Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd för extern hdd 1TB

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tja, behöver lite tips inför ett sådant inköp. Den ska användas till backup och lagring, och prio ligger inte på mobilitet utan hellre hastighet. FireWire eller USB spelar ingen roll då jag har båda.
Min budget ligger på max 1100 kr.

Tack på förhand!
David

Senast redigerat 2009-11-30 13:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 12:00

MItt råd är i alla fall att inte köpa en Western Digital-disk. Fungerar dåligt med Mac. Lacie har bra och snygga diskar.

Ursprungligen av acke:

MItt råd är i alla fall att inte köpa en Western Digital-disk. Fungerar dåligt med Mac. Lacie har bra och snygga diskar.

Tänk, min erfarenhet är precis tvärt om. De WD-diskar jag haft har alla varit bra medan LaCie har funkat uselt (sådan har jag iofs bara haft en - ville inte ha fler efter den..).
Jaja, som man sa förr i tiden på internettet: "YMMV"..

(Nå, till saken hör kanske att att mina WD-diskar har jag köpt som lösa diskar och monterat i externa kabinett. Sådant kan förstås göra skillnad..)

Ursprungligen av acke:

MItt råd är i alla fall att inte köpa en Western Digital-disk. Fungerar dåligt med Mac. Lacie har bra och snygga diskar.

Det där beror nog väldigt mycket på vilken WD disk du köper. Det finns en hel drös med olika Mybook-modeller men om man vill undvika eventuellt krångel rekomenderas Mybook diskar med "Studio"-suffixet. Dessa är nämligen förformaterade för Mac o har Fw800. Studio kostar förstås något mer än de andra men det kan det vara värt.

Disken jag nämner ovan ligger på priser från 1295 o uppåt. Min kostade 1695 där jag köpte den men jag lyckades pruta ner den till 1400 ;).

Senast redigerat 2010-03-18 17:39
  • Medlem
  • 2009-11-30 13:39

Där hör man...

Och jag som köpte en WD-disk efter att min andra LaCie Big Disk rasat. Den första pajjade inom garantin och den jag fick i ersättning (min tredje) snurrar fortfarande (ta i trä...)

1TB med USB. 800 pix.
Dustinhome-länk

Western Digital visserligen. Själv har jag haft en Mybook i 2 år som funkar bra. Finns säkert tonvis av ankedoter vad gäller olika märken av diskar som kajkat.

Har övergett LaCie också, deras ström adapters får de mesta diskarna att sluta funka och/eller krasha, och supporten är rätt begränsad i min erfarenhet. Till och med Webhallen har slutat sälja dem för att 'they are no good'.

1100:- För en extern hd på 1TB för kommer du nog inte så långt med, kvalitetsdiskar kostar mer. Men ta chansen när det finns prisnedsättningar eller kampanjer hos Dustin, Webhallen etc.
(som den ovan som marcus länkade till tex, köpte själv 2 sådana på Webhallen för ett tag sedan och de funkar bra 'this far')

Tack för tipsen! Verkar som att alla har ganska olika erfarenheter, men blev tillslut den här:
WEBHALLEN.com [Western Digital Extern HDD My Book for Mac 1TB (USB 2.0)]

Det är alltid samma tendenser i sådana här trådar. Den som har haft en hårddiskkrasch med ett visst märke tycker att det märket är värdelöst. Och lovprisar sin nya okraschade hårddisk. Vad gäller Lacie så sitter det ju allsköns olika diskar i dem så det kan lika väl vara Western Digitals "fel". Själv har jag bara upplevt en enda krasch. Det var en IBM-disk --> skitdålig :mad::):)

Jag har många Lacielådor. Inte haft några som helst problem med dem. Men det kommer väl en dag, antar jag.

Varför är det ingen som diskuterar det som jag tog upp i en tidigare tråd: Strömkontakten. Det är uppenbarligen vanligt att externa diskar har riktigt sladdrig strömkontakt. WD Elements är en sådan. Mapower är ännu värre, ramlar ur spontant för minsta lilla. Jag behöver en vettig extern disk, men jag kan inte köpa på chansning när det uppenbarligen är vanligt att ha externa diskar med sämre strömförsörjning än en Luciakrona.

