Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya iMac vaknar upp ur vila, utan att jag gör något - vad göra?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 00:32

Istället för att jag stänger av datorn då jag går till sängs, så låter jag istället datorn gå ner i vila. Men sedan jag köpte datorn (en vecka sedan) så har datorn börjat bete sig underligt, den vaknar mitt i natten. Det låter som hårddisken går igång för några sekunder, men sen stängs av igen lika snabbt. Det underliga är att skärmen inte tänds under dessa sekunder.

Testade för några nätter sedan att göra samma sak fast utan några program igång när jag trycker ner den i vila, men samma problem. Jag testade att stänga av Magic Mouse en natt för att se om jag kanske råkade komma åt den om nätterna eller något damn som ramlade ner på den, men det är samma, konstiga dilemma fortfarande.

Hur löser jag detta? Jag vill ju att datorn också skall få "sova" ostört, annars kan jag lika gärna stänga av datorn om detta håller på.

  • Medlem
  • 2009-11-17 07:03

Den utför digital hygien. Datorn har dagliga, veckoliga och månatliga rutiner förinställda på midnatt. Man kan ändra tiden och stunder för detta och det kommer någon annan berätta om härunder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-17 08:59

Annars är den inställd på att vakna vid nätverkskontakt, då vaknar den till då och då för att berätta att den finns på nätverket.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-07 15:54

Har också detta problem, vaknar ibland till mitt i natten av att det är ljus i sovrummet, 27-tum lyser upp ganska bra.

Har faktiskt börjar fundera om det finns något program som gör att man kan börja använda den som soluppgångssimulator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 10:08

Jag brukar stänga av min nya 27-tummare helt. Men det händer att jag lämnar den i viloläge då och då. Ibland kan den stå i viloläge flera dagar i sträck. Har aldrig märkt att den vaknar förrän igår.

Lät den gå i viloläge på kvällen för att sedan vakna upp strax innan midnatt för att skärmen lyste upp rummet. Frugan var inte direkt nöjd.

Ansluter mig till skaran undrande vad som pågår och hur man kan ändra på det.

Sleep är instabilt i OSX. Tyvärr. Det har det alltid varit. Därför finns program som tvingar burken att sova - program som överlappar buggar systemet. Programmet jag kör heter PleaseSleep. Liten app - gratis.

(Nej, den vaknar inte för att utföra sin digitala hygien - sådant gör den bara om den är vaken. En vanlig källa till insomnia är USB-enheter eller USB-sladdar. T.ex. aktiva USB-förlängningssladdar är en garanterad källa till insomnia. Skrivare och diskar kan också vara det. Macens USB-enhet och OSX är instabilt på denna punkt.)

Aha, PleaseSleep kände jag inte till. Toppen! Jag har fortfarande problem med en dator så det vore verkligen trevligt om det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 10:33

Tack för svaret Zimmerman! Ska införskaffa mig programmet. Har dock inga USB enheter inkopplade (förutom tangentbordet).

Börjar bli lite trött på alla patchprogram som man behöver för att OSet ska fungera. :-/

jag hade ett liknande problem med min macbook pro (santa rosa)

när man stängde locket gick ibland ("ibland" som i "inte särskilt ofta men tillräckligt ofta för att vara störande") datorn igång och rasslade med HD/skivläsaren i några sekunder innan den somnade igen, därefter vakna efter några sekunder om igen, etc...
detta höll på tills man öppnade locket och stängde igen.

men - efter att jag uppgraderade minnet har det aldrig upprepats. (från "nästan dagligen" till "ingen gång på en månad")
jag vet inte om orginalminnet var kass eller om det bara var något klapp som hoppade rätt när jag skruvade i det nya minnet, men det kanske kan vara något liknande med din imac?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-12 17:49

Jag har mirakulöst nog aldrig haft problem med detta. När jag väl satt en dator i vila, har den stannat där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-12 18:17

Bra planB, tillbaks till ämnet kanske...
Jag har också haft problem med det där på min Macbook Pro. Om nollställning av SMC:n bara hjälper tillfälligt så tror jag att ett byte av moderkortet ligger närmast till hands. Fast när det kommer till iMac kanske moderkort och SMC:n är separata delar, hur som helst, min poäng är bara det är sannolikt att Apple tycker att det är ett hårdvarufel och byter ut berörda delar.

