Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple betalar styrelsen bra. Väldigt bra.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kanske kan vara skönt att veta vad en del av pengarna vi betalar till Apple för produkter och tjänster går till?

Steve Jobs numera legendariska löneuttag på en dollar per år från Apple lär kanske överskuggas av hur mycket resten av styrelsen tar ut. Per styrelsemöte.

Låt gå att Jobs har gott om andra ersättningar från Apple, men är det inte lite väl saftigt att varje styrelsemedlem tjänar 127000 per möte om man slår ut det på ett år. Och då pratar vi dollar, inte kronor.

Det har dock visat att Apple inte är värst. Företaget Nabors i USA betalar ut 139000 dollar per möte om man slår ut det på ett helt år.

Läs mer här

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-20 02:41

Hur långa möten ?

Det är väl som alla andra styrelsemöten, först ska man dricka kaffe en sväng. Sen ska man snacka, sen kör man möte i 30min sen kaffe på det. Jo lunch får man inte glömma och kaffe på det. Sen snackar man en timme till sen går man hem och är (miss)nöjd med sina beslut

Det där är den svenska modellen. :-D.

Ursprungligen av acidflash:

Det är väl som alla andra styrelsemöten, först ska man dricka kaffe en sväng. Sen ska man snacka, sen kör man möte i 30min sen kaffe på det. Jo lunch får man inte glömma och kaffe på det. Sen snackar man en timme till sen går man hem och är (miss)nöjd med sina beslut

Skiter faktiskt i vad de betalar dem.
De tar en jäkla massa bra beslut och det går bra, bra produkter och alla kurvor pekar uppåt.
Då anser jag det vara ett "internt problem" för Apple.

Om de får 12:- eller 1 miljon Per möte. Än sen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-20 10:52

Visst är det mycket pengar, men jag tror inte styrelsemedlemmarna fik den typen av ersättning under 90-talet, så det är väl dom "väl unnat" att få lite extra nu när det går bra. Det finns trots allt de som lever på att sitta i styrelser även i Sverige.

+1 på Goflorp

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-20 12:05

Nu är det väl inte bara för själva sammanträdet de får betalt. De måste lägga ner ganska många timmar på förberedelser, att läsa in sig på de olika ärenden som kommer att behandlas. Det är inga små buntar med dokument med ofta snårig jurist- och ekonomspråk som de förväntas ha förstått innebörden av och kunna fatta beslut om.
OK, det blir en ganska bra timpenning iallafall. Men det är ju klart att med tanke på hur mycket dessa personer tjänar i övrigt så kunde de ju lika gärna ligga kvar på playan än att sitta igenom ett styrelsesammanträde i Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 12:42

Det blir alltid sådan uppståndelse om detta i Sverige. Som att folk inte kan förstå längre än sina egna behov räcker. Folk kommenterar privata företags stora bonusar med: Förstår inte vad man ska med så mycket pengar till. Man kan ju bara äta för så mycket pengar varje dag.

Vore jag aktieägare så skulle jag inte vilja ha folk med sådan mentalitet i styrelsen.

  • Medlem
  • 2009-12-20 13:19
Ursprungligen av acke:

Det blir alltid sådan uppståndelse om detta i Sverige. Som att folk inte kan förstå längre än sina egna behov räcker. Folk kommenterar privata företags stora bonusar med: Förstår inte vad man ska med så mycket pengar till.

Nå, vissa bonusar kan framstå som en smula oproportionerliga, till exempel sådana som delas ut trots att företaget går uselt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-20 14:50
Ursprungligen av lufra:

Nå, vissa bonusar kan framstå som en smula oproportionerliga, till exempel sådana som delas ut trots att företaget går uselt.

Precis, visst finns det folk som inte tycker att man ska kunna tjäna pengar överhuvudtaget.Men jag tror de flesta tycker det är ok om de gör ett bra jobb. Men när man sitter i styrelsen för en bank eller liknande som går så dåligt att man måste få hjälp med skattemedel och ändå tar ut skyhöga bonusar och arvoden är det klart att det sticker i folks ögon. Oavsett om dom bor i Sverige eller USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 12:52

Detta är ju inte bonus - det är styrelsens arvode för att dom tillsammans med ledningen hanterar ett av världens i särklass mest välskötta bolag. Värt varenda spänn...

När det blir fel med höga ersättningar är när bolagen är misskötta/går med förlust/när styrelsen inte gör något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 15:58

Hm... det är ju lätt att driva företag när det går bra. När det blir problem eller om man jobbar i motvind, det är då man visar vad man går för! När det är 'svårt läge' kan man vara i behov av de duktigaste - och då måste man nog vara beredd att betala bra. När sedan vinden vänt så blir det ju också naturligt att dela på vinstkakan, utöver hög grundersättning. Dock skall man vara noga med att belöna ALLA (i alla led) som bidragit till framgången, inte bara företagsledarna och ägarna! Men ledare måste alltid ha hög ersättning, så länge de gör skäl för sin lön...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-12-20 16:41

Vinstdelning

Ursprungligen av Clavius:

.....Dock skall man vara noga med att belöna ALLA (i alla led) som bidragit till framgången, inte bara företagsledarna och ägarna!....

