Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om time capsule

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Funderar på en time capsule. Min fråga är om denna går att använda både till time machine och som en extern hårddisk för lagring samtidigt eller om det är antingen eller?

Läst någonstans att om man körde time machine på en externdisk så skulle den helst vara dedikerad för detta.

Tyckte den var dyr först men efter att ha jagat runt bland nätverksdiskar i samma storlek och att man dessutom får en router i så kändes det inte så blodigt iaf.

.rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 10:22

ja det blir som en extern disk ja... halva idén med just tc är att den har en disk

Inga problem, jag använder den dels som backup för min sambos bärbara. Samtidigt är det en extern lagringsdisk för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 11:07
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Inga problem, jag använder den dels som backup för min sambos bärbara. Samtidigt är det en extern lagringsdisk för mig.

Helt klart suverän produkt.
Ett h--te att få igång.
Men väl på plats, en guldklimp.
Funkar hela tiden som Time Mashine på alla dina burkar.
Du kan skapa mappar och kopiera dina t.ex. bilder dit.
Jag har bilder på en USB-disc som jag kopierar över ibland till TC.
USB-diskar är ju inte världens säkraste lagringspltser.
Nää, bra investering

och med backup menar du time machine? jag har själv inte kört time machine ännu men man kan styra vad man vill ha backup på va eller tar den allt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 11:10
Ursprungligen av frappadish:

och med backup menar du time machine? jag har själv inte kört time machine ännu men man kan styra vad man vill ha backup på va eller tar den allt?

he-he.
Korseld !
Jo den backar upp allt.
Efteråt kan du kopiera tillbaka allt, eller delar eller bara en fil om du vill

ok, men då ska jag vara jobbig och fråga en dum fråga till. Om jag har en iMac med 2 TB disk i så måste jag alltså ha minst 2TB för time machine? Eller kan jag välja att time machine BARA ska ta hand om bara mail, bokmärken, iPhoto och t.ex. mitt iTunes.

Jag är ny och än så länge väldigt nöjd mac-ägare så jag är ganska novis.

Time Machine gör backup på hela disken om du bara aktiverar. Men självklart kan du välja bort det som inte ska vara med för att spara plats.

Ursprungligen av hummel:

Time Machine gör backup på hela disken om du bara aktiverar. Men självklart kan du välja bort det som inte ska vara med för att spara plats.

det finns en del saker man skall välja bort:

Främst är det image-filer till PC-hårddiskar, typ WM-Ware Fusion, du installerar en 30GB stor fil som hårddisk. Startar den och ändrar lite data - då tolkas FILEN (30GB) som ändrad och backas upp... = TM står och gör onödigt jobb hela tiden.
Ha sådana "hårddiskar" i en egen mapp och undantag mappen sedan.

Jag har tagit bort systemmappen själv - det är ju bara installera om den bråten.

Däremot har jag dokument i mappar under dokumentmappen - se till att få med det.

Första gången man kör det hela tar det väldigt många timmar.
Tips; starta, pinka och gå och lägg dig

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-18 22:20

Om jag inte missminner så sätter VMware en flagga på de filer som skapas för varje maskin som gör att TM inte backar den. Skall gå att ändra med xattrib om man så önskar (lite mer info här: VMware Communities: Fusion backups with Time Machine ...)

Ursprungligen av Goflorp:

det finns en del saker man skall välja bort:
Främst är det image-filer till PC-hårddiskar, typ WM-Ware Fusion, du installerar en 30GB stor fil som hårddisk. Startar den och ändrar lite data - då tolkas FILEN (30GB) som ändrad och backas upp... = TM står och gör onödigt jobb hela tiden.
Ha sådana "hårddiskar" i en egen mapp och undantag mappen sedan.

För att snabba upp det, givetvis beroende på vilken mängd data man backar, så kan man även koppla in den via Ethernet (nätverkskabeln) så flyger det på ganska så bra ofta. WLAN för första backupen är inte något direkt att rekommendera då det går ganska långsamt

Ursprungligen av Goflorp:

Första gången man kör det hela tar det väldigt många timmar.
Tips; starta, pinka och gå och lägg dig

alltså jag ska troligen köpa mig en Time Capsule 1 TB. Hur bra är den? Vill gärna höra lite erfarenheter innan jag köper. tex hur är det med överföringshatigheten av data från Time Cap till macen med "bra" signalstyrka.

Thx

Ursprungligen av Bajenwille:

alltså jag ska troligen köpa mig en Time Capsule 1 TB. Hur bra är den? Vill gärna höra lite erfarenheter innan jag köper. tex hur är det med överföringshatigheten av data från Time Cap till macen med "bra" signalstyrka.

Thx

Den är kanon, backar två bärbara och har ett antal skrivare som hänger på den.

Bryr mig inte om överföringshastigheten, den surrar, gör sitt jobb.
Jag kör den inte som fil-server, det blir bara dumt.

