Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konfigurera Mac Mini (Snow Leopard) till 1080p via HDMi?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag sitter äntligen med den nyinköpta Mac Minin i min hand, men döm om min förvåning när jag inte lyckas få igång den mot TV:n...

Hittills har jag inte lyckats få någon bild över huvudtaget

Jag vill helt enkelt få macen att ge ifrån sig samma typ av native 1080p HD-signal som bluerayspelaren gör. TVn är en Philips 42PFL7982

Hur fasiken bär jag mig åt för att få till detta? Har provat lite med SwitchResX, men kan väl inte påstå att jag blev så värst mycket klokare. Verkar som att min TV inte presenterar sig korrekt med EDID, men det ska väl inte vara nödvändigt för SwitchResX? Min user defined upplösning (som jag snodde från
1080 24p support please!? - Plex Forums
ignoreras och markeras som "Not activated. Invalid?" av SwitchResX.

/Jonas

När jag anslöt min mini via DVI-HDMI till min 50" plasma så dök 1080p upp som en upplösning direkt, fick bild och allt. Dock blev det inte bra ändå, antingen blev bilden för stor eller för liten för TVn (overscan). Slutade med att jag körde DVI-VGA och bilden blev klockren.

Blev det mycket overscan? Sändningar är ju overscan - så det är standard när det gäller broadcast.
Jag ska köpa en Mini och köra med min 1080p-teve - bara den som skärm alltså (Mini's ska vara server).

Ursprungligen av Capeman:

När jag anslöt min mini via DVI-HDMI till min 50" plasma så dök 1080p upp som en upplösning direkt, fick bild och allt. Dock blev det inte bra ändå, antingen blev bilden för stor eller för liten för TVn (overscan). Slutade med att jag körde DVI-VGA och bilden blev klockren.

Ursprungligen av Zimmerman:

Blev det mycket overscan? Sändningar är ju overscan - så det är standard när det gäller broadcast.
Jag ska köpa en Mini och köra med min 1080p-teve - bara den som skärm alltså (Mini's ska vara server).

På min Samsung-TV kan man ställa in en av HDMI-ingångarna på "PC"-läge vilket gör att att det blir 1:1 pixel ratio (ingen overscan alltså) och således perfekt bild. Jag gissar att de flesta TV-tillverkare har något motsvarande numera (kan ju iofs ha något att göra med hur mycket tv:n kostar också..).

Jag har dock tyvärr inget svar på trådskaparens ursprungliga fråga (och vi ska kanske inte kapa hans tråd..).

Senast redigerat 2009-12-14 12:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Blev det mycket overscan? Sändningar är ju overscan - så det är standard när det gäller broadcast.
Jag ska köpa en Mini och köra med min 1080p-teve - bara den som skärm alltså (Mini's ska vara server).

Ja jag tyckte det. När bilden var "för stor" var det ju givetvis svårt att komma åt dockan och menyerna. När den var för liten var det för mycket svart ram runt bilden, såg inte skoj ut alls. Dock ser jag nästan bara fördelar med att använda VGA-ingången. Dels friar man upp en HDMI-kontakt - vad skulle man annars använda VGA till? - dels slipper man overscanproblem och personligen kan jag inte se någon kvalitetsskillnad alls. Nu hanterar kanske andra TV-apparater data över HDMI bättre, men min Samsung 50" gjorde det inte.

Jag snor väl helt enkelt tillbaka min tråd

Skämt åsido så verkar det som att det räckte att byta hårdvara. Jag lämnade tillbaka miniDisplay till HDMI och plockade ut en miniDisplay + USB Audio -> HDMI. Inte för att jag egentligen behövde ljudet utan för att det var enda kabelalternativet som utöver den som åtminstone inte fungerade för mig som butiken hade hemma.

Funkade direkt och nu kan jag välja ett gäng upplösningar inklusive 1080p.

Däremot inträdde nästa problem:
Bilden är lite för stor, den fyller iofs upp hela bildytan men jag saknar hela menyraden i toppen och halva dockan i botten.