De bästa jag haft är LaCies gummiklädda disk som tar strömmen över FireWire. Stabilt och trevligt, men dyrt om man vill ha en stor disk.

Finns det någon bra utan extern strömkälla och ev. firewire till ett rimligt pris? Minst på 500GB?

Det finns en superbra Lacie [Little Big Disk], med dubbla 2,5"-diskar RAID-kopplade och dessutom FW800. Inte så billig precis. Det bästa priset just nu: Sekvencia Vet inte om det är så bra ställe att handla på bara. Men postförskott borde väl vara riskfritt.

5400-varvsdiskar inget problem då det är RAID-0 och FW800. Den är snabb. De med 7200 kanske kan vara något snabbare, men 5400 är tysta och fina

RAID är ju inte fel förstås. Frågan är om det är lyx eller nödvändighet, och det kostar inte bara pengar utan också effekt och utrymme. Jag såg ett påstående (rykte alltså) som påstod att dagens diskar är sämre än de äldre eftersom priserna pressats ner för mycket. Om det är sant så är det dags att gå över till RAID-lösningar som standard. Men är det så?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-12-08 13:28

Western Digital My Book Mac Edition kostar ju "bara" 840 kr plus frakt (PC-Doctorn Helsingborg AB / WESTERN DIGITAL My Book Mac Edition WDH1U10000A - Hårddisk - 1 TB - extern - Hi-Speed USB) Men vad betyder för MAC? Det finns ju andra WD My Book med samma namn utan "for Mac" vad är skillnaden?

Ursprungligen av 2mac:

Western Digital My Book Mac Edition kostar ju "bara" 840 kr plus frakt (PC-Doctorn Helsingborg AB / WESTERN DIGITAL My Book Mac Edition WDH1U10000A - Hårddisk - 1 TB - extern - Hi-Speed USB) Men vad betyder för MAC? Det finns ju andra WD My Book med samma namn utan "for Mac" vad är skillnaden?

Den kommer formaterad som HFS+ istället för NTFS som de andra gör.

Ursprungligen av 2mac:

...Det finns ju andra WD My Book med samma namn utan "for Mac" vad är skillnaden?

Förmodligen bara filsystemet som skiljer. "For Mac" är väl formaterad HFS+, och den andra modellen är väl formaterad NTFS.

Men det spelar ju mindre roll hur den är formaterad vid köptillfället. Vilken version du än köper, så kan du själv formatera om den till det filsystem du önskar.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-12-08 14:10

Ok, tack för förklaringen, helt betydelselöst alltså...

SEAGATE FREEAGENT DESKTOP 1TB USB 2.0 SILVER - Stor lagringskapacitet med läcker design och hela 5 års garanti - Produktinformation

Har denna själv till min iMac och jag har då inget att klaga över. Den funkar ypperliggt.
Iofs använder jag den bara till Time Machine.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-20 11:01

Jag hade stora problem med min Seagate Freeagent USB 1TB. Hårddisken gick ner i viloläge efter bara 1 minut. När den var kopplad till min Airport extreme. Det följde med program till PC för att ändra tiden innan den gick ner i viloläge men lyckades bara få upp den till 3 min efter massor av strul, omformateringar osv.
Slutade med att jag slog sönder skrället och flyttade över hårddisken till ett annat kabinett.
Möjligt att den går bättre om den är kopplad direkt till macen.

Ursprungligen av MagArne:

Jag hade stora problem med min Seagate Freeagent USB 1TB. Hårddisken gick ner i viloläge efter bara 1 minut. När den var kopplad till min Airport extreme. Det följde med program till PC för att ändra tiden innan den gick ner i viloläge men lyckades bara få upp den till 3 min efter massor av strul, omformateringar osv.
Slutade med att jag slog sönder skrället och flyttade över hårddisken till ett annat kabinett.
Möjligt att den går bättre om den är kopplad direkt till macen.

Hmm, nu när du säger det går den i viloläge väldigt mycket.

Hade inte tänkt på det innan eftersom att det endast är backup för min del så jag är sällan och rotar runt på disken efter filer.

