Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare router?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Behöver en ny router hemma. Väljer mellan en Airport Extreme och en Netgear WNR3500 eller 3700.

Har 100 Mbit-lina från Bredbandsbolaget hemma. Vilken hastighet klarar Airport Extreme av? Netgear-routern ska klara upp till 300 Mbps står det. Blev rekommenderad en USB-adapter som skulle klara av upp till 300 Mbps till datorn, men inte behöver jag det om jag har ett inbyggt airport-kort?

Har en MacBook som snart fyller två år, vilken är den ungefärliga maxhastigheten trådlöst? Fördelar nackdelar med dom olika routrarna tas tacksamt emot.
/ zoni, som är nybörjare på det här med nätverk

Ursprungligen av Fredrik Lorenzoni:

Hej. Behöver en ny router hemma. Väljer mellan en Airport Extreme och en Netgear WNR3500 eller 3700.

Har 100 Mbit-lina från Bredbandsbolaget hemma. Vilken hastighet klarar Airport Extreme av? Netgear-routern ska klara upp till 300 Mbps står det. Blev rekommenderad en USB-adapter som skulle klara av upp till 300 Mbps till datorn, men inte behöver jag det om jag har ett inbyggt airport-kort?

Har en MacBook som snart fyller två år, vilken är den ungefärliga maxhastigheten trådlöst? Fördelar nackdelar med dom olika routrarna tas tacksamt emot.
/ zoni, som är nybörjare på det här med nätverk

Jag har en WNR3500 och den är snabb och bra. Kör 100 Mbit/s fiber från Ownit.

Har en Macbook Air och kör med det inbyggda WiFi:t, den ska klara den höga hastigheten, men i "faktisk användning" rör det sig nog snarare om cirkus 20–50 Mbit/s vid överföring av större filer.

Jag har även en stationär burk och en NAS inkopplad med kabel, och från G5:an kommer jag lugnt upp i 96 Mbit/s med bredbandskollen. Bakom routern.

Edit: Macbook Air:en ligger på 55–65 Mbit/s över WiFi med bredbandskollen.

  • Medlem
  • 2009-12-14 22:09
Ursprungligen av augustekman:

Edit: Macbook Air:en ligger på 55–65 Mbit/s över WiFi med bredbandskollen.

Vilket låter fullt normalt då man brukar säga att man kan dela bandbredden i wifi-nät på 2, dvs 100/2 = ca 50-60 Mbit/s.

Är inte helt säker på nya Airport Extreme, men tror att den klarar "upp till" 108Mbit/s. Sedan är ju frågan om du har g- eller n-kort i din Macbbok. Har du g-kort har du en begränsning på 54Mbit/s. Och n-kortet klarar 100Mbit/s.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-14 23:33
Ursprungligen av Dalle:

Är inte helt säker på nya Airport Extreme, men tror att den klarar "upp till" 108Mbit/s. Sedan är ju frågan om du har g- eller n-kort i din Macbbok. Har du g-kort har du en begränsning på 54Mbit/s. Och n-kortet klarar 100Mbit/s.

Den senaste versionen av Airport Extreme stödjer N-draft-standarden, både över 2,4GHz och 5GHz-banden (samtidigt). N-standarden innebär 300Mbps i teoretisk hastighet, och 60-100Mbps i faktiskta hastigheter.

Jag använder själv en Airport Extreme, men då endast som basstation, så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur den presterar när det gäller routing.

  • Medlem
  • 2009-12-15 00:18
Ursprungligen av johanf:

Den senaste versionen av Airport Extreme stödjer N-draft-standarden, både över 2,4GHz och 5GHz-banden (samtidigt). N-standarden innebär 300Mbps i teoretisk hastighet, och 60-100Mbps i faktiskta hastigheter.

Ok, bra att ni har koll. Då beror det alltså mest på om han har g- eller n-kort i datorn just nu.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-14 22:23

D-Link DIR-655 har vunnit ett flertal test. Den är högst rankad på flera jämförelsesidor och alla jag känner som har den är grymt nöjd.

Jag kommer själv att skaffa en sån när jag orkar ta tag i ett routerbyte.

Jag slår också ett slag för D-Link DIR-655. Snabbare router för pengarna tror jag inte man kan få. Sedan är den såklart inte perfekt, men det finns det nog ingen router för "vanliga konsumenter" som är.

Tack för alla synpunkter och svar. MacBooken är från början av 2008 så den borde väl ha "det snabbare" kortet i sig.

Märke på router verkar ju bero lite på vem man frågar och jag brukar ju vilja ha Appleprylar hemma, men har skaffat en Netgear Readynas Duo hemma också som jag vill komma åt utifrån via ftp och jag har läst på mängder av sidor och inlägga att just Airport Extreme är kass på portmapping, medan tom en billig skräprouter brukar fixa det utan problem. Är det nån som har koll på det där? Funkar portmapping/portforward på er Airport Extreme med ftp?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-15 11:33

Det där med portforwarding brukar ofta bero på hur kunnig användaren är - inte på routern. Den slutsatsen kan man dra av många trådar i diverse forum på nätet i denna fråga. Och i synnerhet med FTP är det extra viktigt att man förstår hur det protokollet fungerar för att sedan kunna ställa in sin router rätt. Sedan kan också själva FTP-servern kräva mer kunskap och förståelse. Men AirPort Extreme stödjer detta. Och du måste förstå vad du ska ställa in.

Portmappning (NAT-PMP) är ju en helt annan disciplin. Och den hittar du oftast bara tillsammans med P2P-produkter typ BitTorrent och liknande fildelningsprogram. Det är ju en, från användarens synvinkel, automatisk funktion som kopplar ihop portar on-the-fly i din router på begäran från applikationen. Himla smutt och praktiskt. Även detta stödjer AirPort Extreme. Du behöver bara aktivera funktionen i routern. Resten är upp till applikationen. Jag har en Linksys PAP2T-burk som snyggt och prydligt öppnar i routern det som behövs. Själv har jag inte gjort några manuella inställningar. Så ska det fungera!

Slutligen skulle jag vilja säga några ord om routingkapacitet. I tråden har det bara pratats om länkhastigheter. Men den säger inget om routerns förmåga att routa ett visst antal paket per sekund. Där har du routerns verkliga prestanda. Ingen annan stans. För under hela utvecklingen har de flesta routrar, för att inte säga alla, alltid haft högre länkhastighet än routingkapacitet. Det är upp till processor och programvara i routern att göra det jobbet. Det var därför som Net Insight/Dynarc jobbade med DTM för att bara routa i hårdvara. Men det är ett helt annat kapitel i routingträsket...

Tack för infon frazze, jag inser att jag inte på långa vägar har tillräcklig koll på routrar och portöppnande.

Men har tex varit inne på readynas.com och läst i forumet om just portforward på en airport extreme så att man kommer åt sin readynas "bakom" airport extreme om man sitter utanför hemmanätverket och vill använda ftp.

Hittade ett antal inlägg när jag googlade och kollade forum att just ftp-biten när man vill öppna portar för ftp på Airport Extreme så var det nåt knas. Medan en exempelvis Netgearrouter för några hundra fixade det hela galant.

Är det nån som använder både airport extreme och en netgear readynas duo där ute och som fått det att funka med ftp?

Vet inte om det stämmer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-16 00:01

FTP är för övrigt en styggelse. Använd SFTP istället. Det är dessutom lätt att ställa in på sin router. Nu kör jag i och för sig inte längre min gamla Airport Express. Men när gjorde det var det minsann inga större problem att ställa in portarna för att nå SFTP-tjänsten utifrån.

1
Bevaka tråden