Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Herta eller hårdrock!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tio citat som kommer från hårdrockens värld - eller från Herta Mueller. Årets nobelpristagare i Litteratur.

Men kan du säga vad som är vad?

Herta oder hårdrock? - Testa dig själv - www.gp.se

Tyskakunskaper är BRA, men inte nödvändigt...

(Fixade 9 av tio - ändå gissade jag på minst två...)

Långsökt men rätt klurigt test. Har varken lyssnat på tysk hårdrock eller läst Herta och fick följdaktligen gissa på alla. Försökte tänka som en akademiledamot (trams vs outgrundligt) vilket gav åtta rätt av tio.

Tyskakunskaper? Tydligen inte nödvändigt på gp i alla fall. Det hade varit rätt kul om de enbart hade visat googleöversättningarna. Snacka om svår och experimentell poesi!

Vill man ha en liten inblick i hur Hertas liv kunde gestalta sig under DDR-tiden skall man se filmen "Das Leben der Anderen", Andras Liv.

Väldigt gripande, sevärt och hemskt om Stasi, avlyssning och kulturmänniskor...

Det tar ett tag innan man blir sig själv igen efter man sett den....

Vill man känna sig något gladare kan man se "Good bye Lenin!". Blir alltid nostalgisk och sentimental av den filmen.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vill man känna sig något gladare kan man se "Good bye Lenin!". Blir alltid nostalgisk och sentimental av den filmen.

Är det den med tjejerna som flyttar till Ryssland ?

Ursprungligen av Goflorp:

Är det den med tjejerna som flyttar till Ryssland ?

Nej det är väl den med killen som försöker skydda sin mormor genom att hålla hemligt att DDR inte längre existerar.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Nej det är väl den med killen som försöker skydda sin mormor genom att hålla hemligt att DDR inte längre existerar.

Nej, sin mamma.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-11 01:04
Ursprungligen av Goflorp:

Vill man ha en liten inblick i hur Hertas liv kunde gestalta sig under DDR-tiden skall man se filmen "Das Leben der Anderen", Andras Liv.

Väldigt gripande, sevärt och hemskt om Stasi, avlyssning och kulturmänniskor...

Det tar ett tag innan man blir sig själv igen efter man sett den....

Riktigt bra film! Jag har sett den flertalet gånger och den är lika bra varenda gång.

5 av 10

Ska genast lyssna på lite Rammstein så att jag skärper mig!

Ursprungligen av staed:

5 av 10

Ska genast lyssna på lite Rammstein så att jag skärper mig!

Du blir nog mer skärpt av att läsa Herta

Ursprungligen av M. Sundbom:

Du blir nog mer skärpt av att läsa Herta

Ja, men läsa har jag redan avhandlat i sorglig bokhylla-tråden att jag inte gör

Men är hon inte född och uppväxt i Rumäninen och sedan flyttade hon (gick i landsflykt) med maken till Västberlin?
Inte bodde hon väl i DDR eller har jag missat allt?

Ursprungligen av macwitty:

Men är hon inte född och uppväxt i Rumäninen och sedan flyttade hon (gick i landsflykt) med maken till Västberlin?
Inte bodde hon väl i DDR eller har jag missat allt?

Nej då. Du har koll. Hertas erfarenheter är från Rumänien och Securitate som landets motsvarighet till Stasi kallades. Men kanske bokens/filmens handling var förlagd till DDR för att hon inte skulle hänga ut några verkliga personer?

Förstår än mindre vad Florian Henckel-Donnersmarck film Andras liv har med Herta att göra. Var hon inblandad i den?

Ursprungligen av macwitty:

Förstår än mindre vad Florian Henckel-Donnersmarck film Andras liv har med Herta att göra. Var hon inblandad i den?

Som sagt, du har koll. Kanske Goflorp menade att filmen fick honom att fundera över vad Herta, som växt upp i ett på flera sätt likartat kontrollsamhälle, kan tänkas ha utstått. Eller nåt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Som sagt, du har koll. Kanske Goflorp menade att filmen fick honom att fundera över vad Herta, som växt upp i ett på flera sätt likartat kontrollsamhälle, kan tänkas ha utstått. Eller nåt.

Det var ungefär så jag menade, att filmen illustrerar på ett mycket bra sätt hur livet tedde sig i öststaterna. Ett kontrollsamhälle, alla angav alla.
Hertas liv avhandlas inte på ngt sätt i Andras Liv, men den kan säkert fungera bra som kuliss, bakgrund...

Finns ljudböcker - så du kan lyssna!

Det är jag som rör till det...
Herta är Rumänien, inte DDR.

Dock är filmen ett lysande exempel på öststatliv.
Det som rörde till det är ju att Herta pratar tyska på Nobelfesten....

Senast redigerat 2009-12-11 14:38

Okey, då förstår jag
För att klargöra så har hon tyska som modersmål - hon tillhörde en minoritet i Rumänien
Just att vara i minoritet är ett av de teman hon tar upp i sina böcker

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 11:48

8/10. Tydligen har man koll på alla former av kultur

Ursprungligen av GP:

Herta oder hårdrock?
Du fick 9 rätt av 10 möjliga.
Klockrent! Du har koll på både litteraturen och musiken. Grattis!

Tänk, det visste jag inte själv... Har inte läst Herta eller lyssnat på tysk hårdrock (bevaremigväl) överhuvudtaget!

8 rätt, gissade på alla utom en.

1
Bevaka tråden