Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript för att ta aktiv URL och maila iväg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-14 21:24

Hej.

Jag kan nästan ingenting om någonting men jag behöver lite hjälp från er, om ni har tid och lust.

Jag vill ha ett program i min dock för att ta aktiv URL i Firefox och maila den till mig själv. Anledningen för att jag enkelt vill kunna läsa någon artikel eller så på datorn och sedan fortsätta på min iPhone.

Detta var väldigt lätt att gör i Automator för Safari men Firefox visade sig inte helt lätt.

Har knåpat ihop någonting som tyvärr använder sig av clipboard:en för att få URL:en från Firefox men detta kan ju skapa problem som att man tappar eventuellt utklipp som kanske är viktigt.

Jag vill alltså hämta URL från aktiv tab i Firefox för att sedan maila den till mig själv.

Detta är ett så kallat "long shot", hjälp till om ni vill.

Senast redigerat 2009-12-14 22:55
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-14 22:54

I tråkighetens namn har jag nu gjort om mitt program för safari till applescript istället för ett automator workflow som var segt.

Här följer det:

tell application "Safari"
ignoring case
set theURL to URL of front document
set theSource to source of front document
set AppleScript's text item delimiters to "title>"
set theSource to second text item of theSource
set AppleScript's text item delimiters to "</"
set theTitle to first text item of theSource
end ignoring
end tell

tell application "Mail"
set accountAddresses to (email addresses of first account)
set fromAddress to first item of accountAddresses
set theMessage to make new outgoing message
set visible of theMessage to true
set subject of theMessage to theTitle
set content of theMessage to theURL
tell theMessage

make new to recipient at end of to recipients with properties {address:"email address"}
send
end tell
end tell

Det är alltså detta jag vill lyckas med för Firefox istället.

Du kanske tror att ALLA program har samma stöd för Applescript? Så är det alltså inte. Safari, eftersom det är utvecklat av Apple, har gott stöd och många kommandon och man kan göra massor. Firefox å andra sidan har inget stöd alls. Applescript varken vet något om vad som pågår i Firefox eller kan ta reda på det. Som tex vilken sida som är öppen i Firefox.

Detsamma gäller Automator, vissa program har stort stöd, andra litet men de flesta inget stöd alls. Generellt är Automator betydligt mera sällsynt förekommande än Applescript, som väldigt många program, men förstås inte alla stödjer. Firefox har inget stöd alls för Automator heller. Vanligen har program i första hand stöd för Applescript, i andra hand Automator. Mängden kommandon eller åtgärder man kan göra, är i relation till Applescript färre för Automator.

Starta programmet Applescript-redigerare, välj "Arkiv > Öppna ordlista" > Peka på Firefox. Nu vet du alla kommadon som Firefox stödjer. Det är alltså tomt däri.

Gör samma med Safari för att se skillnaden.

Det du vill göra går alltså inte att göra.

(Din workaround att gå via klippbordet är det närmaste du kan komma. Det går att bygga vidare på och göra en programvara i Applescript av.).

Senast redigerat 2009-12-15 09:32
  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2009-12-14 23:59

Vet inte om jag missuppfattat frågan, men i Safari är det väl bara att välja Arkiv > E-posta länk till den här sidan (shift+cmd+i) och i firefox finns arkiv > skicka länk...

bodo: Helt rätt, det är det allra enklaste.

Förresten, i manuset som "talar" med Safari ovan så finns det ett ganska omständligt sätt att få fram titeln på sidan. Den går att läsa av som en parameter den med. Står i ordlistan. Sedan plockar manuset även fram källkoden till sidan, men använder den när mailet skapas. Jag menar inte att klaga på saker, men för kod-nördar som jag är det svårt att inte alltid "förbättra".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 08:13

Evernote kanske kan vara något istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-15 08:44

Tack för svaren. Det var tråkigt att höra.

Ska se över mitt script Taz_1999, tack för inputen.

Jag är inte alls sugen på att använda evernote tyvärr, har testat det ett flertal gånger men det har inte fallit mig på läppen.

Ang. skicka länk så vill jag ju att det ska bli mer automatiserat. Vill bara trycka på en knapp och så är mailet iväg, ingen epostadress att fylla i och inga fler knappar att trycka på.

detta gör du väldigt enkelt med ubiquity.
bara tryck typ ctrl+space och skriv: "email this to my@mail.com" tryck sedan enter!

https://mozillalabs.com/ubiquity/

det är nog de mest användbara tillägget jag har hittat till firefox.. de kan göra oändligt med saker.. typ jag markerar ett telefonnummer i webbläsare. och skriver sedan "call this". så ringer min bordstelefon upp de numret

Coolt svar JoNaZ!

Komplettera med ett tillägg av typen TypeIt4Me så behöver du bara skriva m + mellanslag, så expanderas det till frasen ovan. Lite mindre att skriva.

Ett program som tex QuickSilver skulle kunna innebära en annan liknande lösning som skulle kunna funka i flera program (tex både Firefox och Safari, kanske även Camino och några till).

QuickSilver kan utföra tangentbordskommandon (kopiera, klistra in, och snabbkommandon) och även köra Applescript och en sådan sekvens (kallas även för makro) kan man starta med hjälp av snabbkommandon. Vilket betyder att man skulle kunna skapa ett sådant som:

Hoppa till adressrutan i webbläsaren (kommando + L i både Firefox och Safari), kopiera, kör Applescript som skapar mailet i Mail och skickar iväg det.

Du kan säkerligen ha nytta av dessa två trådar angående den sista punkten:

Inlägg 13 speciellt:
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/214844-applescript-skicka-mail-radera.html

Inlägg 2 speciellt (hur man gör ett program av ett Applescript):
http://www.99.se/applescript/25805-applescript-foer-att-skapa-mail-till-viss-person-i-microsoft-entourage.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 10:32

Vajone,

Tänk om…tänk rätt…!! (Eller tänk i andra banor i alla fall…)

Med Apples tjänst MobileMe så kan man ställa in så att ens bokmärken i Safari (…samt Internet Explorer på PC) och Safari på iPhone synkroniseras mot just MobileMe. Detta medför således att du får samma bokmärken på bägge enheterna.

Eftersom du ju kör Firefox på din Mac krävs isåfall att du först synkar dina bokmärken lokalt melln FF och Safari på datorn. Lösningar för detta finner du på:

Firefox/Mozillas sidor med plug-ins.

Där finner du oxo liknande synkroniseringslösningar, som inte kräver MobileMe…

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 10:37

…eller så kör du vidare med tanken på att skicka URLer via E-post!!

Denna sökning ger Dig fler möjliga plug-ins till FF för att skicka just URLer…

-Torkel

1
Bevaka tråden