Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partioneringsproblem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag vill formatera min externa LaCie 500 GB, men skivverktyg ger ingen möjlighet (ingen flik) att partitionera hårddisken. Varför? Är det något jag missar? Jag har en iMac 27" i7 och Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-17 11:36

I vänsterkolumnen i Skivverktyg: Markera själva disken (börjar med storlek och sedan diskens modellnummer), inte diskens existerande volym/volymer som listas under. Då får du frram en flik för partitionera.

Ngt som märkts och som KAN skapa problem är att diskarna levereras med ngn "skitformattering" på dem, i PC-format. Försöker man formattera disken som HFS+ blir det problems...

Om man går in och kollar på partitioneringen, väljer ta bort den som finns och direkt efter skapar en ny så försvinner problemet. Givetvis måste man även formatera disken efteråt innan man kan använda den.

Vi formatering (radera på Apple-lingo) kan man göra några val under "avancerat", Man väljer Apple GUID för att få en STARTBAR volym ( OM vi vill installera ett system på den, ELLER ha den till Time machine), vidare BÖR man köra HFS+, ej skiftlägeskänslig, journalförd)

I övrigt gäller reglen : Mängden datavana står i rak proportion till mängden förstörda data.

Disken är Mac OS-formaterad sedan tidigare då jag körde Leopard. Då gick det att formatera OCH partitionera. Med Snow Leopard kommer inte något partitioneringsalternativ upp överhuvud taget. Jag kan bara radera disken och namnge den.

Problemet löst.Plötsligt, efter ett otal försök, visade sig partitioneringsalternativet!
Nu har jag ett annat problem, nämligen att jag inte får upp mins skrivare (Canon CLC2620) – och jag kan inte lägga till den heller. Jag får söka på forumet (om inte någon har ett snabbt svar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 16:38
Ursprungligen av Mats Ödman:

Nu har jag ett annat problem, nämligen att jag inte får upp mins skrivare (Canon CLC2620) – och jag kan inte lägga till den heller. Jag får söka på forumet (om inte någon har ett snabbt svar).

Lägg helst nya frågor i nya trådar. Jag har löst det genom att ladda ned den här: EFI - Support - Software & Drivers Download

1
Bevaka tråden