Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nå filerna på en Time Machine?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook dog idag, startar den men den står å laddar på äpplet men några mysko ljud, men det är så att jag har en time machine disk som är uppbackad sen några dagar men jag förstår inte hur jag kan få tag på filerna i den. Jag vet inte om det ens går att nå filerna från en mac?

Men iaf...
Jag har inte tillgång till någon annan mac just nu men jag har macdrive på windows för att läsa HFS-diskar. Men när jag går in i backup mappen är alla filerna 0kb?! Tydligen är inte time machine det bästa för att nå alla filer man ägde, har jag börjat förstå. Frågan är, går det inte att flytta över mitt itunes biblitek t.ex.? Kan jag bara återställa mina filer via mac?
Om jag köper en ny mac går det att återställa filerna då? Såvitt jag har läst idag om saken är time machine uruselt till detta. Går det bara att använda disken ifråga med min döda mac?

Bajs åt apple i sådana fall

anslut din backupdisk.
Starta från installations DVDn
gå inte in i själva installationen, utan där man gå upp i menyn och välja verktyg etc.
Där kan man välja att återställa från en backup.
Det kommer ta en jävla tid.

Givetvis får du ju se till att du återställer till en frisk ( utbytt ) disk.

Att försöka läsa en tm backup från en pc är lönlöst.

Ett annat tips är att ta reda på hur man gör innan man börjar hysta bajs runt sig.
Det kan skvätta.

Tack tack, men om jag nu bestämmer mig för att skrota min gamla mac och köper en ny det går då att nå filerna? Eller då göra samma sak, återställa från TM disken.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-20 23:58

Japp, den skall dyka upp i installationsprogrammet (den kommer fråga dig från vilken backup mm som den skall återställa ifrån).

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Tack tack, men om jag nu bestämmer mig för att skrota min gamla mac och köper en ny det går då att nå filerna? Eller då göra samma sak, återställa från TM disken.

Då har apple lyckats åndå fast det skulle inte skada om det fanns lite mer kompatibilitet mellan plattformarna istället för detta ständiga krig :S

Men tack, uppskattat

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Då har apple lyckats åndå fast det skulle inte skada om det fanns lite mer kompatibilitet mellan plattformarna istället för detta ständiga krig :S

Men tack, uppskattat

Öh?

Att TM är möjligt bygger till stor del på att den använder filsystemet HFS+ och dess journalföring. PC anvisas med att hålla på med NTFS och FAT32 som inte stödjer att man gör sådana här saker.
Så, TM funkar på Mac, glöm att det funkar på Win. Det har inget med ngt "krig" att göra.

Hoppas jag får min 27" iMac i morgon! Jag har en 20" Power PC G5 iMac med Leopard samt en Time Machine. För att få över allt från min gamla Mac tänkte jag helt enkelt ansluta HD´n med senaste Time Machine backup och köra Flyttassistent.app

Det fungerar väl lika bra som att starta från installations DVD´n?

Tm och flyttassistent funkar väl inte ihop?
Eller så har de hittat på ngt nytt.

Jag hade inte kört Flyttassistent när man går över processortypsgränsen.
Från PPC till Intel...
Uppepå det bytet mellan Leopard till SL...

Du kommer ändå behöva installera om en massa program, och om du flyttar en massa PPC-Gunk till den nya maskinen kan du få mer problem än du löser.
I bästa fall händer inget, men du ligger och kör dessa program i Rosetta (emuleringsläge) till ingen nytta.

Jag kör också Rosetta, för ett enda program som inte utvecklas längre.
Det är sånt som Rosetta är till för.

Kan du inte bara flytta dokument?

Har flyttat med flyttassistenten från dator till dator så länge den har funnits och har aldrig installerat om några program. Det är som vanligt, det bara funkar.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har flyttat med flyttassistenten från dator till dator så länge den har funnits och har aldrig installerat om några program. Det är som vanligt, det bara funkar.

Jag är skeptisk när det bli två "hopp" på en gång
Både OS en nivå och Processortyp ...

Men men, det kan ju gå alldeles utmärkt.

Här hittade jag följande information:

Mac OS X 10.6 Help: Överföra information med Flyttassistent

Så här överför du information från en säkerhetskopia på Time Machine eller en annan hårddisk:

1. Öppna Flyttassisten (finns i mappen Verktygsprogram i programmappen) och följ anvisningarna på skärmen.
2. När du tillfrågas om hur du vill överföra information väljer du knappen ”Från en Time Machine-säkerhetskopia eller annan skiva”.
3. När du ombeds att välja en skiva väljer du den skiva som du vill överföra information från.

Jag satte in min nya hårddisk precis innan jul och startade från installationen för snow leopard och valde vertyg osv. återställde till mitt ursprungliga, funkade perfekt! (tog inte ens så jättelång tid) men det otroliga är:
Jag hade på datorn hela natten i sovläge (allt funkade nu), väckte den på morgonen och så drog jag upp activity monitor av någon anledning, brukar göra det ibland, men då fanns inget där överhuvudtaget, visade inga processer och hur mycket det tog av minnet osv. Jag tänkte jag startar väl om datorn då, men när den ska starta igen står den och snurrar på äpplet igen?! Har inga missljud från hdd:n längre men istället (om man sätter örat mot den) hör jag att den startar och sen varvar ner, startar och varvar ner, ungefär 3 ggr, sen slutar den totalt och inget händer?!
Några ideér om felet? Nåt jag glömt?

1
Bevaka tråden