Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Följ en spännande resa genom Afrika på cykel.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den 10 januari lämnar jag åter Sverige för nya äventyr. Har bytt ut ryggsäcken och lokala transportmedel till cykelväskor och en cykel. Planen jag har är att ta mig på cykel genom Afrika, Kairo till Kapstaden under ca 7 månader.

Starten blir i Kairo och kommer sedan att cykla längs Nilen söderut tror jag för att sedan ta mig in i Sudan, Etiopien etc.

Utrustningen som kommer att följa med på den här resan är en Canon 40D, Canon 17-40mm f/4L, Canon 50mm f/1,8, Canon 85mm f/1,8, 5 batterier, minneskort 3*8 gb 1*4 gb 3*2 gb samt en liten hårddisk på 320 gb. Kommer även har solcellsladdare med mig (Solio classic tror jag) för att ladda en iPod Touch för att skriva reseskildringar på och koppla av med. För skydd till kameran med tillbehör använder jag slimmade neoprenfodral för att kunna ha dem i vanliga väskor utan att de ramlar runt och är allt för oskyddade.

Ifall ni vill följa resan, läsa skildringar och se foton kan ni gå in på Travel Around The World.

Mvh Daniel Peterson

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-13 13:45

En tanke jag haft är, hur löser man säkerheten på en resa som denna?

Sunt förnuft kommer man långt med. En bra försäkring underlättar ifall något händer, men att prata med folk på vägen och undvika vissa områden så fixar det sig av sig självt längs vägen. Första gången jag cyklar, men rest en del innan med lokala transportmedel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-13 13:53

Häftigt som fan!

Och läser man på macgundes blogg så tror jag att han är medveten om och kan hantera säkerhetsproblemen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-13 16:18
Ursprungligen av Konrad:

Häftigt som fan!

Och läser man på macgundes blogg så tror jag att han är medveten om och kan hantera säkerhetsproblemen.

Det tror jag säkert, tänkte bara få lite tips, i bland känns det som om man knappt vill ta cykeln ner till stan för alla ligister

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-13 15:34

Det ska bli skoj att följa din resa genom Afrika. Jag har själv varit sugen på någon liknande resa på cykel men har inte riktigt klurat ut hur jag ska gå till väga än.
Hoppas du får en mycket trevlig resa och jag ser fram emot många fotografier från den.

Försök att få några till med dig. Ensam är inte stark. Jag har arbetat i de här länderna.

Idag när världen är fattigare så är också kriminaliteten värre och farligare.
Glöm inte massor av reservdäck och så måste du ha tur, annars kan du råka ut för alla helveten på en gång.
Å andra sidan. Äventyr är äventyr.

Tänk på att cykla på dagarna i Sydafrika. Det djur som dödar många är vildhundarna som kommer i stora flockar och omringar dig. En minut senare är du uppäten.

Vi uppmanades att se till så någon annan bilist stod bakom innan man gick ur bilen om man fick punka på natten.
Att över huvud taget försöka cykla på nätterna i de här länderna är extremt riskfyllt.

Hoppas jag inte skrämde dig.

Lycka till.

Tack för all feedback :).

Red-snapper: Den jag skulle cykla med hoppade av så det blir ensammen. Men lär träffa folk längs vägen. Håller med att man måste vara aktsam och tänka sig för vilka tider man cyklar på och var man sätter upp tältet etc. Tack för inlägget och du skrämde mig =).

Mvh Daniel

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-12-16 12:04

Ska bli väldigt kul att följa!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-16 18:26

Lycka till, detta blir intressant.

Unvik Kongo

1
Bevaka tråden