Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra inställningar för screenshots?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-17 15:30

Till och från så måste jag snabbt och smidigt skicka skärmdumpar till kollegor/polare, och Shift+Cmd+4 (och Transmit) är klockrent för detta, förutom en sak;

bilderna sparas som "Bild 1" "Bild 2" "Bild 3" osv.
namnen och/eller mellanslagen är helt okej, däremot stämmer ens "Copy path" (URL) inte som man plockar från FTP-programmet för att .png inte finns med i filnamnet...

Så jag undrar om det finns någon möjlighet att ställa in filformat och framförallt vad för namn filerna ska få när dom genereras (alltså lägga till så att filformatet finns med i namnet, börjar bli trött på att manuellt lägga till dessa hela tiden)

Jag använder detta program sedan flera år för att göra skärmdumpar. Det har lite flera funktioner varav en av dem är att man kan döpa filen och även ange filformat (jpg, tiff, png, pdf). Man kan även ställa in i vilken mapp filen skall sparas, vilket sin tur betyder att du kan ha en bevakad mapp för skärmdumpar som laddas upp automatiskt.

Snapz Pro X | Ambrosia Software, Inc.

Kostar endast 69 dolores, ungefär 500:-. Gratis demo finns.

Med ett fiffigare arbetsflöde för detta sparar du snabbt in den pengen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-17 15:54

Åh, riktigt snabbt svar, tackar för det

Ska klura på det där programmet, men vet inte om jag är onödigt snål, känns inte värt att betala för just den lilla funktionen jag söker, borde finnas i OS'et tycker jag (iallafall finnas en gratis-fix) - men jag blir säkerligen ordentligt trött och irriterad inom kort och pungar ut summan för att få en lite härligare arbetsmiljö

Funktionen finns inte OS'et. Möjligtvis kan du skriva Applescript som kör terminalkommandon för att ändra defaults.

Kolla inlägg 8 och 9 i denna tråd för hur man hittar dolda inställningar. Jag vet tex att man kan byta filformat på skärmdumparna.

http://www.99.se/apple-programvara/273027-hjaelp-med-bifogning-i-mail-app.html

defaults write com.apple.screencapture type pdf
defaults write com.apple.screencapture type png
defaults write com.apple.screencapture type jpg
defaults write com.apple.screencapture type tif

Starta terminalen, välj den rad som motsvarar formatet du önskar.
Stäng Terminalen, Starta om datorn.
(Det Kan räcka med att logga ur och logga in igen)

Default är png, det är smidigt ha den som JPG ...

Detta kan man som sagt lägga i ett Applescript, som du också kan ha dockan eller åtkomliga via program som tex QuickSilver.

do shell script "defaults write com.apple.screencapture type jpg"

I denna tråd visar jag en lite fiffig grej, man kan ha ett Automator-arbetsflöde, eller Applescrpt, båda sparade som program och sedan lagda i verktygsraden. Det betyder att de ligger tillgängliga i alla fönster i Finder.

Du skulle alltså kunna ha ett Applescript liggande där. Markera nyaste skärmdumpen, klicka på knappen i fönstret, du får en fråga vilket namn den markerade filen skall ha, du svarar. Filen döps om och laddas upp.

Man kan även få sådana program att reagera på nya filer i en viss mapp (tex skrivbordets mapp reagerar på alla nya filer som heter Bild 1 och döper om dessa och laddar upp dem automatiskt till din FTP-server.

Man kan göra mycket kul med Applescript.

1
Bevaka tråden