Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på "gamla" och nya macbook-processorer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är lite inne på att köpa den här macbooken från blocket: MacBook, 13" aluminium 2009 | Kronoberg | Blocket

...har lyckats få ned priset till 9000 vilket jag antar (?) är ganska bra.

Det som gör mig lite fundersam är dock processorn, som är på 2,4 Ghz. I Apples nuvarande utbud finns det ju ingen sådan processor, har för mig att de bytte processoralternativen för några månader sedan. Men frågan är helt enkelt, är de "nya" processorerna bättre på något sätt, är det något som är sämre med den där 2,4 Ghz-processorn?

Samma skrot i alla, det är bara klockhastigheten som diffar ngt...

  • Medlem
  • 2009-12-14 17:46

De säger att "gamla" MB 2,4 är jämförbar med nya MBP 2,26. Men om du inte behöver de program som är isntallerade på maskinen skulle jag köpa nya MBP för en tusing extra. Samma specar som denna MB men med 1 års garanti.

Njaa...denna fick jag ju som sagt ned till 9000, och köper jag den billigaste modellen ny så kostar den 12000. Och då får jag mindre ram-minne, mindre hårddisk och (iaf sett till siffrorna) sämre processor. Är det verkligen smartare att köpa ny?

  • Medlem
  • 2009-12-14 18:22
Ursprungligen av Akerlind:

Njaa...denna fick jag ju som sagt ned till 9000

Oj, missade att du hade prutat.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-14 19:50

Vänta tills i början av januari. Då släpps förmodligen nya modeller vars enklaste modell säkert är lika bra som den där. Jag är ingen expert men gissar på det i alla fall. Läs mer i den här tråden: http://www.99.se/aktuella-rykten/271807-macbook-pro-pa-gang-version-6-1-quad-core-2.html

På Mediamarkt kostar den billigaste modellen idag 11500:- och i januari sänks kanske priset ifall det finns några av den gamla modellen kvar....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-14 20:16
Ursprungligen av Akerlind:

Men frågan är helt enkelt, är de "nya" processorerna bättre på något sätt, är det något som är sämre med den där 2,4 Ghz-processorn?

Ingen skillnad på processorn annat än hastigheten.

Största skillnaden på Macbook Unibody/Alu jämfört med enklaste MacBookPro är att den förstnämnda saknar FireWire och SD-kortplats. På det sättet är den mer lik den nuvarande vita plast-MacBooken (som kostar 9995:- ) Så jämfört med den får du +2 Gig internminne, marginellt snabbare processor, aluminium i stället för plast, och 7 månader mindre garantitid för ca 1000 kr mindre.

MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (Unibody) Specs (Late 2008/Aluminum, MB467LL/A, A1278, MacBook5,1
MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.26 13" (SD/FW) Specs (Mid-2009 13", MB990LL/A, A1278, MacBookPro5,5)
MacBook "Core 2 Duo" 2.26 13" (Uni/Late 09) Specs (Late 2009, MC207LL/A, A1342, MacBook6,1)

1
Bevaka tråden