Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lexmark Interact S605

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sugen på en skrivare som känns lite mer 'Apple'? Då kan Lexmarks nya Interact S605 vara något att titta närmare på.

Skrivare är ju sällan läckra, men Lexmark har på något sätt lyckats få till det med den här skrivaren. Interact S605 är svart, klarar upp till 30 svart-vita sidor i minuten (om man är beredd att tumma på kvaliteten) och har drivrutiner för Windows, Mac och Linux. Utskriftskvaliteten av foton på Lexmarks egna fotopapper, modell de-luxe, är riktigt bra och där har jag inget att klaga på alls.

Med andra ord: på pappret en rätt normal bläckstråleskrivare.

Sen startar man den och upptäcker att istället för en bunt kackiga knappar så har man en pekskärm att leka med. Och den går inte heller av för hackor utan visar förhandsvisningar av bilder, menyer och ikoner utan att tyckas kompromissa på kvaliteten. Interact S605 har inbyggt trådlöst nätverk som på sedvanligt Lexmark-manér inte låter sig anslutas till ett WPA-skyddat WIFI-nät utan konfigurationsprogramvaror men till skillnad från äldre maskiner jag testat så fungerar det numera bra med wifi-basstationen i min Time Capsule.

Skrivaren är också, via en programvara i din dator, kompatibel med Apples MobileMe-tjänst vilket göra tt man kan spara bilder från skrivaren till MobileMe direkt över Internet och även titta på bilder på MobileMe via pekskärmen.

Men den funktion som fångade mitt öga, och frångick min princip att inte testa skrivare i första taget (det brukar nämligen vara så ohyggligt tråkigt), var att skrivaren ska fungera tillsammans med iPhone och iPod Touch.

Och det gör den, men det där med att "fungera" är egentligen en halvsanning. Det som krävs är en programvara kallad LexPrint som man laddar ner gratis från App Store. Därefter krävs en programvara på din dator kallad LexPrint Listener som via din dators nätverkskoppling väntar på att LexPrint ska prata med LexPrint Listener. Skrivaren måste också vara installerad på den dator som LexPrint Listener är installerad på.

Snyggare hade givetvis varit om LexPrint hade hittat skrivaren själv och bara dumpat över utskriften till skrivaren och låtit den senare ta hand om allt jobb med att rippa den och omvandla den till en utskrift men Lexmark har tyvärr tagit en lite enklare väg med denna lösning. Men den fungerar åtminstone så det är alltid något.

Priset då? Lexmark Interact S605 kostar 1990 kronor. Inklusive moms. Det är rätt mycket pengar för en skrivare men jag tycker det är värt det. Lexmark Interact S605 är lite mer premium än en vanlig vaniljskrivare för 395 spänn på Lidl.

Ska man ha en matchande bläckstråleskrivare bredvid sin Mac på skrivbordet, är det den här skrivaren man ska ha.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-17 12:23

Du glömde ett alternativ! Vax-skrivare!
Älskar min Xerox 8550DP

Just ja, de har ju gjort come-back nu. Kritskrivarna.

Eh.. kan någon förklara vad vax o krit-skrivare är?
Jag väntar med spänning på att en _snygg_ skrivare ska dyka upp, alternativt en som man kan sätta ett skal på.. eller en som bara är mindre? Eller.. vad som helst som inte finns på marknaden nu..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-18 14:05

Vaxskrivare är rätt stora grejjer, de är lite som bläckstråle, men istället för flytande bläck så har de solida klossar av färgat vax som man fyller på. Klossarna smälts och sprutas ut på pappret, ungefär som en bläckstråle men fördelen är att vaxet är vattenfast och skrivaren torkar inte om den står ett tag.
Vaxteknologi från Xerox Innovation: Livfull färg, användarvänlig

Jag trodde det var ett skämt? Låter lov-värt, har dock aldrig hört talas om det..Något siande om hur lång tid det tar innan det når "normal-användaren"?

Det har funnits i tio år. Xerox var pionjärer på detta men de slutade sälja dem för några år sedan. Sen började de igen, vet inte varför dock. Det blir suveräna utskrifter faktiskt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-19 11:20

Och de är faktiskt inte så värst dyra heller! Vaxet är väl tyvärr inte gratis, men det är inte så fasligt dyrt som man skulle kunna tro.
XEROX PHASER 8560AN VAX - 30 sidor/min i färg! Ett snabbt och effektfullt resultat - Produktinformation

Sen så var det inte Xerox som började med detta utan Tektronix som Xerox sen köpte upp

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-19 15:05

Svårt val om man ska ha laser och bläck hemma. På kontoret är det utan tvekan laser, men hemma spelar ju inköpssumman mer roll och då är det mer attraktivt med bläck...

