Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare och Airport Express

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag planerar att köpa en skrivare som funkar i nätverk. Som det är nu har jag Airport Express på övervåningen där nätverket är trådlöst, däremot räcker inte signalen genom all betong (bor i ett stort hus) till kontoret på nederplan, så dit har vi dragit en sladd från Airporten. Jag har en skrivare i dagsläget, och den är kopplad till min G5:a i kontoret på nederplan, men den kommer jag alltså inte åt via Macbooken på övervåningen.

Så; nu tänker jag köpa en nätverksskrivare till kontoret på nederplan. Tanken är att jag ska komma åt den även från övervåningen. MEN. Hur ska jag lyckas med det? Ifall jag kopplar ihop skrivaren med min G5a i kontoret, kommer min Macbook åt den via G5:an på något sätt?

Är mycket tacksam för hjälp! Skulle även gärna få tips på bra skrivare. Jag är en formgivare och webbutiksägare som har stort behov av en bra skrivare som både kan skriva ut snabba kvitton och fina färger.

Tack!
Isabelle (Isa Form - Isabelle Norman - Grafisk Formgivare)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-13 11:36

Du borde redan idag kunna använda skrivaren som är kopplad till din G5:a från MacBooken genom att slå på Skrivardelning under Systeminställningar->Delning. Eller har jag missuppfattat något i din setup?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 12:28

En Airport Express har ingen möjlighet att koppla in fler datorer med en sladd.

Har du en Airport Extreme (som har den möjligheten)?

Eller har du dessutom en nätverksrouter (som du kanske fått från din internetleverantör)? Och kopplat en sladd från routern till Airport Express, och en annan sladd till din G5 i källaren?

I fall två så har du säkert två olika nätverk, och detta är anledningen till att din Macbook inte når din G5a. Du kan då konfigurera om din Airport Express så den blir en brygga (slå av NAT).

Hej!

NickZse: Jag har testat det men det har inte fungerat. Men nu, hör och häpna, installerade jag om drivrutinerna i Macbooken och då fungerar det plötsligt! Tack! Nu gäller bara att hitta en bättre skrivare.

pesc: Jag har sladd till G5:an och Macbooken trådlöst. Airport Expressen har en router (vad jag förstår!). Jag är inte riktigt hajj på hårdvarutbitarna.. Men nu funkar det i alla fall, åtminstone ett tag..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-13 13:38

Toppen! Lycka till med skrivarletandet. Det är en riktig djungel och jag gick vilse när jag snålade lite och nu finns det inga drivrutiner under Snow Leopard.

1
Bevaka tråden