Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Lala

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 11:49

Apple köper ett företag som streamar musik, ett slags webbaserat Spotify.

http://www.nytimes.com/2009/12/05/technology/companies/05apple.html?_r=2

Grymt. Steve Jobs har säkert hittat på något bus nu igen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-05 12:53

Nåt bus som säkert bara kommer lanseras i USA... *bitter*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 15:21

Kan man tro att Apple köper upp kunskap för att börja streama musik a la Spotify via iTunes?

Dom garderar sig. Om Spotify verkligen kommerciellt funkar (att alla blir nöjda med sin pott) och blir en succe - eller verkar bli en succe (tidig analys görs säkert med ev. företagsspionage (vad har Spootify för deal med bolagen? etc) - DÅ vill Apple snabbt kunna lansera streamat på iTunes - detta för att inte strömmen av kunder ska komma fel...marknadsandelar m.a.o.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 15:34

Vad tror ni om att man skulle kunna ha all sin köpta musik på MobileMe så man kan ha med sig den överallt? Kankse också kunna ladda upp sin egen musik där också?

Att ladda upp egna låtar/musik gillar jag :-). Då skulle jag kunna säga upp garageband.com, MySpace, etc. Men det behöver ju inte vara streamat - kan vara gamla vanliga tekniken (download/buffering). Man kan ju sedan länge pumpa upp egna filmer och bilder - musik bör ju komma....tycker man...

Ursprungligen av acke:

Vad tror ni om att man skulle kunna ha all sin köpta musik på MobileMe så man kan ha med sig den överallt? Kankse också kunna ladda upp sin egen musik där också?

Kul! Hoppas att de inte begränsar sig till musik på långsikt.

Jag tycker förstås de borde köpt Spotify direkt istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 17:56
Ursprungligen av Mutant:

Jag tycker förstås de borde köpt Spotify direkt istället...

Varför då, utveckla.

Ursprungligen av acke:

Varför då, utveckla.

För att jag vill kunna lyssna på kompisarnas Spotify-spellistor utan att lämna iTunes och krångla med Airfoil...

Spotify är etablerat. Blir uppförsbacke att lansera något eget. Vore väl perfekt att köpa upp dem och stoppa in hela funktionaliteten i iTunes på en pisskvart

+ Alla kan strömma gratis
+ Köp plattan digitalt
+ Köp plattan digitalt & analogt (ladda hem direkt, få skivan med posten)

Ursprungligen av Mutant:

För att jag vill kunna lyssna på kompisarnas Spotify-spellistor utan att lämna iTunes och krångla med Airfoil...

Spotify är etablerat. Blir uppförsbacke att lansera något eget. Vore väl perfekt att köpa upp dem och stoppa in hela funktionaliteten i iTunes på en pisskvart

+ Alla kan strömma gratis
+ Köp plattan digitalt
+ Köp plattan digitalt & analogt (ladda hem direkt, få skivan med posten)

Spotify är etablerat, i Svedala. Inte världen. iTunes är etablerat överallt. Släng in Spotify-funktioner i iTunes och en hit är given.

Intressant. Jag var länge skeptiskt till prenumerationsmodellen, men Spotify har fått mig på andra tankar. Främst tack vare den fria reklambaserade varianten som är en perfekt inkörsport att testa under lång tid.

Ursprungligen av Mutant:

Jag tycker förstås de borde köpt Spotify direkt istället...

Det tycker jag verkligen inte. Jag är glad att någon annan aktör än Apple lyckas på marknaden. Jag hoppas Spotify på allvar blir en stark konkurrent till iTunes, helt enkelt för att det i slutändan gagnar oss konsumenter (och Apple tål definitivt konkurrens).

Ursprungligen av Leftrustle:

Spotify är etablerat, i Svedala. Inte världen.

Det är mer än bara Sverige. Spotify är etablerat i stora delar av Europa. De är så vitt jag vet riktigt stora i bland annat Storbritannien. Däremot har de inte ännu lanserats i USA och det är först när de etablerat sig där som de på allvar kan ta upp kampen mot iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 21:21

Tanken att ha iTunes biblioteket online är intressant tycker jag.

Jag minns när Macbook Air lanserades att några (mig inkluderad) såg det som ett steg mot bärbara datorer som interface till internet. Lagring (och processorkraft för all del) centraliserad och det enda man har med sig är i princip en skärm. I princip är det bara kommandon och processad/kondenserad information/resultat som måste föras över internet när användaren tillgår informationen. Det var väl omkring då som Google lanserade sina google apps.

Ingen nyhet direkt, ville väl mest säga att jag gillar utvecklingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 17:29

Enligt den här Businessweek så kommer Google att fortsätta få använda Lala's tjänster.

On Apple lyckas utklassa Spotifys musikutbud (inte särskilt svårt) och håller samma koncept med en gratisversion och en betalversion så kommer jag självklart byta tjänst.

Apple kommer aldrig att sälja reklam. Deras varumärke är för värdefullt för det. Det skulle nog döda varumärket. Hårdvaruproducenter (BMW, Apple, Heineken, etc) säljer mig veterligen aldrig reklam. Isåfall kör dom med dolt ägande i tjänster som heter något helt annat än deras eget varumärke och kopplingen ska inte synas för allmogen.

Senast redigerat 2009-12-19 20:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 16:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple kommer aldrig att sälja reklam. Deras varumärke är för värdefullt för det. Det skulle nog döda varumärket. Hårdvaruproducenter (BMW, Apple, Heineken, etc) säljer mig veterligen aldrig reklam. Isåfall kör dom med dolt ägande i tjänster som heter något helt annat än deras eget varumärke och kopplingen ska inte synas för allmogen.

iAd satsningen på iPhone motsäger dock sig detta. Jag har länge väntat på att Apple ska ta iTunes till en Spotify model. De skulle sopa mattan tror jag. Likt andra har jag varit emot en månadsavgift men Spotify fick mig tänka om - speciellt med deras mobila lösning.

Jag tror stora problemet är pengar till bolagen. Men iAd, iPad, iPhone, iPod och förstås det redan etablerade iTunes kan öppna upp intressanta lösningar för Apple. Jag har och skulle aldrig köpa muisk via iTunes. Det är sämre än att leta upp skivan på CDON eller i en butik. Men att betala 100 kr / mån för att kunna strömma musik likt Spotify så har Apple en kund direkt.

Om de ska få mig att betala för tjänsten så får de fan ta och fixa ett riktigt jävla gigantiskt utbud av musik då det fattas grymt mycket på spotify som man ändå skulle kunna kalla stort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 15:41

Lala stänger ned 31 Maj. Väntar vi bara på Apple's Spotify-dräpare.

1
Bevaka tråden