Nu, bollman, nu kan du välja Vax!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-19 18:08

YAY!
Visserligen är de dyrare än bläckstråle, men om lägger ihop alla bläckpatroner folk köper så undrar man ju

Men räcker de lika länge eller längre? Maskinen är ju dessutom dyrare så man undrar...

läste på lite i kommentarerna här..

http://gadgets.boingboing.net/2009/05/07/colorqube-is-wax-the.html

Senast redigerat 2009-12-19 18:46
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-20 10:10

Nå, de där kommentarerna är inget jag känner igen, förutom att det är rätt billigt och ger snygga utskrifter.
Sure, den vill helst stå på, det tar någon minut innan första sidan kommer eftersom den måste värma upp, men sen kommer sidorna i en rasande fart (8sid/minut fullfärg, minst), den luktar lite konstigt, men absolut inget som stannar kvar. När den skrivit sina sidor luktar den inte längre, och jag tycker inte det luktar illa. Den är ju inte så liten, men jag har den på loftet så där stör den ingen.
Nä, såklart är den kanske inte för alla, men jag ser den klart som ett alternativ till färglaser och ofantligt mycket bättre än bläckstråle. Kvaliteten på utskrifterna piskar rumpa på rätt många färglasrar också, man måste upp i samma prisklass eller högre på färglasern för att man skall kunna tävla och då ser ändå alltid utskrifterna mer "levande" ut från vaxen eftersom de blir lite blanka.

Efter ha läst rätt mycket om hur bra utskrifterna är så blir jag ganska nyfiken, vart kan man se prover? Jag tror inte de säljer några Xerox på mediamarkt.. copyshop?

Jag har räknat på det, jag betalar en hundring i månaden på bläckpatroner. En å en halv patron per månad. Men nu köper jag ju "resettade" kasetter, har ingen aning om vart man kan hitta det i sthlm. Vore intressant att se en jämförelse i hur fort vaxet går åt i den här maskinen och hur lätt man kan köpa nytt, o kostnaden för det förstås..

En kille från Korea kunde ge mig 20% rabatt på ett "Forever ink"-set till min bläckstråle vilket är grymt. Jag tror dock inte att min skrivare är en forever-printing...sen är det ju ingen liten apparat att ha sånt heller, med alla slangar..såvitt jag sett.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-20 10:55

Tja, jag tror du kan maila Xerox Sverige och be om prover, tror nog de gärna skickar några sidor

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-20 11:10

Ja, vaxet är inte snorbilligt, men det beror ju på hur mycket färg man täcker med.
XEROX COLORSTIX FÄRGKIT - PHASER 8560 - Specifikationer
3695 spänn för 3500 sidor med 5% täckning (av alla färger!) Dessutom står det fel där, man får 3 klossar av varje färg och 6 av den svarta så den räcker till dubbelt så mycket (brukar vara 6 svarta, ska inte svära på det, men har varit så när jag har beställt).
Observera också att 5% är rätt generöst, svart text på en sida täcker ca 3%

Ursprungligen av bollman:

Ja, vaxet är inte snorbilligt, men det beror ju på hur mycket färg man täcker med.
XEROX COLORSTIX FÄRGKIT - PHASER 8560 - Specifikationer
3695 spänn för 3500 sidor med 5% täckning (av alla färger!) Dessutom står det fel där, man får 3 klossar av varje färg och 6 av den svarta så den räcker till dubbelt så mycket (brukar vara 6 svarta, ska inte svära på det, men har varit så när jag har beställt).
Observera också att 5% är rätt generöst, svart text på en sida täcker ca 3%

Hm..CANON BLÄCK FÄRG CL-41 IP1600/MP170 - Produktinformation
Om man nu köper de här, valde första bästa med specifikation, så betalar men 1,9 kr/sida och med xerox 1,0 ? Söndag morgon...kan ju ha fel..

Sagt o gjort!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-20 11:14

Här kan du se hur vi använt vår vaxskrivare på jobbet:
View Usage Profile - Phaser 8560N
Nästan 18000 sidor.
Och om man räknar pris per sida där så blir det 1,26 ink moms och det är inte så farligt för färgutskrifter.

alright.. Jag undrar om jag kan få fram nåt sånt för min skrivare, vore fett intressant o se vad den anser att den har skrivit ut.. jag har inte direkt räknat sidorna jag har skrivit ut..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-21 06:04

älskar min traktormatare (vote)
.. men kör lazer gärna annars

E MKT för ASCIIraster så, tjao, e valet enkelt
.. lite som snöfall \ newsprint
.. den låter bra även, haha

Senast redigerat 2009-12-21 06:22
1
Bevaka tråden