Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gud och garranti

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte idag en laserpekare till min T68, bara för att det är kul. Väl hemkommen tittade jag på garrantivillkoren och hittade följande rad:
This warranty does not cover any failure of of the product due to normal wear and tear, due to misuse, due to accident or act of God .
Är detta normalt eller ett utslag av humor från folket på Sony Ericsson?

Läste samma sak i ett kontrakt som jag skrev under idag
Enda förklaringen borde väl vara att man kan stämma vem som helst i u$a så då måste man kunna skylla på något som inte finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 19:45

Nej då. En "act of God" är helt enkelt en juridisk term för en naturkatastrof. Jordbävningar, jordskred, orkaner, skyfall, vulkanutbrott osv är "acts of God". Används ofta i friskrivningsklausuler, bland annat av rederier och flygbolag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nej då. En "Act of God" är helt enkelt en juridisk term för en naturkatastrof, exempelvis jordbävningar, jordskred, orkaner, skyfall, vulkanutbrott osv. Används ofta i friskrivningsklausuler, bland annat av rederier och flygbolag.

Vad synd, jag som nästan började tro att Gud finns.
Aldrig får man bli riktigt ledsen.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 19:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nej då. En "act of God" är helt enkelt en juridisk term för en naturkatastrof. Jordbävningar, jordskred, orkaner, skyfall, vulkanutbrott osv är "acts of God". Används ofta i friskrivningsklausuler, bland annat av rederier och flygbolag.

Gud = Majour
(act of God = Force Majour)
Men den store röraren var väl en 1200-talsdiskussion?
Eller är jag lite mijlöskada

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Gud = Majour
(act of God = Force Majour)
Men den store röraren var väl en 1200-talsdiskussion?
Eller är jag lite mijlöskada

Force majeure:
Yttre omständighet som gör det omöjligt att fullgöra ett avtal, står det i Ordboken.
Det är franska, så vitt jag vet, borde i så fall betyda stor kraft.
Var kommer Gud in i bilden?

(Får jag en blixt i nacken nu när jag klickar sta på "Skicka inlägg", det återstår att se...)

Sjukt… Slipper man bry sig om det villkoret om man, som jag, är ateist eller tillhör en helt annan religion?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Sjukt? Slipper man bry sig om det villkoret om man, som jag, är ateist eller tillhör en helt annan religion?

Som ateist har du ingen garanti.
Går det sönder, släng skiten och köp nytt.
Ett pris man får betala om man inte tror på en "Act of God".

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 21:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Var kommer Gud in i bilden?

Tja, naturkatastrof som naturkatastrof
Om det rörst igång av Gud eller den stora kraften är väl egalt?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 19:39

Det stod även att Blizzard inte ansvarade för konton som försvunnit på grund av störiga små systrar eller "acts of God" sen skrev dem även "lalalala we can't hear you"

  • Avstängd
  • 2003-05-13 19:57

Det är mycket smart att lägga in miljökatastrof i ett säljkontrakt.
Miljö är allt runt om oss.
Katastrof är hur man själv upplever omgivningen.

I min miljö har jag upplevt en mental katastrof kan jag få ersättning för arbetsskada.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Det är mycket smart att lägga in miljökatastrof i ett säljkontrakt.
Miljö är allt runt om oss.
Katastrof är hur man själv upplever omgivningen.

I min miljö har jag upplevt en mental katastrof kan jag få ersättning för arbetsskada.

Det måste ju finnas gränser för hur mycket anvar man tar på sig som tillverkare eller distributör.
Särskilt om det handlar om USA, där man kan få tiotals miljoner i skadestånd om man bränt sig på lite för hett kaffe på Mc Donald´s.

Det är en jävla skillnad det Pirre, en sjuhelvetes stor skillnad.

  • Avstängd
  • 2003-05-13 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det måste ju finnas gränser för hur mycket anvar man tar på sig som tillverkare eller distributör.
Särskilt om det handlar om USA, där man kan få tiotals miljoner i skadestånd om man bränt sig på lite för hett kaffe på Mc Donald´s.

Det är en jävla skillnad det Pirre, en sjuhelvetes stor skillnad.

Nu får du nog läsa en gång till.
Om jag som säljare lägger in Miljökatastrof så har jag inga förplikterser alls. Det var så jag menade.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 20:45

Men Pirre, nu spelar du väl dum i alla fall? Om Gud bestämmer sig för att dra igång ett vulkanutbrott mitt i centrala Stockholm, eller en orkan, och din Powerbook far iväg till hottentotternas land eller Långbortistan kan du väl inte kräva att Apple eller ett försäkringsbolag ersätta datorn?

