Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Donera en öl eller fika-knapp brevid chat-ikoner och användarnamnen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en otroligt bra ide för några dagar sedan.

Vore det inte toppen om man brevid de färgglada ikonerna för chat-metoder kunde ha en knapp för att donera en öl eller kaffe till personen som kommit med ett bra svar på ett knivigt problem?

Klickar man på knappen så hamnar man på PayPal med förifyllda fält för att skicka ett belopp om tex 40 eller 50 kronor till personens PayPal-konto?

Även om det är kul att hjälpa till här, så vore det betydligt roligare om det strömmade in lite öl och fika-pengar. Inget säger tack lika mycket som kontanter.

Exempel:
Det finns till wordpress:
http://www.blogclout.com/blog/goodies/buy-me-a-beer-paypal-donation-plugin/

Det finns till Joomla
mfBeer: A PayPal donation plugin for Joomla!

Här finns en gratis ikon att använda:
48, Beer icon | Search through 122,683 icons or browse 296 icon sets

Det verkar även finns lite donationsmoduler till vBulletin.
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=donate+vbulletin&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Bra, kul idé! Skulle nog kunna få mig att bli lite mer aktiv på detta forum igen.

Senast redigerat 2009-12-17 19:53

En sak jag tänkt på är nämligen detta, jag har hjälpt mer än 1000 personer på den här siten, varför är det inte en kö ut på gatan från Galways med människor som vill bjuda mig på en öl?

http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/272173-juloel-torsdag-17-december-stockholm-femte-aret-i-rad.html

Kul idé.
Bra med paypal, skulle dock vilja sätta 20:- som belopp.

Vill dock poängtera att man är inte här för pengarna.

Ursprungligen av Goflorp:

Vill dock poängtera att man är inte här för pengarna.

Ditto

Idén är bra
Alla har ju inte PayPal-konto så det kanske bara ska vara en knapp för dem som har/uppger sitt konto? Sedan håller jag med om att 20 kr låter rimligt eller kanske kan man ha olika kaffe (20 kr) eller en öl (50 kr)

En latte kostar i människobyn (default city, dvs dc), runt 30-40 kronor.

Då det är liten skillnad mellan 40:- för öl på en del ställen, och 40:- för latte, så tycker jag att 40:- är bra.

Ursprungligen av Taz_1999:

En latte kostar i människobyn (default city, dvs dc), runt 30-40 kronor.

Då det är liten skillnad mellan 40:- för öl på en del ställen, och 40:- för latte, så tycker jag att 40:- är bra.

agreed

Man vill väl inte med 20:- förmedla, här får du 20:- att köpa en kaffe på Statoil, och med det försöka förmedla: 1000 tack för din värdefulla hjälp, den uppskattas VERKLIGEN och det är SUPER att du tog dig tid att svara.

(Detta är inlägg 4996, 4 kvar till 5000!)

Ursprungligen av Taz_1999:

Man vill väl inte med 20:- förmedla, här får du 20:- att köpa en kaffe på Statoil, och med det försöka förmedla: 1000 tack för din värdefulla hjälp, den uppskattas VERKLIGEN och det är SUPER att du tog dig tid att svara.

(Detta är inlägg 4996, 4 kvar till 5000!)

TRE knappar....

( ) jag är nöjd med dig, o undersåte, här hafwa du likvida medel, 40 riksdaler
( ) Bättre kan du ditt snålmögel, är du snål så är jag - här har du en Akka *
( ) Månde ditt rövhål utveckla tänder och äta upp dig när du sover. HIT med 20:-

* En Hacka kan vara vad som helst, men en "Akka" är alltid 20:- på

(Akka är ledargåsen som Nils Holgersson åkte på över Riket)

Hade inga tankar på Statoil eftersom jag numera bara åker med allmänna kommunikationer.
Jag tänkte mer på - här får du 20 kr till kaffe med kanelbulle eller croissant hos pressbyrån
Men det kanske inte är fint nog

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 18:22

host, moneybookers, host

Hmm.. Men samtidigt vill man ju inte känna sig tvingad. Ponera att jag nu (mot all förmodan ) skulle ställa en knivig FileMaker-fråga och (bara för att ta ett namn ur luften) Taz skulle svara och lösa mitt problem. Om jag då skulle vara rätt fattig just då, eller om jag var en av dem som röstat nej på denna omröstning och _inte_ skänker en öl, då gissar jag att Taz skulle titta lite snett på mig i framtiden.