Vadå ägarna? Apple har inte delat ut en endaste $ sedan 1996, det enda man fått som ägare är ökningen på aktien, vilket i och för sig har varit skaplig men beroende på marknadens infall som i och för sig är beroende på hur bolaget styrs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 18:16
Ursprungligen av Hjopek:

Vadå ägarna? Apple har inte delat ut en endaste $ sedan 1996, det enda man fått som ägare är ökningen på aktien, vilket i och för sig har varit skaplig men beroende på marknadens infall som i och för sig är beroende på hur bolaget styrs.

Sant! Å andra sidan kan man knappast hitta en så trogen 'församling' hängivna produktfans som Apple har, så på så sätt kanske man inte känner att man 'behöver' belöna aktieägarna mer... 'De får ju redan världens coolaste förpackade produkter!'

På sikt kommer dock Apple bli så stora att de måste ändra lite på sin filosofi på detta område... Inte helt okomplicerat.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-21 01:19

Styrelsearvode på 4.7M / person får man faktiskt ha åsikter om. Det finns väldigt många bra Svenska företag som presterar väldigt bra (H&M exempelvis) men i Sverige kan du få kanske en HALV miljon i styrelesearvode om du har tur.

Alla vi vet ju att Apple har bra marginaler på sina prylar, som vi konsumenter snällt betalar, nu vet vi att dom lägger nästan 33 Miljoner på styrelsearvoden också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 04:08
Ursprungligen av studiox:

Styrelsearvode på 4.7M / person får man faktiskt ha åsikter om. Det finns väldigt många bra Svenska företag som presterar väldigt bra (H&M exempelvis) men i Sverige kan du få kanske en HALV miljon i styrelesearvode om du har tur.

Alla vi vet ju att Apple har bra marginaler på sina prylar, som vi konsumenter snällt betalar, nu vet vi att dom lägger nästan 33 Miljoner på styrelsearvoden också.

Det där håller jag nog med om. Är det någon som har koll på folket som sitter i styrelsen? Vilka andra styrelser är de medlemmar i också?

  • Oregistrerad
  • 2009-12-21 15:36
Ursprungligen av sodemus:

Det där håller jag nog med om. Är det någon som har koll på folket som sitter i styrelsen? Vilka andra styrelser är de medlemmar i också?

apple board - Google Search

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 17:09

Visst, google finns. Tänkte kanske mer på om det fanns något bra specifikt material någon redan läst och kunde tipsa om. Typ en artikelserie eller dylikt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-21 08:19
Ursprungligen av studiox:

Styrelsearvode på 4.7M / person får man faktiskt ha åsikter om. Det finns väldigt många bra Svenska företag som presterar väldigt bra (H&M exempelvis) men i Sverige kan du få kanske en HALV miljon i styrelesearvode om du har tur.

Alla vi vet ju att Apple har bra marginaler på sina prylar, som vi konsumenter snällt betalar, nu vet vi att dom lägger nästan 33 Miljoner på styrelsearvoden också.

Men att sänka styrelsens arvoden skulle knappast påverka priset på Apples produkter.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men att sänka styrelsens arvoden skulle knappast påverka priset på Apples produkter.

Nä, det enda resultatet skulle vara några surpular i styrelsen och mer pengar på banken för Apple.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-21 15:35
Ursprungligen av MatsOlov:

Men att sänka styrelsens arvoden skulle knappast påverka priset på Apples produkter.

Nej, det sa jag heller inte. Däremot är jag helt säker på att Apples prissättning diskuteras i deras styrelse..

  • Oregistrerad
  • 2009-12-21 23:28

Om vilka som sitter i styrelsen? Tycker det framgår väldigt bra på Apple vilka som sitter i Apples styrelse. Vill du läsa mer så finns det ju tom Bio på några av dessa, exempelvis Al Gore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 02:02
Ursprungligen av studiox:

Om vilka som sitter i styrelsen? Tycker det framgår väldigt bra på Apple vilka som sitter i Apples styrelse. Vill du läsa mer så finns det ju tom Bio på några av dessa, exempelvis Al Gore.

Ok, vi släpper det där nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 09:52

Fortune hade en artikel på hela styrelsen kanske 2005/06, tror inte att den finns på nätet - men surfa runt lite och kolla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 22:33
Ursprungligen av Tangen:

Fortune hade en artikel på hela styrelsen kanske 2005/06, tror inte att den finns på nätet - men surfa runt lite och kolla

Tack, tack! Det var nåt i den stilen jag sökte...

Har inte hittat just den artikeln än men de hade en hel del andra intressanta artiklar om just apple (såklart antar jag)...

Jag länker in den här om jag hittar den.

1
Bevaka tråden