Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn går inte i vila automatiskt.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft problem med att datorn inte går i vila sen jag uppdaterade till Snow Leopard.
Datorn är inställd på att gå i vila efter en timme men det gör den inte. Provat alla olika tidsintervaller men det kvittar vad jag ställer in den på för den går inte i vila i alla fall.
Trycker jag på avstängningsknappen och väljer Vila går den i vila direkt. Någon som vet vad som kan vara fel?

Macbook Air med 10.6.2

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-16 17:27

Troligtvis är det någon bakgrundsprocess som hindrar din Mac från att sova. Öppna "Console" (vet inte vad den heter på svenska - /Applications/Utilities/) och kolla om det rullar fram något meddelande med jämna mellanrum. Även vissa applikationer kan hindra din Mac från att soma, t.ex. Simplify Media har jag erfarit.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-16 18:02

Fast i detta fallet verkar problemet vara att den inte går ner i vila - inte att den vaknar upp ur vila.

Tog bort Western Digitals drivrutin till hårddisken för den dök upp hela tiden. Dragit ut alla USB grejer till datorn. Den går fortfarande inte i vila.
Kan det vara någon inställning på nätverket eller något?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-16 18:17
Ursprungligen av korthoga:

Kan det vara någon inställning på nätverket eller något?

Ja, det kan det vara. Det troliga är dock att någon applikation vill något med ett mindre intervall än en timma som du har inställt för vila. Öppna "Console", stäng ner alla program och rör inte datorn på drygt en timma. Vad har hänt i Console under tiden din dator varit inaktiv? Där har du nog svaret, eller iallfall en ledtråd, till vad som ställer till problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 08:01

Har samma problem med min Mac Mini. Även om det är tomt i Console går den inte i vila. Hittade nedanstående tråd många verkar problem med Mac Mini. Kanske samma problem hos dig. I mitt fall verkar det bara att vänta på lösning från Apple.

Apple - Support - Discussions - mac mini don't sleep (10.6.1) ...

Ja, det är bara till att vänta. Uruselt av Apple att inte ta detta på mer allvar. Att slå på den stora trumman över hur miljövänlig den nya minin är, det är dom riktigt duktiga på! Att erkänna brister...ja, har de gjort det någon gång överhuvudtaget?

Jag vill ha en dator som helt enkelt går i vila efter den tid jag sagt till den att göra det. Skulle samtidigt vara fint att ha en inställning som gör att den går i vila trots de olika programmens inställningar och sen en knapp med program som får överskrida minins vila.

Har förövrigt samma problem på båda mina macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 09:48
Ursprungligen av korthoga:

Ja, det är bara till att vänta. Uruselt av Apple att inte ta detta på mer allvar. Att slå på den stora trumman över hur miljövänlig den nya minin är, det är dom riktigt duktiga på! Att erkänna brister...ja, har de gjort det någon gång överhuvudtaget?

Jag vill ha en dator som helt enkelt går i vila efter den tid jag sagt till den att göra det. Skulle samtidigt vara fint att ha en inställning som gör att den går i vila trots de olika programmens inställningar och sen en knapp med program som får överskrida minins vila.

Har förövrigt samma problem på båda mina macar.

Fast vänta nu här. Långt ifrån alla har inte det problemet och eftersom du har det på båda dina datorer så känns det väl rimligt att det är något program du installerat på dina datorer eller något med ditt nätverk och det kan ju knappast vara Apple's fel.

Vad händer om du drar ut nätverkssladden eller/och stänger av Airport?

Min Mac Mini har jag enbart Plex installerat på samt min externa hårddisk. Drar jag ut hårddisken, stänger av Airporten samt stänger av Plex går den fortfarande inte i vila.

På min Macbook Air har jag mer eller mindre bara installerat Transmission och Spotify utöver standardprogrammen. I Transmission har jag ställt in så att datorn inte ska gå i vila under tiden det är igång. Vilket datorn inte heller gör....vilket den inte heller gör när programmet är avstängt.

Har faktiskt haft problem med alla mina Macar att gå i vila förutom min andra iMac. Den gick i vila i ur och skur.

En annan fråga när det gäller vila. Hur mycket batteri ska det gå egentligen när datorn ligger i vila?

En dator som är i vila kan ligga så i veckor innan batteriet är tomt.

Har du kollat såna saker som program med "helpers", t ex programvara för att spela in radio/TV etc.
Eye-TV är en känd källa till förhindra vila.

Vi har haft problem med en bärbar med en minnesläsare ansluten i ExpressCard-platsen, den går i vila och klickar igång efter 10s i vila...går i vila och startar igen .. osv...

Ursprungligen av Goflorp:

En dator som är i vila kan ligga så i veckor innan batteriet är tomt.

Har du kollat såna saker som program med "helpers", t ex programvara för att spela in radio/TV etc.
Eye-TV är en känd källa till förhindra vila.

Vi har haft problem med en bärbar med en minnesläsare ansluten i ExpressCard-platsen, den går i vila och klickar igång efter 10s i vila...går i vila och startar igen .. osv...

Då går inte min i vila som den ska för mitt batteri varar bara ett par timmar när jag den är i vila.
Har inte Eye-TV eller några andra program för att spela in.
Har en USB-hub kopplad till datorn där en extern hårddisk sitter och en laddare till iPhonen. Inget mer.

1
Bevaka tråden