Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklam i smyg

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att avdelningen för iPhone/iPod-tillbehör är späckad med reklam.

jag kan gå med på att man infogar ett "jag jobbar på ett företag som har lösningen xxx, kontakta oss så skall vi titta på detta."
Det är en ofarlig, trevlig variant på reklam.

Mindre kul är det när "jag såg den här på nätet xxx länk till firma"
När det sedan visar sig att den som har firman RÅKAR vara samma schyssta kille som tipsar om prylen...

Vad säger forumreglerna om detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-16 00:29

Intressant. Alldeles oavsett vad forumreglerna säger håller jag i princip med Goflorp. Så länge forumet är seriöst vi nog utgå från att nästan alla som tipsar om varor, program eller tjänster gör det i största välmening för att de har goda erfarenheter från produkten i fråga.

Råkar man vara företagare är det egentligen inget fel att man tipsar om egna produkter om man, som Goflorp säger, klart anger vad i vilken roll man uppträder. Då har vi läsare en möjlighet att kritiskt läsa vad som påstås.

Den som länkar till sitt eget företags produkter (eller sk. affiliateprogram), utan att det framgår att vederbörande har ett egenintresse undanhåller hela sanningen från läsarna. Det är som en tidningsannons som ser ut som redaktionellt innehåll utan att det anges att "Detta är en annons från X".

I analogi med den artikellika annonsen riskerar forumet, liksom tidningen som tar in annonsen utan att ange detta, att tappa trovärdighet när det slutligen visar sig att tipset inte är ett vanligt svar frågeställningen i diskussionstråden, utan ett dolt sätt att framhäva sina egna produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 09:37

Jag håller med er bägge. jag tycker även att det kan höra till god sed - att OM man marknadsför egna tjänster så kan man informera om att det är ens egen produkt...

I'll second that!

LCR

1
Bevaka tråden