Kört flera olika märken under åren men de diskar jag mest varit nöjd med utan krångel är Western Digital Studio diskar som har 2st FW 800, FW 400, eSata och USB!
Bra när man vill utöka så går man från diskens FW till nästa osv.

Funderar nu över om jag skall köpa ytterligare 8TB (4st) av de nya 2TB Studio diskarna, 2.195 kr / st
Och Raida dessa alternativt köpa mig en ReadyNas Pioneer Pro server, får se vilket det blir.

  • Medlem
  • 2010-03-04 20:52

Låt mig försöka återuppliva den här tråden. Finns det någon extern hårddisk som verkligen är pålitlig?

Jag har två LaCie (BigDisk) som pajat var sin gång, en Macline Mirrordrive och en Seagate Freeagent.

Ni som har liknande erfarenheter vet hur det brukar gå till: Plötsligt får fanskapet för sig att inte dyka upp på skrivbordet. Skivverktyg, Systeminformation och Diskwarrior turas om att eventuellt upptäcka den. Genom att logga ut / starta om / rycka ur sladdar kan man lyckas lura den externa hårddisken att presentera sig igen, och då gäller det att passa på och kopiera över allt till någon ledig plats.

Vad jag har läst gällande LaCie, är det kontrollerkortet (den krets som sköter kontakten med datorn) som blir knasigt.

Mirrordriven har hittills gått som en klocka. Jag har undrat om det beror på att den har egen strömbrytare. Och det vore idealiskt – om den inte låter precis som en hårtork. Helt sjukt.

Min senaste erfarenhet är hur Freeagenthårddisken, allt oftare på sistone, inte bara hängt sig, utan knockar hela Finder!

Det tycks hänga samman med just aktiviteter i Finder: jag öppnar och stänger fönster och Överblickar (QuickView) bilder. Plötsligt kommer regnbågspizzan och allt avstannar. Konstigt nog fungerar andra program, men Finder vägrar återhämta sig och kan inte starta om. Det enda som fungerar är att tvångs-stänga av datorn. Och därefter är Freeagenthårddisken borta från skrivbordet. Vanligen dyker den upp efter att jag dragit ut FireWire och strömkabel samt återanslutit, men nu börjar det hända väl ofta.

Två generella saker är extra jobbiga:
1. Externa hårddiskar tvärdör inte, utan lägger av stötvis, genom att allt oftare bryta kontakten.
2. Externa hårddiskar tar Finder som gisslan när de mår dåligt.

Det återstår för mig att se om Snow Leopard dras med samma problem.

Jag upprepar, finns det någon riktigt bra extern hårddisk? Eller gäller det bara att ha tur?

Ursprungligen av lufra:

Låt mig försöka återuppliva den här tråden. Finns det någon extern hårddisk som verkligen är pålitlig?
...
Jag upprepar, finns det någon riktigt bra extern hårddisk? Eller gäller det bara att ha tur?

Jag undrar detsamma. Jag drog i alla fall den här slutsatsen:

- Billiga kabinett har dåliga nätadaptrar och dåliga kontrollerkort.
- 3.5" har ofta fladdriga strömkontakter! Om strömkontakten sitter sämre än FW/USB-kabeln så sitter det för dåligt - och det gör den ofta! Jag har fyra 3.5"-kabinett, och tre av dem är underkända. Den enda bra är ett bamse-kabinett för två diskar som har stor strömkabel, dvs som till datorn.

Andra punkten åtgärdar jag genom att köra FW-driven 2.5"-disk. Den första får man ta på känsla. Och så finns ju den där tanken om att man borde RAIDa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 15:42
Ursprungligen av lufra:

Låt mig försöka återuppliva den här tråden. Finns det någon extern hårddisk som verkligen är pålitlig?

Jag har två LaCie (BigDisk) som pajat var sin gång, en Macline Mirrordrive och en Seagate Freeagent.

Ni som har liknande erfarenheter vet hur det brukar gå till: Plötsligt får fanskapet för sig att inte dyka upp på skrivbordet. Skivverktyg, Systeminformation och Diskwarrior turas om att eventuellt upptäcka den. Genom att logga ut / starta om / rycka ur sladdar kan man lyckas lura den externa hårddisken att presentera sig igen, och då gäller det att passa på och kopiera över allt till någon ledig plats.

