Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS Navigationsprogram för OSX?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 10:25

Är det nån som vet om det går att köra nån form av navigationsprogg på en bärbar med OSX mot GPS?

Snart dax att segla ju!

Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
Är det nån som vet om det går att köra nån form av navigationsprogg på en bärbar med OSX mot GPS?

GPSy är visserligen inte OS X ännu, men skall fungera i Classic-miljön.

Även Route 66 skall fungera med GPS under OS X (jag får programmet i eftermiddag så då kan jag bekräfta det...), men det har du förstås inte så stor glädje av när du seglar...

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 11:52

...najs... det finns ju massa olika typer av sjökort också... Scannade och vektoriserade... BSB? Är det en typ av sjökort? Fugawi? Känner att jag inte har nån koll riktigt....

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 12:00

Gjorde en sökning på Versiontracker och fick en lista med GPS program.
Du kan oxå prova KisMAC som stöder några GPS PC kort.

//Rob

Många bra GPS-uppgifter finner man på:

http://www.soltek.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 13:43

Dboy,

Jag har länge kört GPSy PRO, men som det sagts tidigare i denna tråd, så finns det inte för MacOS X ännu.

En ny "uppstickare" finner du i TrueNav vilket verkar lova gott.

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 14:00

-Torkel-
Min farsa har massa BSB-sjökort (kan det stämma)... kan man köra dem i GPSy Pro? Ska iväg å kolla på ny GPS idag. Ska se till att den är kompatibel med GPSy... Hade tänkt mig nån lite roligare Garmin eller Magellan... Handhållet...

/d

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 16:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
Min farsa har massa BSB-sjökort (kan det stämma)... kan man köra dem i GPSy Pro? Ska iväg å kolla på ny GPS idag. Ska se till att den är kompatibel med GPSy... Hade tänkt mig nån lite roligare Garmin eller Magellan... Handhållet...

/d

dboy,

GPSy PRO är (vad jag vet) det enda programmet för Mac i human prisklass som just stödjer BSB-sjökort. Dock ej i MacOSX-version, ännu. (Uppdatering lär vara på G, men det har dröjt)

Då TrueNav ännu är i en tidig version, stödjer det inte BSB. Om det kommer vet jag ej, men man får hoppas.

Vad gäller GPS, så skall du se till att den har stöd för NMEA0183-protokollet, vilka de flesta gör. Olika märken har dessutom ofta egna protokoll, vilka i sin tur ibland stödjs av de olika programvarorna.

Hur du sedan ansluter din GPS till Mac:en är en smaksak.

Vanligast är seriell anslutning från GPS:en. Saknar din Mac en serieport måste du således komplettera med en USB<->Serieport-adapter, typ Keyspan.

Alternativt väljer du en av de antal/fåtal GPS-modeller med USB-anslutning...

Har du Bluetooth-stöd i din Mac, finns det GPS:er med inbyggt Bluetooth...

..eller om du har en PowerBook med PC-Cardplats, så finns det GPS:er i PC-Cardutförande....

Många val blir det,

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2003-05-14 16:29

Kungligt svar! Tackar! Seglingen kommer bli kalas. Kommer ju hitta hela vägen på "Ornö Runt" 7 juni!

GPSy Pro lär det bli... Smidigt när man har tillgång till massa BSB-kort...

Nu är det bara att gå ut å leta GPS:er!

...En annan fråga. Hur fattar navigationsprogram vilket kort som kommer som följande när man närmar sig kanten? Måste man tala om för programmet eller är det inmatat i nån stor översikt av nått slag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-14 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
...En annan fråga. Hur fattar navigationsprogram vilket kort som kommer som följande när man närmar sig kanten? Måste man tala om för programmet eller är det inmatat i nån stor översikt av nått slag?

Det beror på programmet och hur det stödjer denna funktion.

GPSy PRO gör det inte, ännu.

Funktionen är smidig, men man klarar sig ganska bra ändå

-T

Även jag har GPSy-pro men jag är ganska besviken på det. Har eg inte använt programmet skarpt utan det har fått vila sig i byrålådan. Det bedrivs ingen utveckling av programmen sedan flera år. Det går att nå Karen som utvecklat programmet via ett flertal webbsidor. Sjökort har jag köpt via Soltek. Tyvärr gick det inte att skriva ut dessa med rimlig kvalitet utan endast genom att göra skärmdumpar med dålig upplösning.

Det är ganska mycket strul med att ta fram en kabel mellan USB och GPS enheten. Jag valde en snabb Keyspanmodell som har en 9-polig RS232 kontakt "P/N: USA-19QW" så att jag kunde använda en standard PC-kabel i stället för Macens gamla mini-DIN-kontakt. Helst skulle jag vilja använda USB eller Bluetooth.

GPSy utan pro kunde man tidigare ladda ner och prova utan kostnad.

