fungerar, de har aldrig åstadkommit ngt som är det minsta macigt.

Det är inte ngt större jobb skifta, det är värt jobbet alla gånger.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-21 00:02

Samt, om man så önskar, så kan man i Gmail ställa in att hämta POP3-mail mm från ex.vis Hotmail och få dem att dyka upp i Gmail som vanliga mail. Underlättar vid ett byte

Ursprungligen av Goflorp:

Det är inte ngt större jobb skifta, det är värt jobbet alla gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 04:21
Ursprungligen av Drakfot:

Samt, om man så önskar, så kan man i Gmail ställa in att hämta POP3-mail mm från ex.vis Hotmail och få dem att dyka upp i Gmail som vanliga mail. Underlättar vid ett byte

Wow, det hade jag ingen aning om! Det var det tyngsta när jag bytte: hittade någon tjänst som vidarebefordrade mailen från hotmail till gmail men den funkade sådär...

Här är instruktioner för den som så önskar.

Screenshots of Gmail's Mail Fetcher

Edit: originally attributed to Jonas Palm.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 11:38

Själv var jag tvungen att byta i vilket land jag bodde i i inställningarna (numera bor jag i frankrike) för att få mailen att trilla in på datorn och iphonen. Av ngn outgrundlig anledning fungerar det.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-12-21 11:42

kan förstå varför man håller kvar vid gamla mails, har både hotmail, sedan gmail och nu även mobilme... tänk om det ramlar in ett mail från någon gammal vän som inte hört av på evigheter.
Mobileme är överlägset bäst men om man en dag står fattig som en kyrkråtta och inte kan betala för sig så vill man ju inte förlora sin mail pga det

Drar upp denna gamla tråd då jag verkligen behöver hjälp:

Har försökt några veckor nu att få mitt hotmail "Mail" i min Iphone 2G att funka. Har lyckats få den att läsa mail och vara inne i inboxen men problemet är att jag INTE kan skicka några mail.

De jag läst överallt är att man ska använda för utgående när man har hotmail:

Server: smtp.live.com
Port: 25, 995 eller 587 + några fler men inga funkar
SSL: ja

Så nu till frågan vad gör jag för fel blir galen på detta ?!

Om det spelar någonroll som har jag Halebop.
Och inget snack om Gmail tack då det är Hotmail jag vill få att funka

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 07:54
Ursprungligen av Pettson00:

Drar upp denna gamla tråd då jag verkligen behöver hjälp:

Har försökt några veckor nu att få mitt hotmail "Mail" i min Iphone 2G att funka. Har lyckats få den att läsa mail och vara inne i inboxen men problemet är att jag INTE kan skicka några mail.

De jag läst överallt är att man ska använda för utgående när man har hotmail:

Server: smtp.live.com
Port: 25, 995 eller 587 + några fler men inga funkar
SSL: ja

Så nu till frågan vad gör jag för fel blir galen på detta ?!

Om det spelar någonroll som har jag Halebop.
Och inget snack om Gmail tack då det är Hotmail jag vill få att funka

Har du sökt här på SMTP?
Det kan vara så att din operatör spärrar en del portar. Använd den SMTP som tillhör din operatör när du kör mobilt, och Hotmails när du kör WiFi (995 SSL).

Är mest intresserad av att köra det via WiFi men får som sagt inte port 995 mm att funka som jag skrev i mitt första inlägg ovan

Någon som vet vad som kan vara fel ?

bumpar tråden med en annan fråga angående Mail synkat med ett hotmailkonto:

Efter att jag ha införskaffat min första MBP och gjort som jag beskrivit ovan, så har Mail "tagit" alla mina gamla samt nya brev som skickas till min Hotmail.. Lite svårt att förklara kanske men när jag tex loggar in på Hotmail via en webbläsare har jag ingen som helst historik kvar av vare sig mina gamla samt nya brev, då dom "skickas över" till Mail på min MBP. Detta är inte alls önskvärt för min del och hur mycket jag än älskar min nya MBP, så vill jag inte vara helt beroende av den och ha 10 år av brev lagrat på hårdisken.

Finns det någon möjlighet att återställa alla mail så dom går "tillbaka" till mitt hotmailkonto?
Har inte vågat "ta bort" hotmailkontot från Mail då jag är rädd att förlora alla brev..

mvh

deeerek

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-07 21:17

Mail Inställningar, Konton, välj Hotmail. Under Avancerat avmarkera "Radera kopia på servern efter att brevet hämtats".

Kan man göra tvärtom vad deerkek ber om? Har precis formaterat om min dator och nu har jag inga mail kvar i apple mail bortsett från dom som har kommit idag, skulle vilja ha alla gamla mail från min hotmail.

Varför bråka med hotmail om det

Skaffa ett gmail konto.
Ställ det på IMAP (inte POP)
mata in det som behövs i valfri mailklient (Thunderbird, Eudora, Apple Mail etc)

Följ guiderna som talar om hur du skall repa loss alla dina 10 år gamla mail som du inte kan låta dö i frid till det nya kontot.

I och med IMAP så kan din dator brinna upp, dränkas eller vad som helt - mailen ligger hos gmail, i molnet. Oavsett vad som händer kan du alltid få tillbaka dem.

Du har inget sådant som "radera på servern efter mailen hämtats" med IMAP, breven ligger kvar där tills du aktivt ber om att de skall bort. Gmail slänger inga mail, lådan blir inte full etc.

Välkomna in i 2000-talet.

Och ni, tror ni att er verksamhet går under för att ni byter mailadress?
Se det som ett tillfälle till kundkontakt - gör det snyggt

"Hej, nu byter jag/vi/firman mailadress, lägg in den här jdsgjfg@gmail.com i din lista.
Passa på att fira ihop med oss, du har 10% rabbat på osthyvlar denna vecka"

Kör!

Hålla kontakten med "gamla kompisar" gör du lättast med ett konto på FB.
Låt vem som helst se dig på namnet och en bild på din nuna.
Enkelt.
Att lita på att kompisar från 20 år sedan har kvar just din hotmailadress låter ju lite ... konstigt

1
Bevaka tråden