Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook dog vid ominstallation! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 21:40

Jag hade problem med att datorn låste sig när jag arbetade och idag så la den bara av.Kom in i felsäkert läge och provade med skivverktyg för att ev reparera. Fick rådet att installera om osx 10.4 med de två skivorna som kom med datorn. Jag startar datorn med install disc 1 i och när plongljudet kommer trycker jag på C för att köra installationen. Släppte C när äpplet kom upp och installationen startade. Valde svenska och sedan installera på HD. Det såg bra ut men sedan slocknade skärmen och datorn gick ner, cd´n slutade arbeta och nu susar bara datorn lätt med släckt skärm.
Provar att starta om igen på samma sätt och får upp en massa text: ”unable to find driver for PowerBook 5,8” (resten av texten har jag på foto om det finns någon som kan tyda det).
Tog ut batteriet och tryckte på on-knappen i minst 5 sek för att återställa till fabriksinställningar (råd från manualen). Gick att starta installationen igen men skärmen släckte ner igen.
Installationsskiva 1 sitter nu kvar i datorn och går inte att mata ut.
Finns det någon som kan ge mig ett råd hur jag kan gå vidare? Mycket tacksam för all hjälp.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 22:15

Provade på nytt installera och det såg bra ut, installationen började....men sedan slocknar skärmen och datorn går ner, står nu och susar lätt, man hörde att den slutade läsa cd efter att skärmen släckts. Kan det vara glapp någonstans inne bland kretsarna möjligen? Har någon varit med om liknande?

Kör du den på batteri eller?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 22:22

Batteriet sitter i men jag använder sladden då jag upplevt att batteriet är dåligt. Trycker jag på batteri knappen lyser dock 4 av 5 gröna lysen...vad nu det betyder...

Tycker det verkar som ett lite udda fel.

Hur gammal är den? Eller rättare sagt, hur gammalt är batteriet?

Kan du ta ur batteriet och köra den på enbart ström och kanske ta dig genom installationen iaf?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 22:29

...kan det vara strax mer än två år nu...det har på sistone inte räckt länge utan snabbt tappat i laddning...så jag var på väg att köpa nytt...men vad betyder de gröna lysena på batteriet? Någon (PC-kille) sa det var laddningen...så då borde det vara bra... men det håller laddningen dåligt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 22:30

Tagit ur batteriet nu och provar installera igen...

Mitt förslag gällande batteriets status är att du laddar hem CoconutBattery
och kör det lilla programmet som kollar status och visar det klart och tydligt.

LCR

Batterierna brukar räcka i 2-2,5 år är min erfarenhet.

Bäst brukar de må om man kör på batteri ibland tills datorn skriker (kanske nån gång i månaden) och sedan laddar det fullt igen. Ofta har man sladden i jämt och batteriet mår inte så bra om det inte får jobba - det är som folk, nån gång ibalnd skall det röra lite på sig

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 23:08

Tro det eller ej men installationen rullar på nu...jag håller tummarna...det ser bra ut...

Gött!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-17 23:26

Installationen är nu färdig (nåja, måste leta fram mitt Apple-ID för att fortsätta) och jag är den lyckligaste kvinnan i världen just nu. Du har inte en aning om hur glad jag är, TUSEN TACK, Goflorp!! Tur att jag har två mac datorer så jag kan söka hjälp Detta forum är helt fantastiskt, jag har fått svar på många frågor under åren genom att söka bland alla inlägg.
Mitt batteri är troligen slut...beställer ett nytt imorgon. Sedan ska jag kolla in CoconutBattery, programmet vilket kan vara bra för framtiden, tack för tipset LCR
Nu kommer jag sova gott inatt...eller rättare sagt, nu ska jag ordna med min dator Åter tack

Kör CoconutBattery coconut-flavour.com - [coconutBattery 2.6.5] innan
du köper ett nytt, bara för att förvissa dej om att det verkligen är kasst.

LCR

Nu blev jag glad.

Hoppas nu ett batteri kommer snabbt och lätt.

Ha en bra dag.

1
Bevaka tråden