Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väsnas iMac & eMac ??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-14 10:13

NYA iMac och eMac...

Jag håller på att försöka konvertera en kille med flickvän jag känner till Mac. I dag kör de en gammal sketen Siemens med en Pentium I processor tickandes i 200Mhz.

Försöker få dem att förstå att om man vill koppla en digitalkamera till denna, så måste man dels köpa ett usb-kort, dels lägga i mer minne (32mb idag / win 98) och ha ett helt gäng tålamod.

Därför har jag nu föreslagit en eMac eller iMac som jag vet att de troligen kommer att kunna köpa som personalköp i höst.

De vill göra det allra vanligaste, utöver att pilla med bilderna: surfa, skriva, maila osv.

Men är maskinerna bra och hur mycket väsnas dem? Ni kommer säkert tala bäst om iMac, men jag tror ändock (osäker) att eMac ligger mer i deras prisklass.

Va tycker ni?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 10:24

Jag var och lyssna på båda dessa modeller innan jag bestämde mig för vad jag skulle välja för hempc. iMacen 17" kunde man inte höra i affären medans emacen brummade rätt rejält. Sen är ju priset på datorerna i hempc avtalen mycket lägre än om man köper dem i affär så det är helt klart värt att skaffa en iMac då priset på den kommer bli samma som en eMac i butik.
I Västra Götaland Regionen där jag skaffar mi hempc kostar iMac 15" 455:- i månaden i bruttolöneavdrag.

/Johan

Frugan har en 15" iMac hemma och den är så gott som knäpptyst, bortsett från hårddisken men det ljudet är ju lite svårt att komma undan antar jag.

  • Medlem
  • 2003-05-14 10:43

eMacen låter nog inte mer än andra datorer, men man har den ju precis framför sig. Om man inte störs av det medan man jobbar, så stör den mao inte omgivningen mer än andra datorer. Det är ju tyvärr inte lätt att testa ljudnivån på datorn i förväg, eftersom den oftast står i en ljudlig miljö.

  • Avstängd
  • 2003-05-14 11:04

iMAC tyst , lätt att flytta ,
lite sladdar Mitt bästa datorköp någonsin.

Alternativet är en powerbook

  • Medlem
  • 2003-05-14 11:04

Jag läste något om, tror det var i nya MacWorld, att de nya iMac-maskinerna på 1Ghz låter mer än de tidigare? Vilka iMac'ar är det nu som låter mer...bara de med 1Ghz, eller?

Hmm...eftersom de båda två jobbar på samma ställe, så kanske man skulle passa på och höra om en av dem kan tänkas....tja, resten hajjar ni..

Min TiFlimmerBook bör bytas ut snarast.

/Fredrik

  • Avstängd
  • 2003-05-14 11:07

Ett annat argument är att iMACen är strömsnål.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-14 11:12

Huruvida iMac låter illa har diskuterats en del, och åsikterna går isär. Kolla t.ex på:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20985

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22623

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=21748

Fläkten i min iMac G4 800 verkar i alla fall låta mer och mer. Skulle inte vilja ha den i sovrummet.

Edit: Snyggat till bland bokstäverna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 11:35

Jag har sagt det förut och säger det igen: Min 1 GHz iMac låter nästan inget alls och den har jag dessutom bara några meter ifrån mig när jag sover.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Frugan har en 15" iMac hemma och den är så gott som knäpptyst, bortsett från hårddisken men det ljudet är ju lite svårt att komma undan antar jag.

Nay, inte om man orkar pilla och greja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Ett annat argument är att iMACen är strömsnål.

Hur ligger den till egentligen?

emac låter en del, men dels vänjer man sig och dels låter den inte lika mycket som en normal pece. Jag älskar min lilla dator

  • Avstängd
  • 2003-05-14 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hur ligger den till egentligen?

http://www.connectionab.com/produkter/imac.html

looking DVDs twice as fast.1
Ready, set, connect. Using FireWire and USB,
iMac automatically recognizes most printers,
cameras, digital music players, and other
peripherals.With Ethernet and modem built
in, connecting to the Internet is a snap.
Go wireless. With AirPort, you can connect
Display
? Built-in 17-inch (viewable) widescreen or 15-inch
(viewable) TFT active-matrix liquid crystal display
? Millions of colors at all resolutions
? Typical viewing angle: 120? horizontal; 90? vertical
? Typical brightness: 200 cd/m2
? Typical contrast ratio: 300:1
Graphics support
Electrical and environmental requirements
? Meets ENERGY STAR and TCO 95 requirements
? Line voltage: 90V to 264V AC
? Frequency: 47Hz to 63Hz, single phase
? Maximum continuous power: 160W (17-inch model);
130W (15-inch model)
? Operating temperature: 50? to 95? F (10? to 35? C)
? Storage temperature: ?40? to 185? F (?40? to 85? C)
? Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
? Maximum operating altitude: 10,000 feet

Och vid vila 4W

Har själv en iMac g4 800mhx 15"
tystaste och underbaraste datorn jag ägt, fungerar till allt jag försökt använda den till utan problem.

Fläkten hör jag först om jag typ trycker örat nästan mot utblåset vid skärmfästet annars är de lugnt.

Superdriven däremot viner på rätt bra när den snurrar igång skivor osv, men det gör den oavsett vilken dator du väljer.

  • Medlem
  • 2003-05-15 08:43

Tack! Roligt med så många entusiastiska svar. Köper de en iMac, så blir de ju någon av de nya modellerna. Jag är lite osäker om de nuförtiden bara görs på 1 Ghz, det kanske finns en 800Mhz kvar?

Det är just 1Ghz jag är lite orolig över, men vrölar den inte mer än en vanlig PC (utan läbbiga fläktar och groteska grafikkort), så torde ju allt vara okej.

Sen är det detta med skärmen: 15" eller 17"? Att avstå från den större betyder väl att man får avstå från prestanda eftersom de säljs efter specifikation där 1Ghz = 17" eller?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 10:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Jag är lite osäker om de nuförtiden bara görs på 1 Ghz, det kanske finns en 800Mhz kvar?

Det finns två modeller, en med 1 GHz och 17"-skärm och en med 800 MHz och 15"-skärm.

Citat:

Det är just 1Ghz jag är lite orolig över, men vrölar den inte mer än en vanlig PC (utan läbbiga fläktar och groteska grafikkort), så torde ju allt vara okej.

Min 1 GHz-are är betydligt tystare än någon PC jag någonsin testat.

Citat:

Sen är det detta med skärmen: 15" eller 17"? Att avstå från den större betyder väl att man får avstå från prestanda eftersom de säljs efter specifikation där 1Ghz = 17" eller?

Det stämmer. Jag tycker absolut det är värt att lägga till de extra pengarna som 17"-modellen innebär. Plus mer RAM. Du bör ha minst 512 MB.

Lycka till!

Har man pengarna till en 17" så ska man självklart satsa på en sånn, och har man det inte så får man helt enkelt spara lite till ;P

Det kan bli lite trångt på skärmen med allt man vill ska få plats eftersom man bara kan köra i 1024*768 på 15"

Men ska dom bara sitta och slösurfa, skicka lite mail osv så klarar man sig med skärmytan man får med 15" iMac.

1
Bevaka tråden