Jag menar, i dagsläget blir man ju ganska glad om någon säger "Tack som f-n!" när man lyckats hjälpa dem, men om ölknappen införs kommer ju inte tacket vara värt lika mycket längre.

Inte för att idén är dum, men jag tror det kan finnas en risk för dålig stämning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 20:40
Ursprungligen av staed:

Hmm.. Men samtidigt vill man ju inte känna sig tvingad. Ponera att jag nu (mot all förmodan ) skulle ställa en knivig FileMaker-fråga och (bara för att ta ett namn ur luften) Taz skulle svara och lösa mitt problem. Om jag då skulle vara rätt fattig just då, eller om jag var en av dem som röstat nej på denna omröstning och _inte_ skänker en öl, då gissar jag att Taz skulle titta lite snett på mig i framtiden.

Jag menar, i dagsläget blir man ju ganska glad om någon säger "Tack som f-n!" när man lyckats hjälpa dem, men om ölknappen införs kommer ju inte tacket vara värt lika mycket längre.

Inte för att idén är dum, men jag tror det kan finnas en risk för dålig stämning.

Huvudet på spiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 21:00

Jag känner mig lite delad. Var går gränsen för "betalbar" hjälp? Jag skulle säga att 99% av hjälpen här på 99an är tips som "ta bort den och den plisten", "resetta den och den kretsen" och använd en "for-loop" istället. Vad jag har sett är det i princip bara Taz som ger fullständiga lösningar på problem. Samtidigt som det onekligen känns märkligt att Taz skulle göra sånt gratis, känns det märkligt att 99an skulle vara hans marknad.

Det är något av en gråzon tycker jag. Jag skulle säga att det är del av en större fråga vars beslut i slutändan kanske borde fattas av Björnström och company. Omröstning är ju dock rätt väg att gå antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 07:56

Nej, nej, nej. Detta är en slippery slope som jag inte vill glida ner för. Håller med Staed. Risken finns att medlemmar börjar förvänta sig att det ska trilla in pengar på kontot. Om en person svarar på min fråga, inte för att han eller hon är intresserad av diskussionen eller vill hjälpa mig, utan eftersom det är tomt i spargrisen, så känns det bara olustigt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-14 14:52

Håller med om det vore farligt att skapa förväntningar om pengadonationer för lite forumhjälp. Tycker dessutom 40 pix låter helt absurt mycket att bara skicka iväg till någon jeppe på andra sidan nätet. Men kanske så småningom införa en möjlighet för dem med flattr-konto att flattra andra användare när man känner sig speciellt tacksam? (flattr)

  • Medlem
  • 2010-02-14 15:02

Den hjälp Taz har bidragit med hade kostat åtskilliga tusenlappar om han hade sålt tjänsterna i stället, även om man räknar snålt och på enskilda fall. 40 spänn för att peka ut vilken systeminställning man ska ändra för att justera ngt är förstås att ta i, men om man får återkommande hjälp eller hjälp med ett svårt problem där alternativet är konsulthjälp så är 40 kronor en struntsumma.
Men jag håller med om det inte ska byggas upp förväntningar om betalningar så fort någon svarar.

Samtidigt: På nätet kan folk kasta ur sig oförskämdheter, elaka sarkasmer och spydigheter utan att det kostar något. Vore det inte trevligt med ett system som belönar hjälpsamhet och vänlighet?

Något tvång, annat än samvetet, skulle ju aldrig finnas, och är det inte bra om ens samvete bjuder en att visa uppskattning för värdefull hjälp?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-14 18:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Något tvång, annat än samvetet, skulle ju aldrig finnas, och är det inte bra om ens samvete bjuder en att visa uppskattning för värdefull hjälp?

