Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ändrades tidsformatet på trådarna?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-10 23:56

Hur bra är egentligen det nya sättet att visa trådens "ålder"? Det funkar ju bra den första timman. Men sen fallerar ju allting. En tråd som är 4 timmar och 59 minuter gammal räknas som 4 timmar gammal. För att inte tala om trådar som skapades för "en vecka" sedan? Sen spelar det ingen roll om inlägget är en vecka och en sekund lång. Eller om den är en sekund från att vara två veckor gammal.
Hur blir det sen när man läser en tråd och man ser att den är skapad för "ett år sedan"? Och nästa uppdatering av tråden blir "två år sedan"?
Varför tog ni bort det gamla systemet där man kunde se exakt när tråden fick sina inlägg?

Ursprungligen av Dalle:

Varför tog ni bort det gamla systemet där man kunde se exakt när tråden fick sina inlägg?

Gissar på att det ger intrycket av fart och aktualitet. Om det är det samma system som macrumors har så är de två systemen kombinerade. Har faktiskt inte reflekterat om tidsstämplingen innan du påpekade det. Ingen viktig fråga för mig personligen alltså. Nya sättet ser nytt och snyggt ut, och med datummärkning efter en tidsperiod eller som kombination så skall det väl funka det oxå. Tycker det är trevligt med experiment och förnyelse så att siten blir mer aktuell.

Vad som däremot noterats är den nya inloggningslänken på förstasidan så man nu inte behöver gå till forumet innan inloggning sker. Tack för länken och kodningen. Uppskattas.

Senast redigerat 2009-12-11 00:18

Tycker tvärtom att relativa tider är mycket mer "mänskligt" och bättre.

lite mer "har du sett Håkan" ," ja han var här 22:43 senast"
Svaret, "nä, inte sett han på en halvtimme" tycker jag låter bättre...

2009-12-15 22:34:45 säger EGENTLIGEN vädligt mycket, men det är intressantare med "3 timmar sedan"

Men det är ju bara en högst subjektiv åsikt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-11 10:57
Ursprungligen av Goflorp:

2009-12-15 22:34:45 säger EGENTLIGEN vädligt mycket, men det är intressantare med "3 timmar sedan"

Helt klart. Men när allt upp till för två veckor sedan skrivs som "för en vecka sedan" finns det risk för feltolkningar som i tråden http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/272813-1password-pro.html. Det hade kanske varit bättre att ange "för en vecka och tre dagar sedan". Fast hur långt ska man dra det? "För en vecka, två dagar, 10 timmar, sju minuter och åtta sekunder sedan" är kanske att ta i.

  • Medlem
  • 2009-12-11 11:25
Ursprungligen av NickZse:

Helt klart. Men när allt upp till för två veckor sedan skrivs som "för en vecka sedan" finns det risk för feltolkningar.

Det är det jag menar. Hur blir det sen när en tråd är över ett år gammal? Tar det ytterligare ett år innan den uppdateras då? Ser det framför mig:

X skrev: För 3 år sedan

Y skrev: För 1 år sedan

Z skrev: För 3 minuter sedan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-11 12:06
Ursprungligen av Dalle:

Det är det jag menar. Hur blir det sen när en tråd är över ett år gammal? Tar det ytterligare ett år innan den uppdateras då?

Om man går tillbaka och läser gamla inlägg verkar det som att de får datumstämpel om de är äldre än 1 månad.

Bättre som det var...

  • Medlem
  • 2009-12-11 14:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Bättre som det var...

Håller med.

Ursprungligen av Chaosstar:

Bättre som det var...

Håller också med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-11 16:21

Jag tycker nog både och.

-Upp till en timme sedan: "För x minuter sedan".
-En timme till en månad sedan: "idag/igår/datum, klockan x". (som det var förut?)
-En månad sedan till två månader: "x veckor sedan" och inom parantes datum, tid. MEN med korrekt avrundning av "x veckor sedan".
-Allt däröver: år och månader sedan, datum, tid inom parantes.

Som Goflorp är inne på, precis angivelse tillsammans med lättillgänglig angivelse. Steg 3 och 4 kan väl vara lite annorlunda, men i princip...

Fast om det ska vara antingen eller så håller jag nog med om att det var bättre förut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-12-14 07:52

Jag gillar det nya tidsformatet, det är enklare och tydligare. För mig finns inget som helst intresse att veta exakt vilken sekund på dygnet ett 3 veckor gammalt inlägg blev skapat.

Ursprungligen av Pilen:

Jag gillar det nya tidsformatet, det är enklare och tydligare. För mig finns inget som helst intresse att veta exakt vilken sekund på dygnet ett 3 veckor gammalt inlägg blev skapat.

Som jag sa, INTRESSANTARE....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 12:53

Det bästa vore så klart om man kunde välja själv. Jag skulle föredra exakta tidsangivelser, men att relativa är standard är inte så dumt heller.

  • Medlem
  • 2009-12-14 16:17

Vore intressant att ha 99.ses tidsangivelse på sitt SL-kort i Stockholm.

"Slutdatum om 3 veckor"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 18:55
Ursprungligen av Dalle:

Vore intressant att ha 99.ses tidsangivelse på sitt SL-kort i Stockholm.

"Slutdatum om 3 veckor"

Vore det giltigt och hållbart skulle jag ge minst 5 papp för det!

Möjligen skulle den nya tidsangivelsen behöva modifieras lite. På ovanstående inlägg står det tex att det skrevs för 14 timmar sedan men egentligen borde det vara "1 dag och 2 timmar sedan". För allt över 12 timmar borde prefixet "x dag/ar" läggas till.

Förutom detta gillar jag den nya tidsangivelsen. Känns "mjukare" på något vis. Inte all är födda med en digital klocka i knoppen.

Analogt är bättre, digitalt är snyggare och pseudo(som detta) är mer praktiskt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...skrevs för 14 timmar sedan men egentligen borde det vara "1 dag och 2 timmar sedan". För allt över 12 timmar borde prefixet "x dag/ar" läggas till....

Hur tänkte du nu? Hur kan 14 timmar bli "1 dag och 2 timmar"?

Om jag läste "1 dag och 2 timmar", så skulle jag tolka det som 1 dygn och 2 timmar, dvs 26 timmar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur tänkte du nu? Hur kan 14 timmar bli "1 dag och 2 timmar"?

Om jag läste "1 dag och 2 timmar", så skulle jag tolka det som 1 dygn och 2 timmar, dvs 26 timmar.

Sorry tänkte fel. Scratch that...

  • Medlem
  • 2010-03-13 16:26

ÄNTLIGEN! Tack. Nu behöver man inte räkna ut när tråden skapades, nu står det klart och tydligt. Tack.

+1

Tack!

1
Bevaka tråden