Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stannar vid äpplet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dotter har en tre år gammal MacBook (13,3 tum, 1,83 MHz) och hon ringde nu och berättade att den inte funkade. Hon gjorde några uppdateringar via programuppdatering och efter omstarten stannar uppstartprocessen på apple-loggan. Vi har försökt via "pappas telefonsupport" att resetta SMC osv, men inget tycks hjälpa. Har ni några idéer?

Ursprungligen av Arnold Corns:

...att resetta SMC osv...

"osv"?

Berättta gärna vad som ingår i "osv", så slipper du få tips om de sakerna en gång till...

Hon har bland annat försökt starta i felsäkert läge (med shiftknappen nedtryckt under starten) och testat att zappa pramet. Det sistnämnda var lite skumt. Hon höll nere command+alt+p+r och tryckte på start. Ett pip hördes (so far, so good) men sedan började datorn att starta om sig gång på gång. Inga tre pip här inte. När hon försökte på nytt startade bara datorn om automatiskt gång på gång. Hon får väl komma hem i helgen, så får jag försöka att hjälpa henne på plats. (Om ingen kommer på en patentlösning.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 11:19

Hur långt kommer du om du håller ned Command + s vid uppstart?

Ursprungligen av acke:

Hur långt kommer du om du håller ned Command + s vid uppstart?

Dottern är i skolan nu och kommer inte hem till sig förrän i kväll. Då ska vi testa command + s. Vad ska hända då?

Har samma problem, ingenting hjälper

Hej,

Jag har samma problem. Har testat cmd + ctrl +power, cmd + alt + p + r och även testat att resetta SMC. Först startar den upp med macljudet och sedan kommer äpplen, den snurrade cirkeln samt en avlång bar som går mot cirka 10% ifyllnad, sedan försvinner den och då finns bara äpplet och cirkeln som "snurrar" i evighet. Inget händer. Med CMD + S bootar den i kommandopromten som root, men vad ska man göra där?

Jag har en tidig 2009 macbook aluminium.

Tacksam för all hjälp man kan få!

Stort tack på förhand

Jag fick byta hårddisk. Det var den som hade packat i dotterns dator.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-11 22:19
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag fick byta hårddisk. Det var den som hade packat i dotterns dator.

Känns inte så bra, men det blev hårddiskbyte på grabbens MacBook också.

Rubriken känns lite poetisk - Stannar vid äpplet

..det kanske inte är så dumt att få en paus och stanna vid äpplet..

One more time for our men in uniform - pga. censur eller har jag bara drömt.

Detta icke linjära inlägg är skrivet i all välmening och inte av behov att uttrycka nonsens.

Innan ni byte hårddisk, testade ni med Diskwarrior först? Har ingen lust att köpa programmet innan man vet att det fungerar. Jag har kommit så långt att jag vet att jag har en invalid nod structure som inte Mac OS X skivan kan rå på. Tror ni fortfarande att disken är körd eller kan det vara installationen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 21:40

Starta upp från CD-skivan du fick med datorn och kör Skivverktyg. Är det fel på disken så kommer programmet att säga det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-14 01:06

Samma sak hände mig nu i helgen efter veckans Java-uppdatering. Datorn stannar vid den grå applelogon med en evig väntesnurra. Det fick bli att leta upp senaste säkerhetskopian från Time Machine. Nu verkar allt fungera, även efter uppdateringarna.

Likadant för mig, uppdaterade min bärbara 13" Macbook (aluminium) och efter det vill den inte leka, utan hängde sig hela tiden. Körde Onyx men det hjälpte inte. Reprerade behörigheterna, blev inte bättre. Försökte sedan reparera skivan med hjälp av system-CDn som kom med. Den hittade ett fel på någon nod, men kunde inte reparera. Nu startar den inte alls

Tidigare hade jag den inlämnad för att den har svårt att koppla upp och behålla uppkopplingen på trådlösa nätverk. De bytte airportkort men problemet finns kvar.

Garantin gäller fortfarande så kag kan alltid lämna in den, men jag har så himla mycket att göra med många jobbresor att jag helst inte vill vara utan. Ibland blir man lite uppgiven.

Samma för mig, har testat det mesta.. Testade också med skivan men står att det inte är något fel alls.. Har såklart inte sparat något.. Känns välli tungt, ingen som har kommit på någon ny super lösning till detta hemska problem.. =/

jag hade det problemet oxå med min macbook men jag slängde in installations skivan och ominstallerade allt på nytt som tur var har jag allt på en extern hdd så jag slapp förlora nått

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 19:32

Samma sak för mig, jag köpte dock en ny dator, blåste disken på den gamla och gav den till sonen.

menade köpa ny inte sälja*

ok ja jag har ju inte råd och sälja/slänga min macbook fixar det mesta med datorer själv händig man gör så gott han kan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 19:36

Aha, det var inte meningen att vara dryg - min dator var verkligen dags att byta i vilket fall, avskriven och nollad i bokföringen, så den finns inte längre. Sorry.

ok du vart inte dryg sorry om det lät som det vart inte meningen hoppas din son njuter av sin mac dator once you mac you dont go back

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 19:53

Tack!, han är 6 bast så det var ändå dags, perfekt att datorn dog vid rätt tillfälle

1
Bevaka tråden