  • Avstängd
  • 2003-05-13 20:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men Pirre, nu spelar du väl dum i alla fall? Om Gud bestämmer sig för att dra igång ett vulkanutbrott mitt i centrala Stockholm, eller en orkan, och din Powerbook far iväg till hottentotternas land eller Långbortistan kan du väl inte kräva att Apple eller ett försäkringsbolag ersätta datorn?

Du har inte heller läst vad jag skrev.

Om jag lägger in Miljökatastrof i ett "säljkontrakt" så kan jag ju gå fri från allt. M.a.o. inte behöva betala ut en spänn till någon som kräver något.
¿¿¿

I synnerhet om man tolkar "act of God" lite fritt… De som tror tror ju gärna att Gud bestämmer precis allt…;)

Pirre, du är inte fri i din tolkning. Det är en rimlig tolkning som gäller. Om du och köparen skulle bli så oense så att ni måste lösa det i domstol eller skiljenämnd så får dom bedömma vad man kan anta är "miljökatastrof".

Svensk lagstiftning skjuter dessutom in sig på vad folk rimnligen kan anta, snarare än vad det står i det finstilta kontraktet. Dvs, om du säljer grunkor med ett finstilt kontrakt som friskriver dig från saker och ting som köparen inte rimligt kunde anta, så kommer du ligg illa till ÄVEN fast du har skrivit en finstilt paragraf som kunden inte läser.

Jag tror att det finns mycket bra prejudikat för vad som menas med "Act of God". Det som vi lekmen/ateister/whatever tror kan betyda vad som helst betyder egentligen ganska specifika saker för dom jurister och försäkringreglerare som har att göra med sakerna.

  • Avstängd
  • 2003-05-13 21:10

Hetsa inte upp er nu. Det hela var ganska Ironiskt. Givetvis skall man följa avtal och garanti.

Här nere på Österlen så gäller fortfarande ett handslag vid affär.

Skulle man inte fullfölja affären eller lura någon så kan man aldrig göra några mera affärer.

Det var ju aldrig snack om miljökatastrof.
Katastrof och katastrof.
Det är skillnad på katastrofer också.
varför har du hängt upp dig på just "Miljökatastrof"?

Inga garantier täcks av katastrofer, inte ens när det gäller en väckarklocka.

Pirre… Muntliga avtal, med eller utan handslag, är gällande även lagligt sett, men det svåra ligger i att komma fram till vem som ljuger om det strular…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Hetsa inte upp er nu. Det hela var ganska Ironiskt. Givetvis skall man följa avtal och garanti.

Här nere på Österlen så gäller fortfarande ett handslag vid affär.

Skulle man inte fullfölja affären eller lura någon så kan man aldrig göra några mera affärer.

Du tycks tro att man lever i ett slags "outlaw county" när man bor på Österlen.
Samma lagar som gäller i resten av Sverige gäller även där.
Visserligen kan man ibland tro att klockan skruvats tillbaka 100 år när man är där.
Om det sedan är charmigt eller jobbigt får någon annan avgöra.
Min bestämda övertygelse är i alla fall att det finns precis lika många lurendrejare på Österlen som på något annat ställe i landet. Jag tror inte för ett ögonblick att Österlenbor är mer hederliga än andra svenskar.
(Snarare tvärtom)

  • Avstängd
  • 2003-05-13 22:07

>>Nurell Gå ner på Stranden å´dra in lite havsluft.

Ta inte allt så allvarligt.
Jag försökte ordskoja lite med " Kraft Mycket stor" Vår miljö på denna planet är Kraft Mycket stor (jordbävningar bränder , tornados m.m. ) som vi inte kan påverka om vi inte är ärliga och samarbetar för samma mål.
Det är snart fullmåne är det däför ni är så kinkiga
Och österlen är 50 år tillbaks i tiden.
Jag tycker det är ganska skönt.
Första tiden blev jag tokig på alla som snackade med kassörskan i butiken och jag fick vänta men nu står jag där själv och babblar helst skulle det vara som förr med silltunna och en snaps över disken.
När jag ibland besöker Fjollträsk så blir jag förundrad över alla människor som med stirrig blick springer mot tunnelbanan eller annat mål.
är

  • Avstängd
  • 2003-05-13 23:17

>> Nurell Jag blandade ihop dig med en annan "katt" Du kanske inte har strand.:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Köpte idag en laserpekare till min T68, bara för att det är kul. Väl hemkommen tittade jag på garrantivillkoren och hittade följande rad:
This warranty does not cover any failure of of the product due to normal wear and tear, due to misuse, due to accident or act of God .
Är detta normalt eller ett utslag av humor från folket på Sony Ericsson?

He, he, jag tycker det är en rolig formulering...:D

1
Bevaka tråden