Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att skapa en bootbar USB utifrån DMG-fil med multimediapresentation (flash)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 17:57

Jag försöker desperat lista ut hur jag utifrån en DMG-fil överför exakt samma beteende till ett USB-minne. Det vill säga jag vill att USB-minnet bootar med samma utseende som om jag öppnar DMG-filen (vilket ju också "bootar" och lägger sig som en disk).

Produktionen, en multimediaversion av en skiva som inkluderar video + mp3-låtar etc., är snyggt paketerad om man öppnar DMG-filen, men jag har inte en susning om hur jag får exakt samma funktion på USB-minnet. USB-minnet måste fungera i både OSX och Windowsmiljö.

Jag är öppen för alla tänkbara lösningar (vare sig det kräver betalmjukvara eller inte... bara det går att lösa).

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 10:02

Jag har svårt att förstå exakt vad du är ute efter. Att "boota" en disk innebär ju att datorn startar upp från densamma, dvs läser i operativsystem mm från usb-minnet under uppstarten. Jag har svårt att tänka mig att det är det du vill göra.

Så exakt vad är det du vill åstadkomma? Vad är "use-caset" så att säga?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-17 10:22

Well, jag tror det du är ute efter finns i Disk Utillity / Skivverktyg.

  • Öppna Skivverktyg

  • Markera USB-minnet till vänster i listan

  • Klicka på fliken Återskapa

  • Dra USB-minnets symbol till vänster i listan till "Mål"-fältet

  • Dra .dmg filen till "Källa"-fältet (eller klicka på knappen Avbild och leta reda på .dmg filen på det sättet)

  • Klicka på knappen Återskapa

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 10:38
Ursprungligen av Arvid:

Well, jag tror det du är ute efter finns i Disk Utillity / Skivverktyg.

  • Öppna Skivverktyg

  • Markera USB-minnet till vänster i listan

  • Klicka på fliken Återskapa

  • Dra USB-minnets symbol till vänster i listan till "Mål"-fältet

  • Dra .dmg filen till "Källa"-fältet (eller klicka på knappen Avbild och leta reda på .dmg filen på det sättet)

  • Klicka på knappen Återskapa

Om dmg-filen är i HFS+-format vilket är mkt troligt så blir det problem att läsa USB-minnet på en PC sen.

Det blir ju till att skapa TVÅ diskvolymer då, eftersom du skall boota antingen OSX eller Windows.

Du har tänkt att trycka i USB-minnet och bara boota om datorn.

Personligen tror jag du kan glömma det här, det blir ett jävla meck få det att funka.

Du behöver en automatisk bootloader (du vet när du har flera OS på en maskin får man en meny i början där man väljer ena eller andra). Här skall det välja automatiskt baserat på .. tja ngt som KAN MÄTAS och som skiljer mellan Mac och PC...

EN lösning, för att kunna använda en partition, kan vara att lägga på ngn UBUNTU Linux på en pinne och låta den boota upp på det.
Du får nog manuellt gå in ändå och välja den som startskiva på Mac och säkert på ngt sätt tvinga en PC att göra samma, men sen så...

Den bootar upp och sedan skall en presentation starta, då får man se till att presentationen är skriven så den rullar igång automatiskt, i rätt program.

Kan gå, ett jävla jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 11:54

Tack för era svar! Jag uttryckte mig väldigt klumpigt. Bootbar blir förstås fel, och är inte vad jag menar. Jag vill att USB-minnet ska bete sig exakt som då jag öppnar en DMG-fil.

Det finns alltså en DMG-fil, som då den körs öppnar upp sig med en mapp där det ligger bakgrundsbilder, mapparna är placerade som jag skulle önska att de var placerade osv. Bifogar en screenshot på hur den mappen ser ut. Det jag önskar är att klona det exakt till ett USB-minne - så att då USB-minnet kopplas till både Windows- och Macdatorer ser det ut som det gör då jag öppnar DMG-filen.

Det kanske är så att man inte kan skapa en sådan som fungerar för både Mac & PC från USB-minne? Gällande HFS+, så är det just precis det som är problemet... fixar jag det för Mac så fungerar det inte på Windowsburkar. Det känns som att man borde kunna göra det här i skivverktyg. Jag tycker att det borde gå att lösa ... men jag har inte en susning om hur.

1
Bevaka tråden