Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes-bibliotek på annan dator

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-11-30 10:49

Hallå!

Jag har testat lite att ha mitt iTunes-bibliotek på min nyinköpta mini som agerar lite media/web -server men jag får det inte att lira helt klockrent :/

För det första verkar den inte riktigt fatta att jag verkligen vill ha mitt bibliotek på en annan plats än i min home-katalog för den ändrar tillbaks till den vanliga sökvägen lite då och då. Podcaster verkar alltid laddas hem till den egna datorn och när jag försöker synca dessa står det att filen inte finns även om den går att spela upp alldeles utmärkt.

Finns det något sätt att få iTunes att ALLTID använda mappen på min server? Även för nya saker som laddas ner eller läggs till. Ett tag var jag inne på att skapa en symbolic link som länkar mitt vanliga bibliotek till katalogen på minin, men det känns som sökvägar kan bli lite trasiga och låter allmänt som en ful lösning.

Det jag vill är alltså bara att mina bibliotek alltid är identiska på imacen och mininoch att iphonen ska synka utan gnäll till iMacen.

Jag är en total nybörjare på Mac men ville nyss något liknande, ha mitt iTunes-bibliotek liggandes på en HP Mediasmart-server men att min MBP ska ha samma katalog som hemkatalog.

Kom fram till att när min MBP inte är inloggad på den dator som låtarna ligger på så ändras katalogen tillbaka till ordinarie, allt för att vara enkelt och användarvänligt.

Jag la då till i kontohanteringen att min nätverksmapp ska öppnas varje gång jag startar MBP'n och hittills har jag fått ha kvar hemkatalogen där jag vill. Tråkig lösning tycker jag, har man skills nog att ändra hem-mapp i iTunes kan den gott ligga kvar där tills man själv ändrar igen, har läst en hel del om folk som inte gillar detta och vi får hoppas att Apple lyssnar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-30 17:44

Ett alt är tuneranger , det kostar dock och man måste ha en licens för varje dator man vill hålla uppdaterad
Ska finnas ett gratisprogram i macos som ska kunna göra samma sak men vad jag förstått kräver mycket mer meck om man inte kan linux.

Tuneranger verkar vara riktigt smidigt och kostade inte särskilt mycket heller. 1 licens räcker för 5 (eller var det 4) klienter som har samma plattform.

Ni ska använda er av ett alias.

I er hemmamapp finns mappen Musik. Inuti den mappen finns en mapp som heter iTunes. Mappen iTunes ska även finnas på servern. Ta bort mappen iTunes lokalt och ersätt den med ett alias till mappen iTunes på servern. Då använder den rätt mapp och dessutom kopplar den upp servern när det behövs utan andra åtgärder.

1
Bevaka tråden