Har försökt labba med user defined settings i SwitchResX, men lyckas inte komma på hur jag ska välja min egenskapade profil. I ett väldigt kort ögonblick så visades faktiskt bilden snudd på korrekt, men sen försvann den och ersattes av den "för stora" ordinarie bilden.

Några tips om detta? En crash course i SwitchResX eller något annat som kan tänkas lösa problemet?

Tackar...

/Jonas (lite närmare en lösning för tillfället)

Har du kollat i TV:n om det finns någon inställning för att göra HDMI ingången till en "PC/Data" ingång? Det "brukar" finnas en inställning som gör att det blir 1:1 och då ska du få en hel bild. Finns på min Philips som är ett par år.

Mats B

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag snor väl helt enkelt tillbaka min tråd

Skämt åsido så verkar det som att det räckte att byta hårdvara. Jag lämnade tillbaka miniDisplay till HDMI och plockade ut en miniDisplay + USB Audio -> HDMI. Inte för att jag egentligen behövde ljudet utan för att det var enda kabelalternativet som utöver den som åtminstone inte fungerade för mig som butiken hade hemma.

Funkade direkt och nu kan jag välja ett gäng upplösningar inklusive 1080p.

Däremot inträdde nästa problem:
Bilden är lite för stor, den fyller iofs upp hela bildytan men jag saknar hela menyraden i toppen och halva dockan i botten.

Har försökt labba med user defined settings i SwitchResX, men lyckas inte komma på hur jag ska välja min egenskapade profil. I ett väldigt kort ögonblick så visades faktiskt bilden snudd på korrekt, men sen försvann den och ersattes av den "för stora" ordinarie bilden.

Några tips om detta? En crash course i SwitchResX eller något annat som kan tänkas lösa problemet?

Tackar...

/Jonas (lite närmare en lösning för tillfället)

Ursprungligen av thomasti:

På min Samsung-TV kan man ställa in en av HDMI-ingångarna på "PC"-läge vilket gör att att det blir 1:1 pixel ratio (ingen overscan alltså) och således perfekt bild. Jag gissar att de flesta TV-tillverkare har något motsvarande numera (kan ju iofs ha något att göra med hur mycket tv:n kostar också..).

Jag har dock tyvärr inget svar på trådskaparens ursprungliga fråga (och vi ska kanske inte kapa hans tråd..).

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Har du kollat i TV:n om det finns någon inställning för att göra HDMI ingången till en "PC/Data" ingång? Det "brukar" finnas en inställning som gör att det blir 1:1 och då ska du få en hel bild. Finns på min Philips som är ett par år.

Mats B

Precis som thomasti och Mats skriver är det TV:n som måste kunna ta mot HDMI-signalen korrekt, generellt får man overscan på ingångarna men kan/bör finnas inställning för pixelmappning (1:1) på TV:n.

VGA är analog, HDMI är digital, har man TV med full-HD är HDMI att föredra.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Däremot inträdde nästa problem:
Bilden är lite för stor, den fyller iofs upp hela bildytan men jag saknar hela menyraden i toppen och halva dockan i botten.

Det är ju detta jag skrev om i inlägget ovan. Jag fick aldrig till det och valde därför VGA-anslutning. Ser ingen skillnad i bildkvalitet.

Ursprungligen av Capeman:

Det är ju detta jag skrev om i inlägget ovan. Jag fick aldrig till det och valde därför VGA-anslutning. Ser ingen skillnad i bildkvalitet.

Funkar ju bra om man hade haft en VGA-port på TVn

Tills vidare har jag slagit av overscan i macen. Jag får iofs sorgkanter runt displayen, men sitter tillräckligt nära för att bilden ändå ska uppfattas som ordentligt stor.

