Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättningskabel till Cinema Display 20"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples lösning med en fast montering av DVI-kabeln i skärmen är inte helt lyckat, det insåg jag redan när den köptes för några år sedan. Men, man tror sig inte stöta på några större problem, helt enkelt...

Nåväl, skärmen skiftar plötsligt från en perfekt bild, till störningar, till att slutligen bli helt grön. Lite vickande och böjande på kabeln till ett specifikt läge återställer till normalt. Jag misstänker glapp i kabeln eller möjligtvis en defekt DVI-kontakt.
Apple har inga utbytesdelar vilket innebär att service av denna typ ej kan utföras. Jag erbjuds istället en ersättningsskärm till ett överkomligt pris av...ca 5.000 kr. Härligt.

Har ingen lust att bara kassera skärmen. Kan vara värt ett försök att fixa felet, om jag bara lyckades finna delar någonstans. Har fått för mig att det vore enklare (och skulle spara ytterligare tid på felsökning) att byta hela kabeln istället för enbart kontakten (vilket lär kräva en del lödning).

Att hitta en komplett kabel verkar omöjligt och separata DVI-kontakter verkar inte heller växa på träd.
Tips eller råd, någon?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-03 12:18

Kolla om du hittar någon som säljer en trasig skärm på blocket eller tradera för kanske ett par hundralappar?

Lägg in en köpes annons här på forumet efter en defekt billig ACD 20 eller 23"
(30 har inte samma kabel då den har större upplösning och kräver dual-link kabel eller vad det nu heter).

Jo, en trasig skärm till en billig peng kan vara ett alternativ.
Använder ACD 20" och 23" exakt samma kabel?

Retar mig så klart en del på att äga en produkt som inte erbjuds service/reparation...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-03 14:39

Jag tror att 20" och 23" använder samma kabel, dom har samma specar och funktioner förutom upplösningen. 30" är en saga för sig.

Hur gammal är skärmen?

Inköpt 2006 om jag inte minns fel.
Tack för information och tips, förresten!

Fler tips, någon...eller hänvisning till elektronikfixare i Göteborgsområdet?

Det där är ett mindre helvete att löda kan jag lova.

Jag har en hel 20" skärm till salu...

LCR

1
Bevaka tråden