Vad jag har läst gällande LaCie, är det kontrollerkortet (den krets som sköter kontakten med datorn) som blir knasigt.

Mirrordriven har hittills gått som en klocka. Jag har undrat om det beror på att den har egen strömbrytare. Och det vore idealiskt – om den inte låter precis som en hårtork. Helt sjukt.

Min senaste erfarenhet är hur Freeagenthårddisken, allt oftare på sistone, inte bara hängt sig, utan knockar hela Finder!

Det tycks hänga samman med just aktiviteter i Finder: jag öppnar och stänger fönster och Överblickar (QuickView) bilder. Plötsligt kommer regnbågspizzan och allt avstannar. Konstigt nog fungerar andra program, men Finder vägrar återhämta sig och kan inte starta om. Det enda som fungerar är att tvångs-stänga av datorn. Och därefter är Freeagenthårddisken borta från skrivbordet. Vanligen dyker den upp efter att jag dragit ut FireWire och strömkabel samt återanslutit, men nu börjar det hända väl ofta.

Två generella saker är extra jobbiga:
1. Externa hårddiskar tvärdör inte, utan lägger av stötvis, genom att allt oftare bryta kontakten.
2. Externa hårddiskar tar Finder som gisslan när de mår dåligt.

Det återstår för mig att se om Snow Leopard dras med samma problem.

Jag upprepar, finns det någon riktigt bra extern hårddisk? Eller gäller det bara att ha tur?

OWC (Other World Computing), säljs tyvvär enbart från USA, och är dyrare än skräp som säljs i affärer och handeln i Sverige.

Med tanke på hur ofta användare får problem med sina externa diskar (har själv en Seagate Freeagent 500gb, som får filer och partitioner att försvinna allt oftare), så undrar man varför detta märke (som folk svär på) inte finns importerad.

Det verkar som om RAID lösningar åtminstone ger någon slags trygghet som saknas idag med vanliga externa HDD.

Det känns i alla fall som situationen idag på marknaden är såpass dålig (katastrofal) med de här produkterna att KO eller ngt. liknande instans borde ha ett och annat att säga till om det hela.

Som du läst ovan, och vad JAG läst i andra trådar så är erfarenheter av hårddiskar från person till person. Jag har själv 2 seagate. Båda med FW800, en portabel och en stationär. BÅDA fungerar klockrent, har inte haft ett enda problem. Stänger jag av datorn stängs hårddisken av osv. alltså så som jag vill ha det. Har även en väldigt gammal lacie som säkert är 4 år gammal och fungerar klockrent.
Så som sagt var, det handlar nog mest om tur, samt hur du behandlar den fysiskt.

Raida 2 hårddiskar så du är på säkra sidan!

Good luck

  • Medlem
  • 2010-03-05 12:48
Ursprungligen av wilhelmsson:

Raida 2 hårddiskar så du är på säkra sidan!

I'll second that.
Hårddiskar går sönder, och vill man inte bli av med saker ska man dubblera/RAIDa, eller ha en bra backup (på RAIDade diskar.)

Vill man vara lite extra nojjig kör man med olika fabrikat när man dubblar sina diskar...:)

  • Medlem
  • 2010-03-05 11:33

Tack wilhemsson!

Edit: den här HDD:n tål i alla fall att bli eldad och överkörd av en grävmaskin.

  • Medlem
  • 2010-03-05 22:07

Ja, den jag haft minst problem med är Mirrordrive, och där kan man ju ställa in raid-läge på baksidan. Jag har inte använt det än. Jag fastnade på oklarheten i hur det skulle fungera tillsammans med de raid-inställningar man kan göra i Skivverktyg. Så jag vågade inte den gången.

Just nu önskar jag bara att det fanns en mirrordrive med tystare fläkt...

  • Medlem
  • 2010-03-06 09:23

Tack för inputen, Ingemar! Vilket är "det enda bra" kabinettet?

Vad sägs om kvaliteten på den här:

Liggande extern hårddisk på 1,5TB! Western Digital WD Elements 1,5TB

som extern till min AirPort Extreme? Ska mest vara till lagring och backup.

Har interna hastigheter och cachestorlek betydelse för en USB-disk?

Bevaka tråden