Det som retar mig mest är allt snack om att Apples prylar ska vara så otroligt användarvänliga. Jag har fasiken aldrig lagt så mycket tid på att försöka fixa grejor som borde lira out-of-the-box som innan jag tog klivet över, har kastat ut varenda dator hemma till förmån för tre olika macar. Inte för att jag ångrar mig en sekund, men tur att man tycker det är kul att fippla med inställningar. Frun är inte riktigt lika övertygad om att det är roligt med tanke på hur mycket tid som lagts på detta i hennes ögon rätt meningslösa arbete om man jämför med julförberedelser. *ler*

Hur kan det vara så rackarns svårt att fixa direkt i OS:et så man kan koppla en utgång direkt till en TV och datorn lever upp till förväntningarna att den ska lira precis lika bra som om man valt en bluerayspelare, DVD-spelare, Twix, Popcorn, spelkonsol, videobandspelare, insert arbitrary media player? Har du ens hört talas om någon som har behövt patcha pixlar på någon annan typ av spelare? Helt osannolikt i mina ögon, men det som är allra mest osannolikt är att Apple kommer undan med beteendet...
Å andra sidan så har ju PC-leverantörerna kommit undan med SVHS-anslutningar som ger helt skeva och svart-vita bilder i många år

Slutgnällt för den här gången...

/Jonas

Jomen...MacMini är ju ingen spelare...det är en vanlig dator. har du missat det. Om du ska jämföra en Apple-produkt med maskiner du räknar upp så blir det AppleTV - och den lirar plug-n-play med teveburkar.
MacMini är lika jiddrig att koppla ihop med en teve som alla andra datorer - oavsett plattform. Och detta beror nog i första hand på teveburkarna. Det finns en hel del att gnälla över när det gäller Mac, men du har verkligen hittat en sak som inte är speciellt gnällbar. :$:$

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur kan det vara så rackarns svårt att fixa direkt i OS:et så man kan koppla en utgång direkt till en TV och datorn lever upp till förväntningarna att den ska lira precis lika bra som om man valt en bluerayspelare, DVD-spelare, Twix, Popcorn, spelkonsol, videobandspelare, insert arbitrary media player? Har du ens hört talas om någon som har behövt patcha pixlar på någon annan typ av spelare? Helt osannolikt i mina ögon, men det som är allra mest osannolikt är att Apple kommer undan med beteendet...
Å andra sidan så har ju PC-leverantörerna kommit undan med SVHS-anslutningar som ger helt skeva och svart-vita bilder i många år

Slutgnällt för den här gången...

/Jonas

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...MacMini är ju ingen spelare...det är en vanlig dator. har du missat det. Om du ska jämföra en Apple-produkt med maskiner du räknar upp så blir det AppleTV - och den lirar plug-n-play med teveburkar.
MacMini är lika jiddrig att koppla ihop med en teve som alla andra datorer - oavsett plattform. Och detta beror nog i första hand på teveburkarna. Det finns en hel del att gnälla över när det gäller Mac, men du har verkligen hittat en sak som inte är speciellt gnällbar. :$:$

Don't get me started, jag hade ju lovat att inte bitcha mer *ler*

Det är just den typen av argument som känns helt meningslösa, varför ska jag acceptera att prylen inte kan prata 100% med min TV när både TV-leverantörerna och datorleverantörerna slår sig för bröstet och säger just det?

Med tanke på hur många som ändå använder minin till just mediacenter så är det tamejfasiken skandal att det inte fungerar plugnplay även med macosx oavsett vilken dator vi pratar om. Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det finns fler minis som står i vardagsrummen än just AppleTV? Den har ju knappast fått speciellt lysande feedback. Googla lite och se hur många som har precis denna typ av problem.

Det är ju inte direkt så att det saknas standarder för hur det ska pratas via t.ex. HDMI, uppenbarligen klarar ju alla andra typer av utrustning som kopplas till en TV av att hantera just TV. AppleTV är ju bara ett exempel.

En enda stackars kryssruta till folket, t.ex. tillsammans med enable/disable overscan i OSx settings är allt jag begär. Eller nåja, det finns säkert mer saker på listan om man börjar fundera

Du förstår inte vad jag skriver.

