Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera HDD från Seagate med Seatools

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en hårddisk från Seagate i min Macbook som börjar få skadade sektorer. Därför tänkte jag reparera den men Seatools som Seagate tillhandahåller fungerar inte på Mac:en då varken mus eller tangentbord (inbyggt och extern) känns igen av operativsystemet (FreeDOS). Så, hur gör man då? Måste jag flytta disken till en PC för att kunna köra Seatools eller finns det inofficiella program som klarar av att köras på min Macbook?

Otroligt dåligt av Seagate att inte stödja Mac.

Försök inte reparera en Mac-formatterad hårddisk (HFS+) från ett PC-verktyg (avsett för NTFS / FAT32)!
PC-verktyget kommer högst sannolikt svara att driven är oläslig och sedan stå och tugga på den länge.
Det komemr ställa till mera skit än vad du redan har.

Mitt råd är, kör ngt macverktyg på den, kopiera av data och kasta sedan disken.
Behåll den INTE, enligt termodynamikens andra huvudsats kan en disk bara bli sämre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-17 12:31

Har du firmware 7.01* på din seagate disk så kan du skrota den disken.
En Mac-verkstad brukar skoja: "7.01 - The new number of the beast"

* Kolla i systeminfo

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2009-12-17 21:57

Diskwarrior är din räddare i nöden!

Goflorp:
Du blandar ihop hårddisk och filsystem. Jag har en hårddisk med några skadade sektorer som jag vill reparera. Det är alltså ett hårdvarufel som går att reparera genom att man mappar bort de dåliga delarna i mjukvara.

Iphone77:
Diskwarrior är, enligt den knappa informationen på deras webbsite, ett verktyg som reparerar filsystem och räddar information från skadade filsystem. Du verkar alltså också blanda ihop hårddisk med filsystem.

b0bben:
Om en Seagatedisk med firmware version 7.01* och skadade sektorer inte går att reparera är det snarare fel på produkten. Då borde man kunna byta ut den mot en fungerande produkt. Vad det här har specifikt med Mac-verkstäder att göra förstår jag inte. Du blandar förmodligen också ihop hårddisk med filsystem.

Eftersom du redan vet vad som gäller så är det väl bara ta ur disken då, stoppa den o en pc och köra.
Vi har ju redan konstaterat att programmet inte finns till Mac.

Blandar inte alls ihop den fysiska disken med filsystemet.
Alla diskussioner vi har här om att diskar går i bitar handlar om paj sektorer och reparation av dem.
Disk Warriror fixar sånt.

Stoppar du den disken med ett HFS+filsystemet i en pc kommer den inte begripa ett smack.
Du får säkert tillgång till firmware och liknande, men du kommer nog inte
kunna göra ngn form av räddningsoperation.

Kör disk warriror eller liknande på disken, rädda data, kasta.

Vill du bråka med seagate med en tre år gammal disk så tror jag du har ett sisyfosjobb framför dig.
De kommer bara hänvisa till att disken är utom garanti.
Men, under har skett förr...

  • Oregistrerad
  • 2009-12-18 10:32

Jag säget det igen.. Diskwarrior är din räddare i nöden!

Goflorp: Nej, jag vet inte vad som gäller. Jag har ännu inte fått *något* svar på min fråga.

Lustigt att ditt svar är att jag ska slänga bort disken som jag vill reparera. Det är ju ingen lösning på problemet. Det kostar mig ungefär lika mycket tid att beställa en ny disk som det tar att laga den. Dessutom kostar en ny sådan ca. 800:-. Och jag som har 1-4 års garanti kvar

Det lutar åt att jag behöver investera tid i att få ner en piratkopia av Diskwarrior för att få tag i manualen och se om den verkligen kan mappa bort de skadade delarna på ett bra sätt (dvs. inte på filsystemnivå som jag misstänker att den på sin höjd kan göra).

Tack för hjälpen så länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 21:03
Ursprungligen av kullervo:

Det lutar åt att jag behöver investera tid i att få ner en piratkopia av Diskwarrior för att få tag i manualen och se om den verkligen kan mappa bort de skadade delarna på ett bra sätt (dvs. inte på filsystemnivå som jag misstänker att den på sin höjd kan göra).

Du kan inte mappa bort de skadade delarna i Diskwarrior. Tror att den kan flytta filer från dåliga ställen på disken men inte märka upp delarna så de inte används igen.
Konstig tråd det här, antar att folk förstod fel när du skrev reparera i ditt första inlägg när du egentligen menar "märka ut".

Tack Acke! Då hoppar jag över Diskwarrior och flyttar över disken till en PC direkt istället.

Eftersom denna uppmärkning görs av själva disken och sparas i disken (på samma sätt som gjordes i fabriken) ser jag det som att man reparerar själva produkten. Om man t.ex. skulle göra en bad block scan och lägga resultatet utanför disken kan jag hålla med om att det vore missvisande att kalla det för reparation.

Tack igen!

Att ha en disk med bad blocks tycker jag låter lite svajjigt. Även om man märker upp de som är trasiga i tabellen... vad säger att det stannar där?

Min erfarenhet är att sådana här saker hela tiden eskalerar. Jag skulle aldrig våga lita på disken över huvud taget. har den börjat visa bad blocks kommer det inte hjälpa att bara markera dem.
Det finns dessutom en gräns i tabellen hur många dåliga man får ha. Hoppas du inte överskrider gränsen.

När jag var ung & vacker för 100 år sedan klarade Mac av mkt färre bad blocks än PC, så jag fick gamla SCSI-diskar som jag märkte och satte ihop egna raid-högar av med ett SCSI-kort i en PC.
De funkade aldrig ngn längre stund.

Det var därför jag skrev att kopiera från disken och kasta den - om du inte vill köra garanti-racet mot seagate (vilket jag tror enbart kommer generera högt blodtryck)...

jag hade dessutom absolut för mig att DW fixar "Mark Bad Blocks", men jag kan mkt väl ha fel där.

Vi får hoppas att din disk nöjer sig med att bli uppmärkt och sedan fungerar felfritt.

Nu skall jag ut med hunden.
God Jul

Garantiärenden fungerar smidigt med Seagate. Man kör Seatools och får en diagnos. Tycker Seatools är disken måste bytas ut så knappar man bara in diagnosen och annan information på Seagates webbsite och får då automatiskt ett RMA-nummer.

För övrigt så har jag kört över 40 Seagate-diskar i arbetstationer och servrar de senaste 5 åren utan en enda krash eller mindre dataförlust. Den som strular nu är den första 2,5"-disken från Seagate jag ägt och sitter f.n. i min Macbook och innehåller bara oviktiga saker (systemet ligger på en SSD i samma maskin). Dessutom har jag Timemachine så jag är inte rädd att tappa data.

God jul!

Ursprungligen av kullervo:

Garantiärenden fungerar smidigt med Seagate. Man kör Seatools och får en diagnos. Tycker Seatools är disken måste bytas ut så knappar man bara in diagnosen och annan information på Seagates webbsite och får då automatiskt ett RMA-nummer.

Imponerande bra, funkar allt bakom kulisserna där är det ju bara att lyfta på hatten.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-19 00:24

Förlåt jag utgick ifrån att det väsentliga var att rädda den data som riskerade förloras som ett resultat av de trasiga sektorerna och Diskwarrior är ett utmärkt verktyg för detta ändamål. Att markera sektorer som trasiga för att undvika framtida skrivning till dessa är inte särskilt lyckat då diskar med dessa symptom ofta lider av fler framtida problem. Ersätt med en frisk disk!

1
Bevaka tråden