Vill gärna kunna skriva ut färdplaner, färdrutt och brytpunkter från mina BSB-sjökort. Finns det något annat program för utskrift?

Väntar på ngt som fungerar med OSX men kommer det inget så köper jag en PC och Fugawi.

Tyvärr:

http://www.inwarehouse.se

Nu kan du köpa ett komplett paket som består av bärbar dator från Fujitsu-Siemens, GPS mottagare samt karthanteringsprogram från Fugawi - köp till de kartor/sjökort du behöver och du kan börja din resa.

9995:-_exkl_moms
(12493:-_inkl_moms)
_Läs mer och beställ

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 08:59

Tack för alla era svar. Nu börjar det ju klarna lite. Min önskelista över program ser ut så här (tror jag):

Programmet jag vill ha ska klara
- vektoriserade kort
- byta kort (följa med) när man kommer till slutet av det aktuella.
- Fungera på mac... såklart...

Det verkar som om PC-världen ligger extremt mycket längre fram här Fugawi Marine ENC verkar vara det progget jag vill ha. kan man köra det över VPC + en keyspan + en serieportsadapter mac/pc?

var å kollade på GPS:er igår. Magellan Meridian Marine verkar vara perfekt för mina önskemål / plånbok. Är jag ute å cyklar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
Det verkar som om PC-världen ligger extremt mycket längre fram här Fugawi Marine ENC verkar vara det progget jag vill ha. kan man köra det över VPC + en keyspan + en serieportsadapter mac/pc?

Jag har kört Garmins MapSource under Windows NT4 från Virtual PC via en Keyspan USB/Serial converter och GPS-kabel för PC och det fungerade utmärkt. Eftersom det är hårdvaran och hårdvaruemuleringen som är det största problemet skall det inte vara några bekymmer att använda andra program som kommunicerar seriellt med GPS-burkar.

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 13:53

Köpte nyss Magellan Meridian Gold med inlagda sjökort (via SD-kort). Fungerar sömlöst med baskartan. Utmärkt sak. Har inte försökt synka med dator än, men å andra sidan är ju finessen med kartan i GPS:en att man bara behöver göra det om man ska ladda in nya kartor (som inte ligger på SD-kort).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 14:00

Jag trodde man behövde maggelan meridian MARINE för att se sjömärken. Eller måste man köpa dem separat? Då kan jag ju satsa på Platina som har inbyggd kompass istället... å sedan slänga in sjökort efter det.

...hmm.. undrar om detta borde byta plats i forumet.. inte så mycket om OSX Klient längre ... jaja...

Citat:

Skrevs ursprungligen av dboy
Jag trodde man behövde maggelan meridian MARINE för att se sjömärken. Eller måste man köpa dem separat? Då kan jag ju satsa på Platina som har inbyggd kompass istället... å sedan slänga in sjökort efter det.

Står också inför valet och kvalet att skaffa antingen MARINE eller PLATINUM. Ringde och hörde mig för hos de som importerar Magellan. Fick bra svar, men blev lika förvirrad igen efter att ha kollat in deras produktbroschyr

Enligt han jag pratade med, så var skillnaden den att MARINE har den marina databasen med alla sjömärken och bojar, medan PLATINUM har elektronisk kompass och barometer istället. Men i deras broschyr står det, som jag såg först efter samtalet, att även PLATINUM ska ha den marina databasen med alla bojar och sjömärken.

Oavsett vilken man väljer, så är det billigare att köpa samma prylar i UK GPS Warehouse . Köper man från USA, där priset är än mer humant, så får man fel databas (den amerikanska istället för den europeiska).

Senast redigerat 2003-06-13 16:56

Kolla MacGPS pro;
http://[email protected]
Använder deras OS9 version. Enkelt men funktionellt för att bearbeta waypoints fram och tillbaka ur gps:en.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-13 15:56

Jag jobbar precis på en test av Route66 för X.
Vad gäller sjökort så tycker jag att Garmin Mapsource BlueCharts Atlantic är en riktig höjdare. Ser bättre ut än orginalen, och med möjligheter till routing.

www.garmin.com

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 21:01

Så om man vill koppla Garmin MapSource till sin Garmin eTrex Vista så måste man gå via VPC?? Sugigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 18:30

Här kanske?

  • Medlem
  • 2010-10-17 18:21

Hur ser det ut i dag? Jag hittar MacGPS Pro Mac OS X Navigation Software - Home och MacENC - Marine Navigation Software for Mac OS X vis en snabb sökning. Är det bra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-17 18:40

Har inte provat MacGPS. MacENC är klockrent. Intuitivt, anpassningsbart och kraftfullt. Tar vad jag vet de största, och flesta, sjökortformaten och det är en barnlek att koppla ihop med en gps-dongel.

  • Medlem
  • 2010-10-17 21:37

Hur fungerar det egentligen? Man laddar hem kartor från nån ÅF, kopplar ihop en gps-mottagare med datorn och kör?

1
Bevaka tråden