Du har ju rätt i allt du säger - tycker jag - det är logiken som falerar. När du menar att Minin är usel i förhållande till andra mediaspelare har du fel - den ÄR ingen mediaspelare...oavsett hur många som valt att använda den så (det är nog inte så stor procent). Apple marknadsför den INTE som en mediaspelare.
Alltså - Minin är som vilken dator som helst - varken bättre eller sämre på att hooka upp mot en teve. Man kan tycka att den - eller andra datorer som är skitsnygga och matchar att stå i bokhyllan som "mediaspelare" - bör vara plug-n-play med teveburkar. Själv väntar jag bara på att Apple klämmer in HDMI på alla burkar - att köra ljud separat är ju löjligt stenålder.

Meningslöst? Argument? Allt som har med datorer och teveburkar är fullständigt meningslöst :-D. Alla internetforum är meningslösa. Det du skriver - och jag skriver - är absolut meningslöst. Det är bara tidsförbränning och förströelse. Inget ont med det - det är mänskligt. :$:$

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Don't get me started, jag hade ju lovat att inte bitcha mer *ler*

Det är just den typen av argument som känns helt meningslösa, varför ska jag acceptera att prylen inte kan prata 100% med min TV när både TV-leverantörerna och datorleverantörerna slår sig för bröstet och säger just det?

Med tanke på hur många som ändå använder minin till just mediacenter så är det tamejfasiken skandal att det inte fungerar plugnplay även med macosx oavsett vilken dator vi pratar om. Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det finns fler minis som står i vardagsrummen än just AppleTV? Den har ju knappast fått speciellt lysande feedback. Googla lite och se hur många som har precis denna typ av problem.

Det är ju inte direkt så att det saknas standarder för hur det ska pratas via t.ex. HDMI, uppenbarligen klarar ju alla andra typer av utrustning som kopplas till en TV av att hantera just TV. AppleTV är ju bara ett exempel.

En enda stackars kryssruta till folket, t.ex. tillsammans med enable/disable overscan i OSx settings är allt jag begär. Eller nåja, det finns säkert mer saker på listan om man börjar fundera

Vi är nog rätt överens i alla fall, men du tycker jag är för elak mot Apple. Jag säger absolut inte att minin är dålig som mediaspelare, och även om inte Apple marknadsför den som just det så säger de däremot att man kan koppla alla deras datorer även till TV-apparater. Det är i alla fall bilden man får om man som potentiell ny macägare kollar på informationen på deras webb. Märk väl att samma problem gäller oavsett mac, åtminstone så länge som vi pratar mini/MBP/iMac som är de enda jag har testat med under både Leopard och Snow Leopard.

Just den delen tycker jag långt ifrån stämmer fullt ut. Däremot äger fortfarande flera av mediaspelarmjukvarorna jämfört med konkurrenterna

Måste bara försöka komma på hur jag ska kunna motivera inköp av en ny TV med VGA anslutning för att kunna njuta fullt ut av minin *ler*
Lär nog lägga några timmar till på att försöka lösa det för den nuvarande konfigurationen, jag behöver minst lika lång tid för att fila på en vinnande argumentation mot resten av familjen hur som helst

Ursprungligen av Zimmerman:

Du förstår inte vad jag skriver.

Du har ju rätt i allt du säger - tycker jag - det är logiken som falerar. När du menar att Minin är usel i förhållande till andra mediaspelare har du fel - den ÄR ingen mediaspelare...oavsett hur många som valt att använda den så (det är nog inte så stor procent). Apple marknadsför den INTE som en mediaspelare.
Alltså - Minin är som vilken dator som helst - varken bättre eller sämre på att hooka upp mot en teve. Man kan tycka att den - eller andra datorer som är skitsnygga och matchar att stå i bokhyllan som "mediaspelare" - bör vara plug-n-play med teveburkar. Själv väntar jag bara på att Apple klämmer in HDMI på alla burkar - att köra ljud separat är ju löjligt stenålder.