Att visa uppskattning är en självklarhet för alla normalt hyfsade som fått någons värdefulla hjälp. En stor charm med nätforum tycker jag är att hjälpen i regel sker i en kollektivistisk anda, där tacksamheten - till skillnad från när du anlitar konsulthjälp - inte manifesteras i pengatransaktioner.

Risken med ett transaktionssystem är att någon som fått värdefull hjälp - kanske utan att någonsin tänkt sig anlita konsulthjälp i vilket fall - underförstått förväntas donera pengar, och att om vederbörande inte gör detta, uppfattas som snål och otacksam.

Dessutom är ett fast donationsbelopp relativt sätt olika mycket för var och en av oss. Man kan så klart mena att ingen som har råd med en mac heller kan tycka det är orimligt mycket att bjuda någon som lagt ner tid på att hjälpa dig på en öl, men det finns knappast någon utarbetad kotym för när hjälpen varit så pass värdefull att en öl vore på sin plats.

Som det fungerar idag finns det inget som hindrar en i tacksamhetsskuld att erbjuda en "hittelön". Frågan är om detta behov förekommer så pass ofta att det är relevant att bygga in den funktionen i forumet. Jag tycker att mutants svar är ett tecken på risken med en donationsknapp:

Citat:

Bra, kul idé! Skulle nog kunna få mig att bli lite mer aktiv på detta forum igen.

Underförstått här är att hjälpen villkoras möjligheten att få betalt. Den dystopiska utvecklingen blir att forumet fungerar som hjälp för dem som vill betala för den, medan de som inte värderar hjälpen lika högt/har ett paypal-konto/inte har råd, får söka sig någon annanstans.

  • Medlem
  • 2010-02-14 18:12

Den som absolut vill ha betalt behöver ju inte svara.

Ursprungligen av Baron:

Den som absolut vill ha betalt behöver ju inte svara.

(Ja, trådskaparen verkar ju ha tagit en timeout...)
Men den som absolut vill ha betalt och inte svarar får ju inte betalt, medan den svarar åtminstone har teoretisk en chans att få betalt. Det kan bli huggsexa om de kniviga frågorna och sedan off-topic tvister om vem som svarat rätt först.

Själv gillar jag inte idén även om jag förstår att kvalificerade medlemmar kan tveka inför att dela med sig för mycket av sina kunskaper gratis. Samtidigt tycker åtminstone jag att man lär sig mycket på att hjälpa eftersom man oftast inte kan svaret på en gång, utan blir inspirerad till att lära sig nytt eller uppdatera insomnade kunskaper för att kunna ge bra hjälp. Och kompetensutveckling är för mig tillräcklig lön för mödan.

Ett alternativ till personliga allmosor vore att en enväldig opartisk jury bestående av aktiva medlemmar (eller helt enkelt av forumledningen) utser årets samarit eller liknande som belönas med ett fint pris. Det kan vara en morot för vissa, samtidigt som den vardagliga forumupplevelsen slipper bli besudlad av pilsnerikoner.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Ett alternativ till personliga allmosor vore att en enväldig opartisk jury bestående av aktiva medlemmar (eller helt enkelt av forumledningen) utser årets samarit eller liknande som belönas med ett fint pris. Det kan vara en morot för vissa, samtidigt som den vardagliga forumupplevelsen slipper bli besudlad av pilsnerikoner.

Gärna sponsrad av ngn Apple ÅF så det blir ngt vettigt, typ en iPad

Nä, skämt åsido. Men det får nog vara ngt bättre än en T-shirt ...

Alltså sjukt dålig ide. Vissa här inne bidrar med jätte mycke bra information och hjälp. Dom användarna skulle således bli alkoholister efter ett tag om de fick en öl varje gång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-15 21:13

Klart att Taz är värd en öl. Men, precis som också Chaossar skriver, hade Taz fått en öl för varje gång han levererat ett bra svar så hade han nog blivit alkoholist på kuppen. Så, vad annat kan locka . . .

1
Bevaka tråden