Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro dör utan förvarning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 26 månader gamla MacBook Pro 15" dör efter endast ett par minuters batteridrift, utan förvarning.

Jag har endast 49 laddningscykler på batteriet men bara 33% av originalkapaciteten.

Finns det något man kan göra för att fixa detta eller är det nytt batteri som gäller?
Kanske är det ett mjukvaruproblem?

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-17 13:17

Endast 49 cykler efter hela 26 månader? Jag har över 30 cykler på bara två månader, dock så motionerar jag batteriet hela tiden. Jag antar att du har din MBP ansluten till nätspänning i stort sett hela tiden, det är inte så positivt då batteriet tar stryk av det.

I vilket fall som helst så bör du ju få ut ett par timmars drift på batteriet iaf, så jag skulle säga att batteriet är kass men jag är ingen batteriexpert.

Låter märkligt att batteriet skulle ta stryk för att man använder nätkabeln men det kanske stämmer.
Tycker trotts det att batteriet inte ska försämras så pass mycket som 66% vid endast 49 cykler.
Nu har jag ju ingen garanti eller AppleCare så nytt batteri från Apple e ju kört.

Men problemet är att datorn dör bara minuterna efter jag dragit ur nätkabeln helt utan varning så jag misstänker att det kan vara något annat än batteriet som är kass.
Vill inte gärna köpa nytt batteri för att upptäcka att det inte var fel på batteriet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 14:40
Ursprungligen av Red XIII:

Låter märkligt att batteriet skulle ta stryk för att man använder nätkabeln men det kanske stämmer.
Tycker trotts det att batteriet inte ska försämras så pass mycket som 66% vid endast 49 cykler.
Nu har jag ju ingen garanti eller AppleCare så nytt batteri från Apple e ju kört.

Men problemet är att datorn dör bara minuterna efter jag dragit ur nätkabeln helt utan varning så jag misstänker att det kan vara något annat än batteriet som är kass.
Vill inte gärna köpa nytt batteri för att upptäcka att det inte var fel på batteriet.

Det är bara batteriet som är trasigt. Byter du ut det så fungerar datorn precis som innan och du kan köra den på batteriet i minst 2 timmar igen.

//Rob

Om de nu är batteriet som är kass borde jag inte få en varning om låg nivå innan datorn dör.
Dessutom borde batteriet hålla längre än 2min trotts dåligt skick eller?

Om det nu är batteriet som är kass blir jag jävligt trött, så usel batterikvalitet till en dator för 18K är inget vidare.

Ursprungligen av Red XIII:

Om de nu är batteriet som är kass borde jag inte få en varning om låg nivå innan datorn dör.
Dessutom borde batteriet hålla längre än 2min trotts dåligt skick eller?

Om det nu är batteriet som är kass blir jag jävligt trött, så usel batterikvalitet till en dator för 18K är inget vidare.

Liten kurs i batterilära då:

I ditt batteri mäter man SPÄNNINGEN, man mäter inte STRÖMMEN i Ampere.
Strömmen och energiinnehållet räknas fram.
Detta ger att när datorn frågar hur mkt spänning har du NU? och sedan samma sak en minut senare så kan den räkna fram att du har xx Ampere kvar i ditt batteri och ge dig en prognos ( 1:30 min kvar).

Är då flera, eller kanske alla celler kass utom en, så mäter datorn på denna, de säger hög volt, verkar bra. Datorn räknar och tror sig ha många mer fungerande celler i batteriet. Det har den ju inte. Den ger dig prognosen 2 timmar, när den har energi för 3,5 minuter kanske...

Sedan går det fort neråt, så fort att datorn inte hinner tala om vad som är på G eller ens fatta det. Poff så slocknar det.

Det som knäcker batterier är två saker; värme och att inte användas.

Kör du på batteri, gör det till en vana att kanske varannan elelr var tredje vecka köra den på batteri tills den larmar. Det går rätt enkelt bara dra ur magnetkontakten medans man sitter och skriver på kontoret.

Det spelar ingen roll om du har en dator för 5000 eller 500 000 du har ändå batteri som kommer gå åt i den. Har du fått 2 år och två månader ur ett batteri som du inte skött speciellt bra så är det ändock ett gott resultat.

Sköt ditt nästa batteri lite bättre - så håller det längre.

Tack för lektionen

Mitt försök att få längre livslängd på batteriet genom att inte använda det i onödan var alltså fullkomligt idiotiskt.

Ursprungligen av Red XIII:

Tack för lektionen

Mitt försök att få längre livslängd på batteriet genom att inte använda det i onödan var alltså fullkomligt idiotiskt.

det är ju inte lätt att veta, det finns ju dessutom olika idéer om hur det skall sköytas baserat på vilken typ av batteri det är...

De batterier som sitter i dagens bärbara är oftast LithiumJon-batterier, de har ingen "minneseffekt" såsom de gamla NickelKadmium hade, det gör inget om man småladdar dem. Den första månaden så "gympar" man upp det - kolla på en iPhone som är kass den första tiden och som får bättre batteriliv efter ett par uppladdning/urladdningar.

Däremot om de ALLTID sitter i datorn och datorn ALLTID går på strömkabeln så mår det inte bra, de skall ha lite gymmnastik.

I ditt fall måste jag ändå säga att FASTÄN du inte skött det så har det ändå funkat i över två år - det är ett bra resultat ändå. Jag vet en del folk som sköter sitt batteri bättre än sina barn och de får ändå bara ut max 2 år. ...

Så ditt batteri är absolut inte exceptionellt dåligt eller så. Hade du följt till punkt och pricka så kanske du fått ett halvår BRA kräm till, sedan ett par månader då det börjar lägga av...

Så, känn dig inte dum, batterier är en egen vetenskap....

1
Bevaka tråden