Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos multiroom-ljudsystem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-16 19:14

Hallå!

La märke till att det fanns en liknande tråd 2004, men hittade inget nyare.

Är i köpartagen av ett trådlöst ljudsystem och har kikat runt på lite alternativ. För närvarande verkar Sonos system vara överlägset i kompatibilitet och användarvänlighet, men jag har även sett till Philips WAC7500.
Är det någon här som råkar sitta med något av systemen hemma?
Vad har du för högtalare anslutna till Sonon? Fungerar allt bra?
Någon som testat Sonos Zoneplayer S5:a?

Tackar på förhand!

// Henke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 19:44

Hej!

Jag har precis köpt en ZP90 som är kopplad till min stereo (vardagsrummet) och en S5 (sovrummet). Installationen var busenkel. Kan det bli enklare? Nu är inte jag någon audiofil så mina ljudkrav är inte stora. Har en gammal Nad och mycket gamla högtalare. Men det låter som vanligt och då är det ok för mig. S5:an låter bra i mina öron, men då ska man veta att jag har tinitus och nersatt hörsel på vänster öra

Det är enkelt att välja mellan radio, mp3 och lineut ( i mitt fall dator ut, när jag ex lyssnar på Youtube)

Om jag ska klaga så är det på Sonos Desktop Controller som är ersättaren för iTunes. iTunes är helt överlägsen i användarvänlighet. Nu har jag i och för sig bara haft Sonos i några dagar. Så det kan ju hända att jag ändrar mig så småningom, när jag har kommit in i programmet

Du kan ju kolla upp AirPort Express-basstation med AirTunes det kanske kan vara ett alternativ också.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-16 19:52

Tack för så snabbt svar Anders!

Har redan en Airport Express. Den är inte direkt ett komplett system för hemmabruk:)

Vet du om det finns möjlighet att streama från andra källor direkt in i Sono:n, utan en dator inblandad. Tänkte främst på Spotify?

Jag är inte heller direkt en audiofil, så jag antar att det duger för mig. Får kila ner på Hifiklubben för att känna och klämma lite på grejerna också.

Räknat ut att för att slippa flytta högtalare eller gå TILL rummet som det låter så var jag tvungen att råna en bank eller åtminstone en fet bensinstation ...

Det är ju helt okristlig priser på de där grejorna.

Är det värt det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 20:13

Jag vet faktiskt inte när det gäller Spotify. Datorn måste inte vara igång när jag lyssnar på radio. Men Spotify? Tveksam, men jag vet inte som sagt. Däremot så kan man lagra musik på en nätverkshårddisk och spela upp från den utan att datorn är på, om jag nu har fattat det rätt.

Ett tips till dig.

Jag bor i Göteborg och gick till Hifiklubben (Skånegatan) och där fick jag låna deras demo ZP90 och S5 från stängningsdags (lördag) och lämna tillbaka det vid 10 tiden när de öppnade på måndag morgon. Jag betalade för vad dom var värda och om jag inte ville ha systemet så fick jag hela summan tillbaka utan några problem. Ville jag ha systemet så fick jag helt nya grejer. Det tycker jag är 100 % service. Oavsett om du bor i Göteborg eller någon annanstans så kan du ju fråga om du får låna hem.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 20:15

Håller med Goflorp att det är dyrt. Så det är nog bra att fundera några gånger, vilket jag själv har gjort.

Mvh
Anders

Jag VILL ju ha ett sånt system, men att punga ut med över 10 papp för ett starter-kit är ju garanterad avtändning...

Det är så dyrt att man säger...löjligt. Inte "å, jag köper det ändå"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 20:40

Det hade varit intressant att få reda på hur S5 står sig mot ex en aktiv högtalare för 3000 kr ljudmässigt. För om det är så (vilket jag inte är rätt person att avgöra) att ljudet är likvärdigt, är det då för dyrt? (tänker då på själva produkten)

Sedan om det är så att man har en dyr stereoanläggning då kanske en ZP90 för 4000 kr inte är så mycket pengar.

Jag har fattat det så att man kan ha en AirPort Express (900 kr) och en aktiv högtalare för 3000 och det är då någon som kan jämföras med ex Sonos S5.