Meningslöst? Argument? Allt som har med datorer och teveburkar är fullständigt meningslöst :-D. Alla internetforum är meningslösa. Det du skriver - och jag skriver - är absolut meningslöst. Det är bara tidsförbränning och förströelse. Inget ont med det - det är mänskligt. :$:$

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Å andra sidan så har ju PC-leverantörerna kommit undan med SVHS-anslutningar som ger helt skeva och svart-vita bilder i många år

Att du fått svartvitt via s-video (som standarden heter, svhs är något annat), beror nog snarare på att din tv inte stödjer just s-video, då blir bilden svartvit. Har alltid fått färg via s-video från mina pc-burkar kopplade till min tv som har stöd för s-video.

Ursprungligen av Mikael E:

Att du fått svartvitt via s-video (som standarden heter, svhs är något annat), beror nog snarare på att din tv inte stödjer just s-video, då blir bilden svartvit. Har alltid fått färg via s-video från mina pc-burkar kopplade till min tv som har stöd för s-video.

Ahh, mitt fel blandade ihop begreppen i hastigheten. Däremot har jag inte samma goda erfarenhet av att koppla till Tv som du har, har provat åtminstone en dryg handfull olika PCs och mängder med tvapparater under tiden man varit på resande fot. Har förhoppningsvis blivit bättre de senare åren...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-19 11:38

Apple har AppleTV som är tänkt att lira direkt med en TV, där fungerar det verkligen out of the box. Nu har jag en Mini över och den skall, när mitt nya sovrum är klart, få fungera som mediaburk till en TV där.
VGA kan inte visa HD, men se till att din TV har möjlighet till att ställa in HDMI till PC då fungerar det direkt. Jag tänker se till att min nya TV har den möjligheten.

Ursprungligen av MatsOlov:

Apple har AppleTV som är tänkt att lira direkt med en TV, där fungerar det verkligen out of the box. Nu har jag en Mini över och den skall, när mitt nya sovrum är klart, få fungera som mediaburk till en TV där.
VGA kan inte visa HD, men se till att din TV har möjlighet till att ställa in HDMI till PC då fungerar det direkt. Jag tänker se till att min nya TV har den möjligheten.

Definiera HD. Det går utmärkt att köra 1920x1080 över VGA.

Till trådskaparen: Ajdå, visste inte att du inte hade VGA, fick för mig att de flesta TV-burkar har det.

Slutsatsen är alltså att nästa TV jag köper SKALL ha VGA-ingång också?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-12-21 19:27

När man nu skall koppla en TV till Datorn så bör man ladda ner bruksanvisningen till TV:n och kolla hur den stöder PC-inkoppling. När det gäller Philipsen i första inlägget så står där tydligt vilka upplösningar som stöds:

640 x 480, 60 Hz 1024 x 768, 60 Hz
640 x 480, 72 Hz 1024 x 768, 70 Hz
640 x 480, 75 Hz 1024 x 768, 75 Hz
640 x 480, 85 Hz 1024 x 768, 85 Hz
800 x 600, 60 Hz 1280 x 768, 60 Hz
800 x 600, 72 Hz 1280 x 1024, 60 Hz
800 x 600, 75 Hz 1360 x 768, 60 Hz
800 x 600, 85 Hz

Där står också hur man går tillväga för att ställa in HD-källa.

En TV är för det mesta inte tänkt som skärm till en dator och då kan det bli lite problem när man kopplar ihop dem.
Billigare TV har oftast sämre möjligheter att få bra bild från dator.

Min uppfattning är att många TV-modeller som är några år gamla ställer till problem men de som är "nya" dvs modeller som börjats tillverkats nyligen, läs 2009, fungerar problemfritt.

Har en bekant som skulle köpa ny TV och blev erbjuden "en demo-TV av samma modell fast bättre pris" på en av de stora elektronik-kedjorna. Han hade liknande problem med att få den att funka med sin mini och när jag kollade upp TV:n så visade det sig att det var inte samma modell som han ville köpa, utan den föregående modellen som började tillverkas 2007. Endast en bokstav skilde i beteckningen. Efter att ha bytt till den modell som han trodde att han köpt så fungerade allt som det skulle.

Det jag egentligen ville säga var att man kan inte skylla datorn/operativsystemet för alla problem.

