Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur se CPU-processer i Mac?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-24 07:56

Hej
Jag är relativt ny på Mac och har en enkel fråga. Hur ser jag vilka processer som är aktiva hos processorn?
Tack.

Leta upp ett program som heter Aktivitetskontroll ( ligger under Program/Verktygsprogram)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-24 08:04

Tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-24 08:49

Jag föredrar att använda kommandot "top" i terminalen ( och "q" för att avsluta top).
För att avsluta en process skriver du sedan "kill" och sedan numret för PID som visas för den process du ville avsluta.

Ex för att döda sin Safari.

08.48 gabra@iBook > top
...
PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE VSIZE
717 top 14.7% 0:15.35 1 18 22 492K 448K 928K 27.0M
702 NetNewsWir 33.0% 0:08.54 6 129 236 10.5M 21.1M 22.5M 142M
699 Safari 97.0% 4:42.37 8 217 2553 92.6M 41.3M 103M 269M
...

08.49 gabra@iBook > kill 699

Gammal tråd ny fråga:

Hur vet man vad en process innebär, och om den är ok eller inte?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 10:45

Precis det skulle jag vilja veta.... mitt mailserverprogram (CGP) kraschar någon gång då och då (mindre än en gång per månad). Så jag tänkte mej ett cron-job som kör ett shell script var 10. minut.
Shell scriptet ska då innehålla en test om processen lever (cgserver), och om den inte gör det, köra "shutdown now -r". Om den lever ska scriptet bara avslutas.

Varför processen dör vet jag inte, Stalker supportar inte gamla versioner. Och att uppdatera kostar många tusen....
Och jag kan för lite om loggfiler....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 11:13
Ursprungligen av kenjon:

Shell scriptet ska då innehålla en test om processen lever (cgserver), och om den inte gör det, köra "shutdown now -r". Om den lever ska scriptet bara avslutas.

Jag skulle väl bara starta om serverprocessen (demonen) och inte hela datorn...

Ursprungligen av kenjon:

Varför processen dör vet jag inte, Stalker supportar inte gamla versioner. Och att uppdatera kostar många tusen.... Och jag kan för lite om loggfiler....

Men det kan ju också vara väl investerad tid att lära sig det i allafall med tanke på prislappen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 12:14
Ursprungligen av frazze:

Jag skulle väl bara starta om serverprocessen (demonen) och inte hela datorn...

Men det kan ju också vara väl investerad tid att lära sig det i allafall med tanke på prislappen...

Jo, starta om enbart processen låter ju mycket bättre, men jag vet inte varför den kraschar. Så för att ev andra processer/filer ska starta upp i rätt ordning, ville jag starta om datorn.

Har kommit en bit på väg, har lyckats göra ett shell script med "shutdown...", men den kräver ju sudo.... och är jag inte hemma kan jag ju inte knappa in lösenordet.

Hittade också en app (Platypus) som "gör om" shell script till Application.... borde göra det lite säkrare med tanke på lösenordet. Om jag nu kan få in det i scriptet...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 12:16

Så här ser det ut nu, ifall någon vill veta

PROCESS=cgserver
number=$(ps aux | grep $PROCESS | wc -l)

if [ $number -gt 1 ]
then
echo "Running"
else
sudo shutdown now -r
fi

Är inte launchd en lämplig lösning att starta processen och automatiskt starta om den om den kraschar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 12:26

Jo, tänkte på det också innan. Men eftersom jag inte vet om det räcker med att enbart starta om "cgserver" eller om det dessutom krävs något annat (det verkar som om IMAP dör först, medans webmail funkar någon timma till), andra processer, så ville jag starta om datorn istället. Och det sker så sällan, så det gör inte så mycket (en gång varannan månad eller så).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 13:22

Då låter det ju kanske som en minnesläcka. Och det har väl din nuvarande version fått sig en patch för...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 13:59

Och som det väl stod i en annan snarlik tråd: om du har möjlighet att bifoga lite logfiler kan vi andra kanske hjälpa till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 16:19
Ursprungligen av frazze:

Och som det väl stod i en annan snarlik tråd: om du har möjlighet att bifoga lite logfiler kan vi andra kanske hjälpa till.

Låter kalas. Kommer inte hem förrän om ett par veckor, ska kolla lite då.

Visst kan det vara en minnesläcka... har kört det programmet under Linux tidigare, funkade kalasbra, otroligt stabilt. Så jag är ju lite "missnöjd" med Macversionen. Men någon patch har de inte, men uppdaterade versioner. Men de har bara ett års uppdatering, utan att behöva betala igen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 18:05
Ursprungligen av kenjon:

Låter kalas. Kommer inte hem förrän om ett par veckor, ska kolla lite då.

Servrar kan man ju logga in på ibland...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 18:35
Ursprungligen av frazze:

Servrar kan man ju logga in på ibland...

Jodå det gör jag (startar ju om den ibland ), men vill ju inte testa/ändra för mycket så jag tappar kontakten med den.... och min lina här är väldigt långsam, så jag gör bara nödvändiga saker innan jag kommer hem.

Liten hijack. Vi använde CommunigatePro (CGP) också tills det började ta för mycket betalt för vår smak. Då flyttade vi till Zimbra. Som funkar hyffsat bra, men finns tillgängligt gratis i en open source version.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 17:43

Jag har också tänkt att byta.... mycket jobb med att flytta mail och konton till Zimbra? Varför bara "hyffsat bra"?
Hade kanske tänkt testa MacOS Servers inbyggda mail, men så länge de kör Squirrel blir det inte...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-27 18:03

Men är inte Zimbra collaboration medans Communigate är unified communication? Och nu är vi ännu mer OT...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 18:36
Ursprungligen av frazze:

Men är inte Zimbra collaboration medans Communigate är unified communication? Och nu är vi ännu mer OT...

Jo, men vad gäller mailen spelar väl inte det så stor roll? Jag använder ingen annan av CGPs funktioner...

Kanske skulle bryta ut denna delen av tråden till en egen...?

kenjon, starta en ny tråd så delar jag med mig av våra erfarenheter där. Bl.a. hyfsat dokumenterade migrationsskript mm. testade "live"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 17:01
Ursprungligen av bjelkeman:

kenjon, starta en ny tråd så delar jag med mig av våra erfarenheter där. Bl.a. hyfsat dokumenterade migrationsskript mm. testade "live"

http://www.99.se/mac-os-x/276417-mailserver-hur-byta.html

1
Bevaka tråden