Måste tillägga en sak. Man får inte glömma att minst en Sonos måste vara kopplad till nätverket eller så får man köpa en ZoneBridge (som är kopplad till nätverket)

/Anders

Senast redigerat 2009-12-16 20:54
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-16 21:13

Jag förstår inte varför man ska köpa ett Sonos- eller ett Philips-system, när man lika gärna kan använda Airtunes som medföljer iTunes helt gratis. Vill man ha en elegantare fjärrkontroll så kan man ju köpa en iPod touch (eller iPhone) som med Remote-appen, även den gratis, kan styra valfritt iTunes-bibliotek på datorn eller på AppleTV:n.

Har man redan en AirPort Express, iPhone eller iPod touch så är ju valet ganska självklart.

Om man absolut vill ha något annat så kan man ju titta på en BeoSound 5 från Bang & Olufsen.

Köpte själv igår en Zoneplayer S5 plus en bridge och det funkar mycket bra.
Ljudet är fantastiskt plus enkelheten med att installera och använda systemet.

Ett bra komplement till iTunes plus att du kan få antal radiostationer som finns runt om i världen.

Kan verkligen rekommendera detta system.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-17 10:51
Ursprungligen av heiko:

Köpte själv igår en Zoneplayer S5 plus en bridge och det funkar mycket bra.
Ljudet är fantastiskt plus enkelheten med att installera och använda systemet.

Ett bra komplement till iTunes plus att du kan få antal radiostationer som finns runt om i världen.

Kan verkligen rekommendera detta system.

Du har ju internetradio i både iTunes, iPhone, iPod touch och AppleTV.
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så bra med Sonos. Det känns som man skaffar något som man redan har när man lägger pengar på Sonos.

Citat:

Du har ju internetradio i både iTunes, iPhone, iPod touch och AppleTV.
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så bra med Sonos. Det känns som man skaffar något som man redan har när man lägger pengar på Sonos.

Har själv funderat på att skippa Airport express till förmån för ett Sonos system.
Det finns flera skäl till det, framförallt behövs inte en förstärkare i varje rum man vill ha ljud, vill man ha synkat ljud i flera rum/öppen planlösning så är det svårt att få till med flera Airport Express och förstärkare.

Jag har förstått att med två aktiva sonos blir synkroniseringen perfekt, dessutom finns tillräckligt med kräm för att driva ett par hyfsade golvhögtalare eller ännu bättre ett par mindre vägghögtalare och en aktiv subbas.

Spotify borde ju bli en enkel match med ett sonos system och Airfoil...eller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-16 21:23

När det gäller iPhone så finns det en mjukvara för Sonos till iPhone/ iPod touch, som är gratis och finns på App store. Kanske inte lika smidigt som Apples egen. Men fungerar bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-17 17:27

Synken mellan min ZP90 (stereo) och S5 är 100 %.

En sak som jag tycker är bra och som jag använder mig av speciellt kvällarna är att jag väljer vilket rum jag vill ha ljud i så jag inte stör grannarna i onödan, även när jag ser på film är det skönt att jag kan sitta i soffan och stänga av S5 i sovrummet. En annan sak som kanske inte gäller mig (förutom när jag försöka glänsa ) är att varje enhet kan spela sin låt oavsätt vad dom andra spelar upp. Bra om man har barn och har råd med en S5 i deras rum
Kan man med Airport göra så?

En sak som jag däremot saknar är att jag inte kan använda mig av tangentbordet för att snabbt byta låt, höja ljudet... osv. Är det någon som har en lösning?

/Anders

Senast redigerat 2009-12-17 17:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 17:56

Har den äldre generationen ZP100 och ZP80 samt den äldre fjärren. Grymt nöjd. Kör nu iPhonen som fjärr. Kan inte annat än rekomendera systemet. Är dock nyfiken S5:an

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-17 18:18

Det var S5 som gjorde att jag blev intresserad av systemet. Kommer att skaffa mig en till och den kommer jag att ha i köket. Så den gamla radion som har hängt med sen jag var 15 år är snart ett minne blott. Känns lite jobbigt. Har alltid haft svårt att göra mig av med mina saker

/Anders

1
Bevaka tråden