En sak jag drabbats av med Time Capsule... Jag köpte 2 st 500GB direkt när dom lanserades. Dom håller jämn kvalitet i och med att båda gick sönder med 8 dagars mellanrum efter drygt ett och halvt års användning. Fick ersättningsenheter av Apple via i AppleCare, Lanmaster var snabba med ersättningsenheter. Vad som hände var att nätdelen gav upp och då har man plötsligt ingen backup. Jag är ändå nöjd med mina TC. Ett problem jag har är att "port forward" inte verkar fungera på port 21 i routerdelen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-23 11:16

Jag kör med FTP som forwardas till min server som är kopplad till routern och det fungerar felfritt hitils. Hur ser din konfig ut för port 21?

Ursprungligen av hummel:

En sak jag drabbats av med Time Capsule... Jag köpte 2 st 500GB direkt när dom lanserades. Dom håller jämn kvalitet i och med att båda gick sönder med 8 dagars mellanrum efter drygt ett och halvt års användning. Fick ersättningsenheter av Apple via i AppleCare, Lanmaster var snabba med ersättningsenheter. Vad som hände var att nätdelen gav upp och då har man plötsligt ingen backup. Jag är ändå nöjd med mina TC. Ett problem jag har är att "port forward" inte verkar fungera på port 21 i routerdelen.

På samma sätt som port 80 forward som fungerar. Dvs
Allmänna TCP-portar: 21
Egen IP-adress:192.168.0.51
Egna TCP-portar: 21

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-23 13:12

Ser ut att stämma, det finns ingen brandvägg / ISP som kan tänkas strula?
Alt aktiv/passiv transfer inställt för FTPn?

Ursprungligen av hummel:

På samma sätt som port 80 forward som fungerar. Dvs
Allmänna TCP-portar: 21
Egen IP-adress:192.168.0.51
Egna TCP-portar: 21

ftp-delen fungerat i flera år, visst kan det hända att min ISP gjort något exakt samtidigt som jag installerade min ny TC (fungerade som sagt med den förra TC som gick sönder).

Hur är wifi sändaren om man jämför med andra router? Avstånd allt beror ju på väggar och dyl andra radio signaler men ungefärligt avstånd?

Ursprungligen av Bajenwille:

Hur är wifi sändaren om man jämför med andra router? Avstånd allt beror ju på väggar och dyl andra radio signaler men ungefärligt avstånd?

Helt ok, dessutom har den två antenner och RX/TX-delar då den klarar att
man ansluter med 802.11b med iPhonen och kör "n" mot resten ...
Schuckert!

Funkar i min lägenhet, har inte märkt någon skillnad då jag bytte från D-link till TC.

låter nice du

Har fortfarande inte fått tummen ur att köpa en TC men suktar lite efter en igen. En fråga som dök upp nu är om man kan koppla en extern HDD till USB-porten på TC:n eller om det bara är skrivare som funkar.

.rickard

Jag körde ett bra tag med en minnepinne i baken på den.
Sågs som en enhet - hårddisk skall funka med.

fy fasen va gutt... då får det nog bli att köpa en nu då. Skrivaren kan jag ju köra på nätverket iaf.

tackar!

.rickard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-21 18:59

Du kommer inte ångra dig. Jag köpte min för några veckor sen och jag tycker den är perfekt. Någon sa att det var helvete o komma igång men det tyckte inte jag. Visst det tar lång tid att backa upp första gången, men då rekommenderar jag att göra det med kabel och sen låta datorn stå under natten bara.

Sen sa du att du hade en 2 TB disk i datorn? Du behöver inte ha så mycket lagring på TCn men du ska ju ha mer än vad du har i filer på din dator helt enkelt. Personligen valde jag 2 TBs versionen då dem ändå kostar litegrann och stå efter en tid med en full 1TB och behöva koppla till externa delar då faller iallafall lite min syn på TCn. Men givetvis en kostnadsfråga. Och det går ju att radera gamla säkerhetskopior och det fixar den ju även själv när disken börjar bli full.

Jag utnyttjar min även som lite manuell lagring/backup. Har vissa filer som jag inte vill ha på datorn som jag lägger direkt på TCns hårddisk och det fungerar jättebra. Dock vad som händer den dagen då TCn är full vet jag inte. Hur svårt det blir att manuellt minska backupen för att få mer plats till lagring. Som sagt man kan radera gamla säkerhetskopior.

Och ja du kan välja vad som ska och inte ska backas upp.

beställde en i eftermiddags. En 1TB tänkte koppla min 500 GB USB disk till USB-porten och ha separat lagring på så både min iMac och MBpro kommer åt den.och sen köra TC:n som time machine. Kommer förhoppningsvis funka galant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-21 19:12

Kommer bli gött

Det som är lite jobbigt är att

ett namn+lösen till nätverket
ett namn + lösen till diskåtkomsten
ett namn och lösen på användaren..

Skriv ner dem, man anger dem så sällan att man glömmer av dem...:-)

hänt mig.... Damn - det var det väl?........ Eller?

1
Bevaka tråden