God Jul

När det gäller Philipsen i ursprungsinlägget så funkar inte TVn som manualen säger *host*
Det går överhuvudtaget inte att välja något VGA/PC-läge, i alla fall inte med den firmware som sitter i min enhet. Sen funkar den precis som tydligen många av de gamla enheterna gör, dvs den presenterar sig inte med en korrekt EDID vilket gör det kanske inte omöjligt men åtminstone orimligt med en rimlig tidsinsats att få SwitchResX att funka. En del av problemet är givetvis TVns.

Just listan med över upplösningar som stöds i VGA gjorde mig skeptisk till att ens testa, men när inte 1080p fungerade klanderfritt från första början kändes det som att vore intressant att testa hur det fungerade i jämförelse.

Att det däremot ska vara så ruskigt svårt att lösa problemet med overscan direkt i OSet är väl egentligen en kritik mot samarbetet mellan dator och TV-tillverkarna. Trots boomen med storbildsapparater gissar jag ändå på att worldwide finns avsevärt fler "äldre" apparater än de nya som du refererar till. Man kan ju tycka att ansvaret borde vara delat, dvs att det ligger i både tv resp. datorleverantörernas intresse att de olika konsumentprodukterna ska lira tillsammans. Jag må vara kinkig, men det ställs i mina ögon får låga krav från vanliga konsumenter jämfört med hur kravbilden på de system som levereras till professionella/företagskunder. Å andra sidan vill vi kanske inte betala för den nivån av funktionalitet?

Som tur är finns Google och mängder av forum där duktiga användare delar med sig av kunskaper och tricks till oss (halv)lurade nya användare.

Enbart det faktum att t.ex. Plex har tvingats bygga in stöd för omskalning av displayen talar ju sitt tydliga språk. Är det förresten någon som har hört talas om en motsvarande applikation som ligger direkt ovanpå OS:et, dvs en 3rd party overscan compensator (i brist på ett svenskt uttryck)?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-12-24 17:38
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Att det däremot ska vara så ruskigt svårt att lösa problemet med overscan direkt i OSet är väl egentligen en kritik mot samarbetet mellan dator och TV-tillverkarna. Trots boomen med storbildsapparater gissar jag ändå på att worldwide finns avsevärt fler "äldre" apparater än de nya som du refererar till. Man kan ju tycka att ansvaret borde vara delat, dvs att det ligger i både tv resp. datorleverantörernas intresse att de olika konsumentprodukterna ska lira tillsammans.

Apple har AppleTV för TV-apparater och deras datorer ser de helst att man kopplar till deras egna skärmar. Då fungerar allt perfekt.
De skiter högaktningsfullt i TV-tillverkarna och deras brist på enhetlighet.
Det är så Apple har fungerat det senaste årtiondet. De bryr sig inte ett dugg om att vissa konsumenter vill att det skall fungera på något annat sätt.

Så att klaga på att OS:et inte fungerar med en TV är som att klaga på att ens bil inte går att köra bra med i skogen. Vill man göra det så får man köpa en traktor istället.

(vilket rekommenderas, då det är en väldigt trevlig sysselsättning att dra ut timmer med traktorn)

  • Medlem
  • 2009-12-23 02:17

Att du inte kan få en helt korrekt 1:1 pixelåtergivning i 1080-upplösning beror på din TV, inte Apple eller Mac OS X.

Nyare TV-apparater klarar idag "PC-signaler" över HDMI. Dvs, 1:1 pixelpassning. Inga sorgekanter, ingen overscan.

VGA (analogt) känns ju knappt som ett alternativ idag. Lite som att spela en vinylskiva i bluray-spelaren. Problem med s.k. tearing är dessutom överhängande.

Alternativen är:
• SwitchResX, här kan med rätt inställningar komma nära, men aldrig få perfekt bild
• Köra Plex, som du nämner, och använda deras kompensationsinställningar
• Köra via VGA, med ovan nämnda nackdelar
• Köpa ny TV, som hanterar PC-signaler via HDMI, kanske inte så aktuellt i ditt fall

Ursprungligen av eQ:

Att du inte kan få en helt korrekt 1:1 pixelåtergivning i 1080-upplösning beror på din TV, inte Apple eller Mac OS X.

