Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Cinch!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara tipsa om programmet Cinch, som jag råkade snubbla över häromdagen. Cinch gör att du kan förstora, förminska eller anpassa det fönster du arbetar i till skärmen genom att dra det mot höger, vänster eller övre kant av skärmen. Mycket bekvämt om man håller på att flytta filer, eller har som (o)vana att inte stänga ner sina öppna fönster så ofta.

EDIT: Vad som dock bör nämnas är att programmet kostar pengar. När man kör demoversioner ''poppar'' det då och då upp ett fönster som ber en köpa en licens.

Apple - Downloads - System/Disk Utilities - Cinch

Happy Cinching!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-20 21:06

Oh herregud, windows 7-funktioner i OS X! Mactalibaner vrider sig i sina gravar!

Jag testar't

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-04 20:20

Det här måste vara ett av de absolut mest underbara småprogrammen som underlättar livet i OS X. Jag tror t.o.m att jag hellre avstår Quicksilver än Cinch.

Fantastiskt!

  • Medlem
  • 2010-01-04 22:38

Vad har man det till?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-04 23:10

Det är som Aero snap till Windows 7. Drar man ett fönster till någon av sidorna snappar fönstret till kanten och tar upp hälften av skärmytan. Drar man uppåt maximeras fönstret. När man drar loss fönstret igen återställs storleken. Håller man vid kanten några sekunder hoppas man över till nästa Space, om man har det aktiverat.

  • Medlem
  • 2010-01-05 00:13

Jag fattar vad det gör, men vad har man det till?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-12 23:11
Ursprungligen av Baron:

Jag fattar vad det gör, men vad har man det till?

Få ett fönster att...

Jag tycker det är jäkligt smidigt för tex filhantering. Mest använder jag nog det för att ordna olika dokument sida vid sida, om man tex ska sriva något i word och vill referera till ett excel-ark eller något annat dokument, kanske hemsida. Har men en stor jäkla skärm behöver man det kanske inte men riktigt guld på en bärbar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-01-12 22:07

Mycket bra. En av de absoluta favoriterna i W7, som jag har på jobbet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-04 12:54

Har kört programmet ett tag nu, och kan bara instämma i att det, åtminstone för mig, är ruskigt bra, då det fyller funktioner jag tidigare saknat! Att snabbt kunna maximera ett fönster samtidigt som programmet kommer ihåg den ursprungliga storleken är det jag använder mest. Öppnar jag en PDF i Preview eller ett dokument i Pages och vill få texten större, drar jag bara fönstret till överkanten av skärmen. När jag sedan vill få ner den till den vanliga anpassade storleken är det bara att flytta på fönstret. Hur smidigt som helst!

Även att snabbt få ett fönster på varje halva av skärmen kan vara användbart, inte minst om man vill flytta filer och ha 2 Finderfönster uppe bredvid varandra. Dessutom känns lösningen att dra fönstren till kanterna förvånansvärt intuitiv för att komma från Redmond. Ett stor plus också att det fungerar så smidigt ihop med Spaces.

Kan starkt rekommendera detta program, som i kombination med Exposé och Spaces gör fönsterhanteringen på macen helt oslagbar.

jag köpte igår - första sharewareköpet på väldigt länge...

(nästa blir PTLens - men bara om det uppdateras till Ap3.)

1
Bevaka tråden