Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad pysslar min MBP med?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MBP 15" av senaste modell, med 2,8 processor och 4 GBRAM samt 500GB hårdisk.

Den tuffar normalt på med ca 40-55 grader på processorn och vanligen idle (ca 2000 rpm) på fläktarna. Men då och då, kanske en gång om dagen eller varannan i alla fall, så ligger den plötsligt uppe på 75-80 grader och fläktarna ligger på ca 3500 rpm i en lång stund. Jag kan surfa lugnt och stilla utan filmvisning eller annat krävande ändå sker detta, så vad gör burken egentligen? Är det nån indexering av hårddisken som orsakar detta eller?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2009-12-17 07:25

"Surfa lugnt..."
Jag kan tänka mig två saker. Ena är att värmen sakta växer och till slut blåses ner av en digital tornado. Du har väl ingen duk mellan bord och dator? Det andra är att du surfar och öppnar flik efter flik med flash-annonser t ex Aftonbladets hemsida. Dessa får processorn att jobba på heltid vilket kräver sin tribut.

Senast redigerat 2009-12-18 10:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 09:31

Se efter i Aktivitetskontroll vad datorn gör. Se till att visa "Alla processer". Snurrar CPUn? Diskarna? Nätverket? Mycket pagein/out?

(Hur kommer det sig att du ser temperaturen på CPUn, fläktars varvtal, men inte ser det viktiga, vilka processer som kör?)

  • Medlem
  • 2009-12-17 10:02

Jag har liknande problem, har också nya MBP fast inte storebror varianten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 14:06
Ursprungligen av haffy:

Jag har liknande problem, har också nya MBP fast inte storebror varianten.

Och vad säger DIN aktivitetskontroll?

Är det inte enklare att kolla efter själv vad ens egen dator gör just nu än att fråga på ett internet-forum? Den här typen av frågor är lite som "Vad har jag i min ficka?"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-17 10:17

Skulle kunna tänka mig att det kan vara Spotlight som indexerar också, men om det händer så ofta måste du ändra många filer...
Andra bovar kan var, som DrDip nämner, Flash-animeringar på hemsidor eller att du har ett ohemult många webbsidor öppna.

Men, som pesc säger, kicka igång Aktivitetskontroll (Activity Monitor på Engelska) och kika i listan (glöm inte att välja "Alla processer" popupmenyn uppe till höger så du inte missar sådant som systemet har för sig på egen hand...

Hejs igen.

Jag ser CPU-temp och fläktarnas varvtal i widgeten iStat Pro.

När jag strax efter jag skrev förra inlägget så gick jag in och kikade i Aktivitetskontrollen. Där verkade Safari vara boven då det var Safari som flaggades med 75-80% av processorkraften.

Jag surfar med flikar och har totalt 16 flikar igång. Men det som är märkligt att jag kan ha dess 16 flikar igång flera timmar i vanliga fall utan minsta protester med höga temperaturer och fläktvarv, och det oavsett om jag ligger i sängen med MBP:n i knät på täcket (jo jag ser till att det finns öppning nog för utsläppet för luft) eller sitter med den på soffbordet i glas och utan duk under. Den kraftiga tempen kan slå till var som helst, trots att jag kör samma websidor uppe hela tiden så det är samma flash i princip hela tiden.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 10:16
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag surfar med flikar och har totalt 16 flikar igång.

Så där brukar jag också göra...

Mitt tips är att hålla ett öga på Aktivitetskontrollen. Stäng flikarna en efter en och se om det är någon speciell som gör att processorn lugnar ner sig. Då kan du lista ut vilken sajt som skapar bekymmer, och lägga det på minnet.

Du ser även i aktivitetskontrollen om Safari använder mycket minne. Safari kan vara dålig på att släppa detta minne, så ibland kan det vara en poäng att avsluta Safari och starta om.

Om du surfar med flikar kan det vara bra att veta att Safari kan skapa bokmärken för flera flikar (se menyn Bokmärken). Då kan du öppna massor med flikar med ett enda klick.

Jag märker att Flash är boven, syns ju som att det är Safari / FF som stör.

Stänger man ner aftonbladet så minskar fläkten efter en minut...

Sedan kan en del program (AutopanoGiga) göra att fläkten börjar gå nästan direkt efter de startas...

1
Bevaka tråden