Nyare TV-apparater klarar idag "PC-signaler" över HDMI. Dvs, 1:1 pixelpassning. Inga sorgekanter, ingen overscan.

VGA (analogt) känns ju knappt som ett alternativ idag. Lite som att spela en vinylskiva i bluray-spelaren. Problem med s.k. tearing är dessutom överhängande.

Alternativen är:
• SwitchResX, här kan med rätt inställningar komma nära, men aldrig få perfekt bild
• Köra Plex, som du nämner, och använda deras kompensationsinställningar
• Köra via VGA, med ovan nämnda nackdelar
• Köpa ny TV, som hanterar PC-signaler via HDMI, kanske inte så aktuellt i ditt fall

"Nackdelarna" du nämner med VGA har jag inte upplevt. Den enda nackdel du egentligen nämner är tearing, vilket jag aldrig fått analogt, däremot digitalt. Jag garanterar att de flesta (inklusive mig själv) inte kan se någon som helst skillnad på bildkvalitet via VGA jämfört med HDMI. Fördelen i åtminstone mitt fall är att jag frigör en HDMI-port när jag har datorn inkopplad via VGA. VGA-porten blir ju i annat fall helt oanvänd, det är ju väldigt få andra prylar som använder sig av VGA. Hade jag lyckats lösa mina overscanproblem med Mac minin på HDMI så hade jag inte haft några HDMI-portar lediga. Nu kör jag minin över VGA (utan synbar kvalitetsförlust) och har en HDMI-port över för framtida bruk.

Jag kör HDMI 1080P pixelmapp till en 60" Pioneer Kuro men jag tycker allt blir väldigt smått, Plex blir perfekt dock men just i Finder så blir allt väldigt smått..

  • Medlem
  • 2009-12-23 09:29
Ursprungligen av @ndreas:

Jag kör HDMI 1080P pixelmapp till en 60" Pioneer Kuro men jag tycker allt blir väldigt smått, Plex blir perfekt dock men just i Finder så blir allt väldigt smått..

Det problemet har jag aldrig upplevt. Har samma TV som du.

Ursprungligen av eQ:

Det problemet har jag aldrig upplevt. Har samma TV som du.

Trevligt, kör du med PC valet för HDMI ingången av Mac Mini eller Video valet?

Jag tryckte in min nya Mini i min 1080p-teve via DVI/HDMI - allt funkar klockrent. Pixel för pixel. Ingen overscan - den kickar bara igång när man tittar på teve (det är där den hör hemma). Teven är en ny 32-tums LG för 5000 spänn.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tryckte in min nya Mini i min 1080p-teve via DVI/HDMI - allt funkar klockrent. Pixel för pixel. Ingen overscan - den kickar bara igång när man tittar på teve (det är där den hör hemma). Teven är en ny 32-tums LG för 5000 spänn.

LCD? problemen brukar väl mest vara när man kör en Plasma och dator.
LCD är ju egentligen en datorskärm därför Plasma är så mkt bättre på film/tv

Har man pixelmapp så skall det dock fungera perfekt på Plasma också.

Hade DVI på min andra 50" då HDMI inte blev bra, men på denna 60" kan jag köra HDMI 1080P utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-05 20:39

vitt streck på plasma

har problem med ett vitt streck till höger på skärmen på min macmini-pioneer pdp50 plasma samt "Kanex iAdapt 51 Mini DisplayPort to HDMI"-kabel uppställning...
vetegudarna hur man ska bli av med det och ändå ha "hela bilden" kvar.
det syns i "dot by dot"-läget, annars skärs det bort.
känner mig lätt dum men hur ska man göra? pioneer-plasman tillåter mig inte flytta bilden i höjd-sidled vid dot by dot, bara andra lägen som "full", förstår inget av "switch res".
för övrigt ser det fruktansvärt bra ut...
vad göra?

Bevaka tråden