Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd FW800 kabinett för hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-20 10:52

Jag har en iMac 20" mid 2007 med 500GB intern hårddisk och en USB 2.0 ansluten 1TB hårddisk. Tycker USB går lite segt och vill även ha USB-porten till annan utrustning.

Klurar nu på att köpa ett FW800 kabinett och flytta över 1TB hårddisken till. Någon som har tips och synpunkter på vilka kabinett som fungerar bra?

SSI SI-1328UI
SSI SI-1348UI
Stardom SohoTank ST3620-2S-WABC
Icy Dock MB-662UEAB-2S

Dessa har jag hittat. Någon som har erfarenhet av dessa?
Kabinett för bara en hårddisk kostar nästan lika mycket som en för två. Sen får man ju en Western Digital My Book 1TB för 1500kr, ja även andra fabrikat också.

Som mac-användare vill man ju att prylarna ska vara fina och ha kvalitetskänsla vilket jag är rätt tveksam på om kabinetten jag listade har. Fläktarna bör heller inte vara allt för högljuda.

Vad hade ni gjort för att få bra fart på externa hårddisken?
Budgeten ligger på 2000kr inkl frakt till att börja med.

Varför flytta över disken när du kan ha båda två? Använd USB2-disken för sällan-kopiering (backup etc) och kör med FW800-disken till vardags.

Eller använd USB2-disken för riktigt utpräglad sällan-kopiering: Ha den som extra backup-disk "off site" (hos föräldrar exvis) om huset skulle brinna ner.

Man kan aldrig få för många hårddiskar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 12:42

Budjeten på 2000:- räcker till en Western Digital My Book Studio Edition 1,5 TB 1691:- eller en 2TB 2195:-om du lägger till 195:-, kolla Prisjakt Externa hårddiskar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen. Jag har en WD Studio Edition 1TB och en likadan 500GB och är mycket nöjd. Du behöver Studio Edition om du vill ha Firewire 800.

Senast redigerat 2009-12-20 12:54

western digital edition FW för filmredigering?

Jag undrar om det finns ngn med erfarenhet av vilken extern disk man ska köpa för filmredigering? Western digital edition Firewire 800/9pinns har jag förstått att en del har.
Och har ngn handlat på Conrad?
Mvh
Mikael Petersson

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-20 16:07

Ja det lutar åt att jag köper en 1tb WD disk eller liknande.
Jag har en APE med en 500gb disk för backup idag. Kan byta den mot 1tb och ge 500gb till farsan. Han har min gamla TC med en 120gb disk i. Då kan jag lägga backuper på den med och han på min.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-22 18:01

Nu står en Western Digital My Book Studio Edition II 2TB och tuggar på skrivbordet.
Får en läshastighet på 70MB/s och skrivhastighet på 58MB/s med FW800 i RAID0 läge
Min gamla USB 2.0 disk har jag en läshastighet på 38MB/s och en skrivhastighet på 25MB/s.

Så över en fördubbling i hastighet känns riktigt bra.
Relativt tyst hårddisk också trots dubbla diskar. Iof bara 5400rpm och fläktlös.

Så kan väl inte säga mycket mer än att satsa på FW800 eller eSATA om möjligt.

1
Bevaka tråden