Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FinalCutStudio licens, samma på två mac'ar!?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-12-13 16:11

Hejsan
Jag har sedan tidigare en imac som jag kört min finalcutstudio på i ca 6månader.
Har nu införskaffat även en macbookpro som jag också vill ha min FCS på.
Min fråga: Hur fungerar licensen på senaste FCS med FCP7 & motion4 osv? Har man ex antal ggr på sig, eller vet den att båda datorerna är mina med mitt apple-id, eller är det obegränsat? Tycker att jag borde få installera det bra många ggr för pengan man fick ge för programmen.

någon som vet!?

tack i förväg!

Mvh Tim

Obegränsat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-13 16:40

Enligt licensavtalet:

Apple - Legal

http://images.apple.com/legal/sla/docs/finalcutstudio2.pdf

Apple-Programmet (Paket) Detta Avtal ger dig en begränsad, icke-exklusiv rätt att installera och använda ett exemplar (en kopia) av Apple-programmet på en Apple-märkt stationär dator och en Apple-märkt bärbar dator, förutsatt att båda datorerna ägs och används av dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 16:50

Du får installera programmet på en bärbar och en stationär mac. Förutsatt att båda datorerna ägs av dig. Du får inte använda kopiorna samtidigt.

Dyrt? Se det såhär istället, du får enormt mycket programvara för pengarna. Color färgkorrigeringsprogrammet som kommer med kostade i vissa versioner 180000 när det såldes av Silicon Color.

Tillägg: Folk hann före. Note to self, avbryt inte skrivandet för matlagning.

Jag menar inte juridiskt - bara att Apple inte har några trix i koden för att via nät kolla maskiner som kör FCP/FCS. Apple-program ringer aldrig hem - snokar inte ens runt på LAN (som Adobe gör t.ex.).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 17:35
Ursprungligen av Zimmerman:

...snokar inte ens runt på LAN (som Adobe gör t.ex.).

Jo, tex Final Cut Pro.

Då buggar deras kontroll - ty jag var på en firma som körde samma licens på FCS2 på tre burkar och alla var på samma LAN. Nema problema.

Ursprungligen av acke:

Jo, tex Final Cut Pro.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag menar inte juridiskt - bara att Apple inte har några trix i koden för att via nät kolla maskiner som kör FCP/FCS. Apple-program ringer aldrig hem - snokar inte ens runt på LAN (som Adobe gör t.ex.).

<Off topic>
Adobes programvaror snokar inte runt på ditt LAN. Dom ringer hem vid aktivering, för att kontrollera serienumrets aktiveringsstatus. Det är allt i den vägen.
</Off topic>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 14:09
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

<Off topic>
Adobes programvaror snokar inte runt på ditt LAN. Dom ringer hem vid aktivering, för att kontrollera serienumrets aktiveringsstatus. Det är allt i den vägen.
</Off topic>

Tror han menar att Adobes program letar på nätverket efter andra kopior med samma serienummer.

Ursprungligen av acke:

Tror han menar att Adobes program letar på nätverket efter andra kopior med samma serienummer.

Det gör dom inte heller...

Då har dom slutat med det. Förr kunde man inte köra samma Photoshop på två burkar samtidigt inom LAN - det var ett klassiskt dilemma för många mindre firmor. Man drog ofta ut ethernet-kabeln för att kunna köra.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Det gör dom inte heller...

Final Cut Studio är världens billigaste programsvit. Extremt subventinerat av Apple's hårdvaruförsäljning. Bara Color kostade flera gånger mer är hela paketet när Apple köpte det och slängde in det i FCS.

1
Bevaka tråden