Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mina iphotobilder i finder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hallå
tycker att det är en anings irriterande att jag inte kan hantera mina iphoto bilder på ett smart sätt ifrån finder. där finns ju bara ikonen för iphotobiblioteket som inte går att hantera från finder eller tvärtom att öppna en bild från iphoto till photoshop.
känns som att iphoto borde göras lite mer flexibelt eller är det bara jag som är korkad?
/Marcus

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-15 06:49

ett sätt är att dra ut önskad bild ur iphoto till skrivbordet (kopieras då) och sen dra bilden till PS ikonen.....

Om du måste se filstrukturen, så är ett tips att högerklicka på iphoto library, och välj "visa innehåll"....

...mappen ’originals’. Där ligger de ganska snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 08:45

Tips: Gör inte det! Gå inte in i mapparna och rota runt.

Detta brukar diskuteras ganska ofta här. Min åsikt är att bilder du väljer att organisera i iPhoto, de ska man hantera från iPhoto och ALDRIG i Finder. Om du använder iPhoto så bör du lära dig hur det fungerar, och då behöver man inte Finder (anser jag).

Om du vill kan du ju ha vissa bilder utanför Finder. Och för en del passar inte iPhoto av olika anledningar. Det är OK. Men att hantera samma bilder från både iPhoto och Finder leder ofta till knäppa problem, enligt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 09:10
Ursprungligen av anvegard:

...att öppna en bild från iphoto till photoshop.

http://www.99.se/1632118-post3.html

Det kan väl knappast vara farligt att öppna filerna i Photoshop? Och göra vad man nu ska göra och sedan "spara som" i en ny mapp som inte har med iPhoto att göra. Om man vill kan man ju alltid importera till iPhoto igen till avdelningen ’redigerade bilder’, men samtidigt ha en "finderversion" som ej är inopererad i iPhoto. Riskfri operation, tycker dr. Lindgren :).

Sen kan man ju göra som pesc beskriver i det länkade inlägget, det är nog inte så dumt alls..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 18:43
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det kan väl knappast vara farligt att öppna filerna i Photoshop? Och göra vad man nu ska göra och sedan "spara som" i en ny mapp som inte har med iPhoto att göra.

Riskfritt om man gör rätt.

Men jag rekommenderar emot. Om man gör som du säger finns det ju en risk att ryggmärgen efter en längre redigering trycker på kommando-S och sparar ändringarna till iPhotos original-mapp. Nu har du (1) förstört original-bilden som iPhoto annars håller rätt på, (2) iPhotos tumnagelbilder är nu fel och iPhoto har ingen aning, (3) annat som jag inte har koll på.

Om vill redigera en bild från iPhoto och spara resultatet i en annan mapp utanför iPhoto så rekommenderar jag att du:
(1) Dra ut bilden från iPhoto till den externa mappen
(2) Redigera bilden i den externa mappen i photoshop
...nu blir det svårt att ställa till det för sig.

Pilla inte i iPhotos mappar.

1
Bevaka tråden