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)
(det där måste för övrigt vara den mest frekvent länkade supportsidan hos Apple här på 99an)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 18:20

"problemet" har varit borta sedan jag skapade denna tråd, men är nu tillbaka. jag testade ladda hem Pleasesleep och då loggade programmet följande:
2009-12-13 12:11:04.055 PleaseSleep[8574:207] Sleep notification received from the system
2009-12-13 13:46:27.541 PleaseSleep[8574:207] Wake notification received from the system

är inte tanken med programmet att den skall förhindra, så inte datorn startar från vila med hjälp av några program? den verkar ju göra tvärtom. ett stort SÄMST i vilket fall.

jag vet ju inte vart felet ligger, vet inte vilka program som kräver detta. nu har jag kört med samma program i en månad och då har datorn gått ner i vila, men så helt plötsligt startas den under natten och har gjort så senaste nätterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 18:40

Så provade du det jag tipsade om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 12:46
Ursprungligen av sodemus:

Så provade du det jag tipsade om?

japp, testade att resetta SMC under gårdagens kväll, men tydligen så gav det ingen effekt. Idag testade jag att stänga av alla program, koppla ur musen samt tangentbordt - men samma fel. Jag är en perfektionist och vill givetvis att denna funktion skall fungera. Det kan inte tyckas vara viktigt för andra, men för mig är det mycket viktigt. Jag vill ju bara att allt skall fungera, utan några problem.

Ännu en logg:
2009-12-15 00:50:54.355 PleaseSleep[6883:207] Application started
2009-12-15 00:50:54.357 PleaseSleep[6883:207] Application is enabled
2009-12-15 00:51:57.358 PleaseSleep[6883:207] Sleep notification received from the system
2009-12-15 04:05:05.591 PleaseSleep[6883:207] Wake notification received from the system
2009-12-15 05:22:18.061 PleaseSleep[6883:207] Sleep notification received from the system
2009-12-15 07:27:34.597 PleaseSleep[6883:207] Wake notification received from the system

Inga bestämda angivelse som synes, utan den sätts på lite då och då, när den känner för det. Har också kryssat ur Vakna vid nätverksåtkomst vid tidigare försök, men det hjälper ej.

Hjäälp.

Senast redigerat 2009-12-15 13:14

Hm, kanske finns en Wake up.plist alt. wakeup.plist att leta efter och slänga. Jag hade en sån som spökade. Den var skapad av ett alarmprogram. Inget plötslig nattuppvaknande efter att jag gjorde mig av med plisten.

18 inlägg raderade. Konstigt att ingen har rapporterat den här tråden...

Håll er till ämnet!

/Mod

Jag har provat ALLT på 3 olika iMacs under tre års tid - inget funkar. Det är en feature och inte bug :-D. Något man får leva med. För mig funkar dock PleaseSleep klockrent.

Jag tror att miljoner iMacar vaknar slumpvis hela tiden - och vägrar somna in lika ofta - men få vet om det ty dom har ingen översikt dygnet om av sina Macar som står på jobbet eller INTE i sovrummet :-D.

Kan säga att det inte bara gäller iMac!
Har detta fenomen på en helt ny MBP 13" med LED 24" exakt samma samt en MBP 15" från early 2009 uppför sig också såhär!
Det enda dem har gemensamt då detta har påvisats är när Snow Leopard installerades, tror det har med systemet att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 14:27
Ursprungligen av @ndreas:

Kan säga att det inte bara gäller iMac!
Har detta fenomen på en helt ny MBP 13" med LED 24" exakt samma samt en MBP 15" från early 2009 uppför sig också såhär!
Det enda dem har gemensamt då detta har påvisats är när Snow Leopard installerades, tror det har med systemet att göra.

Men alltså, vad är syftet med en sådan gömd funktion i SL? Varför finns ens vila som val, om datorn ändå "skall" starta upp då och då.

Skumt.

Det var likadant med 10.5 för mig. Många maskiner. Globalt känt. Det finns mycket på nätet om det här och det har florerat i många år. Apple fixar inte vila i sina OS.

Min Macbook Air har problemet att den inte går ned i vila alls...
Det har fungerat perfekt tills jag lade in Snow Leopard. Jag vill inte ha en massa extra program och grejer för att vilan ska fungera. Det ska fungera helt enkelt!
De skryter ju numera hur gröna och fina deras datorer är. Hur väl slår det gröna ut om vilan inte fungerar på datorerna?
Förbannad att man ska behöva hålla på med sånt här trams för att kunna använda datorn som man vill.

