Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Israeliska säkerhetspolisen vs MacBook: 1-0

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Overzealous airport security officers ask her a bunch of questions, take issue with her answers, and a few well-placed bullets later she is allowed entry into the country with a somewhat altered MacBook in tow.

Airport security guards kill -- literally kill -- a MacBook -- Engadget

Hehehe, men visst var det flygplatsvakterna och inte säkerhetspolisen som gjorde detta?

Har också haft en skottskadad dator inne för service en gång, den hade varit i Irak.

Det kan inte vara sant, jag kan inte tänka mig att någon från Israel skulle reagera på en provokation med väpnat övervåld som svar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 15:22

Ähh, det ser väl inte så farligt ut. O:-) Undrar om AppleCare täcker det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 15:51

Det var osmidigt av dem att skjuta sönder just en macbook. Iom maccommunityn världen över kommer detta sprida sig som en löpend och opinionen för israel dalar lite nu kan man tänka

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-12-15 16:07

Äh... det där. Det går väll tejpa?

Tur att de missade hårddisken!

Här kan man snacka om döda pixlar...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-15 21:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här kan man snacka om döda pixlar...

Haha!
Grymt bra kommentar

Yes!!

De blev väl provocerade av klistermärket

Hon lämnade väl väskan obevakad vid någon stol på flygplatsen. Big no no i dom flesta ställen som har dom problemen som Israel har.

Faktiskt;
från hennes blog:

"I went inside to check on my bag. I had left it unattended, where they instructed. It was still there so I went back outside."

"Security had never asked for my password. Was it my peeling Arabic stickers on the keyboard? Or something else during the questioning which set them off?"

"Toward the beginning of the search an officer began clicking through the photos on my camera. She froze on a picture of graffiti, which read “Fuck” scrawled next to the Jewish star of David. “Why do you have this picture?” She asked me rather aggressively. “Because I was disturbed by it too,” I answered. She didn’t press the subject but continued clicking…presumably looking at pictures from a photo exhibit about Israel’s January attack of Gaza."

http://pinoytutorial.com/bestandworst/israel-airport-officer-shoot-macbook
http://lilysussman.wordpress.com/2009/11/30/im-sorry-but-we-blew-up-your-laptop-welcome-to-israel/

c'est la mort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-15 21:33

Inte ett dugg förvånad. Flög själv ut från Ben Gurion för en vecka sedan och en större säkerhetsapparat har jag aldrig sett. 1 timmes genomgång av bagage och förhör på väg in i Israel och 1,5 timme på vägen ut, på vägen ut var de dock trevliga.

Ursprungligen av ylipaa:

Inte ett dugg förvånad. Flög själv ut från Ben Gurion för en vecka sedan och en större säkerhetsapparat har jag aldrig sett. 1 timmes genomgång av bagage och förhör på väg in i Israel och 1,5 timme på vägen ut, på vägen ut var de dock trevliga.

Jag fastnade också i 1.5 timme på Ben Gurion, helt galet.

Apple's"Worldwide Loyalty Team" slår ner på anställda i Apple Stores:

Apple Gestapo: How Apple Hunts Down Leaks - Apple Worldwide Loyalty Team - Gizmodo

DailyTech - Apple's "Worldwide Loyalty Team" Hunts Down Leakers Within the Company

"Geheime Apple Store Polizei"

"You Will Be Assimilated ... We are APPLE. You Must Comply. Resistance is Futile"

Senast redigerat 2009-12-16 18:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 21:41

Är det bara jag som inte fattar eller är det inte en något märklig säkerhetsåtgärd att SKJUTA en misstänkt väska?? Man gör det utifall... terroristen smugglar in en Indisk tiger?

Behållare med biologiskt stridsmedel eller väskbomber kanske man bör tänka en vända till innan man börjar skjuta på...

Brukade resa in och ut ur Israel en hel del - hade väldigt sällan problem med säkerhets kontrollerna. Ett par gånger så hittade dom spår utav krut eller dylikt men det var oftast en snabb och professionell process att få detta ur världen.

Att skjuta sönder en potentiell väsk-bomb är en ganska så vanligt angrepps metod.

Misstänkt väska sköts sönder - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Dom gånger som jag har sett detta göras i Israel så brukar dom dock blockera av en större del utav området - när jag sist såg dom göra detta så var det på Alenby St. i TLV, då stängde dom av båda filerna 50-70 meter upp och ned ifrån den oidentifierade väskan som någon hade lämnat vid en stolpe utanför en restaurang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 22:01
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Brukade resa in och ut ur Israel en hel del - hade väldigt sällan problem med säkerhets kontrollerna. Ett par gånger så hittade dom spår utav krut eller dylikt men det var oftast en snabb och professionell process att få detta ur världen.

Att skjuta sönder en potentiell väsk-bomb är en ganska så vanligt angrepps metod.

Misstänkt väska sköts sönder - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Dom gånger som jag har sett detta göras i Israel så brukar dom dock blockera av en större del utav området - när jag sist såg dom göra detta så var det på Alenby St. i TLV, då stängde dom av båda filerna 50-70 meter upp och ned ifrån den oidentifierade väskan som någon hade lämnat vid en stolpe utanför en restaurang.

Wow, du är rätt erfaren då med andra ord? Jaha, det hade jag ingen aning om. Jag antar att om det händer tillräckligt ofta kan man liksom inte spärra av flygplatsen och ta in bombrobotar varje gång eller om den är tillräckligt liten... Det verkar lite primitivt bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 22:22

Har kulorn gått igenom hela datorn och ut på undersidan? Ser inte ut så. I så fall kan man ju ha den som skydd!

Dom använde kanske svagt laddade Hålspetsammunition eller halvmantlad ammunition?

Den där artikeln är löjlig sensationspress. Väldigt lågt - och respektlöst - att jämföra det med Gestapo.

Här är en mer nyanserad artikel:

Gizmodo’s incredibly naive Jesus Diaz compares Apple’s corporate security to Nazi Gestapo — RoughlyDrafted Magazine

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-21 14:48

Intressant att veta att det är säkerhetsglas i macen..

1
Bevaka tråden