Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade spilla läsk på tangentbordet (Å, ¨, +, ´) fungerar inte riktigt som dom ska

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-12-20 18:06

Hej
Undrar hur jag kan lösa problemet. Knapparna fungerar som dom ska, men man måste trycka lite hårdare och har inte den sköna känslan när man skriver.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-20 18:11

Sök på spilla och spilt. Det finns många trådar om detta, du är inte ensam.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-12-20 19:42
Ursprungligen av imported_Farner:

Hej
Undrar hur jag kan lösa problemet. Knapparna fungerar som dom ska, men man måste trycka lite hårdare och har inte den sköna känslan när man skriver.

Du skulle ha spolat av den direkt innan läsken torkat och sedan låtit den torka länge, torkar läsken så är det kört, skriver av egen erfarenhet, sonen har spillt något i sitt tangentbord men inte talat om det förrän förra veckan...jag skruvade isär den, alla j-la 30 skruvar m m och den var verkligen klibbig tvättade av den så gott det gick, han hade tappat funktion på vissa tangenter samt vissa hade fastnat i nerläge, det gick att fixa men alla funktioner blev borta.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-12-20 21:04

Jag spillde en gång glögg över min mus. Plockade isär den, tvättade av delarna och monterade ihop. Sedan fungerade den fint igen. Det jag vill ha sagt är att om du gör rent tangentbordet så kanske du kan få det att fungera igen.

Ursprungligen av Folke_89:

Jag spillde en gång glögg över min mus. Plockade isär den, tvättade av delarna och monterade ihop. Sedan fungerade den fint igen. Det jag vill ha sagt är att om du gör rent tangentbordet så kanske du kan få det att fungera igen.

Å tusan, glögg är det klistrigaste av klistrigt som finns att uppbringa på denna jord.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Å tusan, glögg är det klistrigaste av klistrigt som finns att uppbringa på denna jord.

Överträffas faktiskt bara av två saker;

Ett svart godis som heter "Käck" (perfa köpa til ovänners barn - det smetas ut på allt!)
Ren sirap

Så här har jag gjort förr. Lägg på kopieringsmaskin eller fot - så du vet vart alla tangenter passar. Sedan sänka det hela i varmt vatten men ett uns av diskmedel, det som får plats på ett knappnålshuve. Ta upp, låt torka, länge. Kanske i en låda uppepå kylskåpet i en vecka.
Sedan sätta ihop.

inga garantier, men är det ett tangentbord - vad har man att förlora?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 11:02

Det bästa sättet att torka elektronik hemma för den som inte har dyr specialutrustning är i en lufttät låda eller påse med kattsand i ett dygn eller två. Den typ av kattsant som består av vita kristaller, inte den som består av små lerpellets. Det finns filmer på Youtube där Andy Ihnatko testar olika sätt och kattsand var ett av de två som fungerade. Det andra alternativ krävde dyr specialutrustning och funkar i alla fall inte för tangentbord.

När man tvättar tangentbordet skulle jag använda destillerat vatten och inte vanligt kranvatten.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2009-12-20 21:21

okej, får nog köpa nytt då spillde igåår, o då fungerade det fint

  • Oregistrerad
  • 2009-12-20 21:55

Försökte göra rent de, men det hjälpte ej

Jag spillde cola på mitt apple tangentbord (det senaste) och lyckades göra rent genom att plocka loss de drabbade tangenterna, göra rent dem, och sen sätta tillbaka dem. Lite av ett pilljobb men det blev som nytt efter att jag gjorde det,

1
Bevaka tråden