Det finns en känd felkälla : Eye-Tv. Det programmet (för att låta datorn ihop med lite hårdvara bli en tv-mottagare) installerar ngt som konstant bråkar med datorns sleep-läge för att kolla om ngt program skall spelas in.

En egenupplevd sak: pluggade in en minneskortsläsare i frugans bärbara. Billig sak, köpt på Kjell&Co.
Efter denna vägrade datorn sleep. Den gjorde ett hårddisk-ryck var 10s. Oklart varför.

Så kika på två ställen: i inställningar/Konton om ni har ngn "helper" installerad som kan bråka.
Andra är hårdvara via USB, USB-hubbar osv.

Senast redigerat 2009-12-16 22:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 19:18
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns en känd felkälla : Eye-Tv. Det programmet (för att låta datorn ihop med lite hårdvara bli en tv-mottagare) installerar ngt som konstant bråkar med datorns sleep-läge för att kolla om ngt program skall spelas in.

En egenupplevd sak: pluggade in en minneskortsläsare i frugans bärbara. Billig sak, köpt på Kjell&Co.
Efter denna vägrade datorn sleep. Den gjorde ett hårddisk-ryck var 10s. Oklart varför.

Så kika på två ställen: i inställningar/Konton om ni har ngn "helper" installerad som kan bråka.
Andra är hårdvara via USB, USB-hubbar osv.

jag har faktiskt EYETV installerat, men det är sällan igång - och i synnerhet ej när jag låter datorn gå ner i vila, men kan det ha betydelse ändå?

jag förstår inte varför Apple fixar detta, det kan ju inte vara speciellt svårt - och som jag märker är det flera som irriteras av detta. surt som fan.

Ursprungligen av vamk:

jag har faktiskt EYETV installerat, men det är sällan igång - och i synnerhet ej när jag låter datorn gå ner i vila, men kan det ha betydelse ändå?

jag förstår inte varför Apple fixar detta, det kan ju inte vara speciellt svårt - och som jag märker är det flera som irriteras av detta. surt som fan.

Just nu sitter jag med iphonen och har lite svårt med mer än skriva men sök på vila och eye-tv.
Det installerar en lite wake-up rutin som ligger i bakgrunden och startar inspelningar.
Prova att FULLSTÄNDIGT avinstallera - läs manualen.

Felkällorna kan vara många - ofta har det med USB att göra - men långt ifrån alltid. Det är lika ofta programs daemons som spökar. Kollar man runt så får man tillslut så många tips och exempel på vad det är att man helt enkelt inte kan vare sig installera några program eller ha något externt inkopplat alls :-D. Kör man en Mac med bara OS och iLife installerat - och INGA externa grejer i USB- och FW-portar - då ska visst eventuellt roblemet försvinna.
Men...det är ju som sagt ingen lösning. Det ÄR en bugg som Apple inte fixar - tydligen är det någonting mycket, mycket komplicerat nere in källkoden...typ...Kan man inte plugga in grejer i en Mac så ÄR det OS'ets fel.

(själv var jag ett tag säker på att det var EyeTV och/eller en aktiv USB-förlängare som spökade. Men i min nya iMac har jag inte dessa - och svår insomnia/spontant uppvaknande. Det finns givetvis en anledning till att någon besvärat sig med att programmera ett program som PleaseSleep - och det laddas ner friskt vad jag vet)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-18 19:26

Återigen vill jag påminna om att inte alla har detta problem. Mina datorer har inställt att de inte skall gå i vila automatiskt, och därför skulle jag märkt om de vaknat efter det att jag satt dem i vila. Jag hade inte heller detta problem med min iMac på jobbet. Jag har ganska få program installerade, och inga inom kategorin systemprogram eller liknande som skulle interagera med hårdvaran bakom kulisserna på något sätt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-18 19:43

Liksom planB har jag inte heller detta problem, varken på min Mac Mini, MacBook eller Mac Pro. Och jag har en massa skräp installerat. Visst har jag haft problem men de har varit temporära och det har t.ex. räckt med en omstart av BackToMyMac för att allt skulle bli bra igen. Vila funkar toppen för mig och jag hoppas ni som har problem lyckas hitta en lösning.

1
Bevaka tråden