Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro batteri från mr.gizmo - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-13 11:14

Jag köpte ett Macbook pro batteri från mr.gizmo. De första jag upptäcker är att aluminium-plattan på batteriet sitter löst, alltså aluminiumet som blir de som utsidan när batteriet sitter i datorn. Testade att kalibrera batteriet. De kommer ingen varning att batteriet har låg styrka utan datorn går direkt ner i vila och de syns inte ens rött i statusen på datorn. Har gjort kalibreringsrutinen två gånger nu och samma sak händer. Dessutom har den otroligt dålig batteritid, mindre än 2h. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är dom såhär dåliga? Ska jag lämna tillbaka de och ta pengarna eller chansa på att få de utbytt?

Hej

Jag köpte ett batteri till min ibook och först gick dioderna som visar kapaciteten sönder och nu när jag haft batteriet i drygt ett år så stängs datorn av utan att man får någon varning först. Jag skulle lämna tillbaka batteriet och få tillbaka pengarna.

Ett originalbatteri innehåller en halvannan dator som språkar med datorn.
En kineskopia innehåller förmodligen en hel del genvägar.

Förmodligen därför som batteriet inte ger ngn förvarning.

Men jag kan slå vad om att de är billiga...

Man får vad man betalar för...

Om man kan köpa Applecare för 1/3 av priset på ebay så varför inte...
Jag köpte nydligen ett batteri till en MP och ett till en MPB för ca 400 kr/st på Ebay (av Uknextgen). MP-batteriet verkar helt ok, men har dålig passform. MPB-batteriet blev mycket snabbt dåligt, 50% kapacitet kvar efter 2 veckor, dessutom utlovades 5800 mA men det var bara 5500 mA. Jag skickade tillbaka det och hoppas nu på ett bättre. Kom sedan på att jag inte har en Apple originalladdare (köpte min MPB beg) utan det är en "replacement charger" på 85W, model A1172. Misstänker alltså att den laddaren tog kål på mitt nya batteri, då även mitt gamla gick en relativt kortlivad död till mötes. Återkommer ev med mer info.

Ursprungligen av Freddyfena:

Om man kan köpa Applecare för 1/3 av priset på ebay så varför inte...
Jag köpte nydligen ett batteri till en MP och ett till en MPB för ca 400 kr/st på Ebay (av Uknextgen). MP-batteriet verkar helt ok, men har dålig passform. MPB-batteriet blev mycket snabbt dåligt, 50% kapacitet kvar efter 2 veckor, dessutom utlovades 5800 mA men det var bara 5500 mA. Jag skickade tillbaka det och hoppas nu på ett bättre. Kom sedan på att jag inte har en Apple originalladdare (köpte min MPB beg) utan det är en "replacement charger" på 85W, model A1172. Misstänker alltså att den laddaren tog kål på mitt nya batteri, då även mitt gamla gick en relativt kortlivad död till mötes. Återkommer ev med mer info.

Nej, laddaren gör inte det. Den har KAPACITET för att leverera nog med energi för ngt som FÖRBRUKAR 85W.

Det är spänning och ström som är det viktiga.

Levererar den för lite ström (för klen helt enkelt) så tar det längre tid ladda upp.
Jämför iPhoneladdare (5W) och iPads (10W)
Använder du iPhoneladdaren till en iPad tar det dubbelt så lång tid ladda batteriet (10 tim istf 5 tim).
Gör du tvärtom, kör din iPads laddare till din iPhone funger det som normalt. iPhone laddas på normal tid,
du förstör inte iPhonen på ngt sätt - den klarar dock inte "dra nytta" av att ipadladdaren är dubbelt så stark.

Man skall bli misstänksam när ett batteri laddas upp väldigt snabbt - det går fort fylla det med energi....
varför då?
Jo om du skall pötta i 6000mAh (= 6 Ah) med 12V (eller vad den nu är på) så tar det en viss tid, och är batteriet
ngt skräp som bara rymmer 3000mAh så borde det ju gå dubbelt så fort ladda det...

... och då också dubbelt så fort dra ut det...

Drar igång den här tråden igen...

Jag köpte ett nytt piratbatteri från MrGizmo till en kompis som köpte en MacBook Pro av mej, det batteriet var dött.

890kr för ett "85800mAh" batteri.

Jag laddade det fullt, körde ut och laddade fullt för att kalibrera det i hans dator.

System info rapporterar 5300mAh, nästan 10% mindre än utlovat på ett SPLITTER NYTT batteri.

Nu hör killen av sej och säger att batteriet håller 75 minuter...

One gets what one pays for...

Tog tillbaka batteriet jag köpte till en MacBook Pro.

Batteriet var dåligt, köper inte ett sånt igen, men jag tycker att servicen på MrGizmo var bra. Mycket trevligt bemötande när jag förklarade situationen och inget slingrande.

Killen som tog emot batteriet var en nybliven switcher så jag gjorde naturligtvis reklam för 99.se så han kanske dyker upp här...

Summering: Jag rekommenderar MrGizmo men inte deras MacBook Pro piratbatterier.

Köpte ett äkta Apple batteri från Macoteket på Kungsgatan istället.

1
Bevaka tråden