Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule-installation/Några råd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-05 12:05

Hej där,

Är jätte-färsk på detta forum men har redan insett att 99.se kommer att bli en absolut favorit. Faktum är att jag sedan i våras har omvänts från Pc till Mac och är nu fast i Mac-träsket.(MacBook, iphone, ipod) (man är "fucked") Dock så finns det en del praktiska saker som jag inte alltid upplever som helt smärtfria i det gränsland mellan Pc och Mac jag befinner mig i. Och nu tänkte jag vända mig till "er" för råd......

Nuläget är följande:
Jag har idag en MacBook Pro 15" (modell ny) och tänkte riva igång Time Machine. Har därför införskaffat en Time Capsule 1Tb. Kruxet är att jag sedan tidigare har en Airport Extreme-router vars programvara är installerad i en stationär Pc (windows XP 32bits). Bredbandet är Telia ADSL 24mb.

Problemet:
Då jag är en "dum" användare vill jag försäkra mig om att jag inte släcker ner hela nätverket och sedan inte kommer igång igen. Skulle vara riktigt jobbigt då vi har 3 datorer +1 skrivare kopplat till nätverket. Därför behöver jag råd/tips från en eller flera goda själar. Jag har också tittat på Apples support men där nämns inget om att man ska blanda in en Pc i processen. (vilket jag kan förstå) Och jag vill inte släppa Pc-världen helt...

Jag funderar på flera alternativ, vilka är...
1) Rycka ur nuvarande router och helt enkelt byta ut den mot T-capsulen. (programvaran ligger därmed kvar i Pcn) vilket jag inte tror fungerar.
2) Installera Timecapsulens programvara i MacBooken och låta den vara "huvuddatorn" istället för Pc'n. Men kan jag då connecta Pc´n till nätverket då den inte har någon trådlös anslutning?

Min fråga är:
Vad rekommenderar du/ni och hur säkrar jag upp att inte stå utan nätverk (dvs vilka fel kan vara troliga att en "idiot" som jag kan komma att göra?

Ser fram emot er hjälp i detta forum av "oliktänkande" likasinnade.

Tack på förhand.

/Alessandro

Jag tycker du ska byta ut din Airport mot TimeCapsule (som är en Airport med hårddisk). Har inte kolla detta noga, men jag tror inte det spelar någon roll att du har administrationsverktygen installerat på flera datorer (jag har det installerat på 2 macar hemma, funkar bra).

Har du däremot lite trubbel med att dit nätverk inte täcker hela området du vistas i, kan du låta den ena enheten agera förstärkare/brygga.

Jag har också lite TimeCapsule-frågor. Jag har idag kopplat in min TimeCapsule och jag är inte helt 100% säker på att jag har kopplat in det för optimal prestanda.
Vi har på företaget (där jag är ensam om att köra Mac) ett trådlöst nätverk. Routern är kopplad till en switch dit också vårt ADSL-modem är kopplad. Min MacBook Pro har varit uppkopplad mot det trådlösa nätet.
Jag har kopplat in min TimeCapsule till en av Ethernet-portarna. Min MacBook säkerhetskopierar i skrivande stund mot min TimeCapsule och det syns inte någon aktivitet på Ethernet-lampan där kabeln sitter i TimeCapsulen.
Enligt min AirPort-meny på datorn så är jag fortfarande uppkopplad mot vårt gamla trådlösa nätverk. Vad jag inte riktigt förstår är om min TimeCapsule helt enkelt har utökat det gamla nätverket och jag fysiskt kör mot den. Jag kan inte riktigt lista ut hur det hänger ihop. Jag inbillar mig att det skulle gå snabbast om min MBP körde trådlöst mot min TC som sedan tar sig ut på nätet via Ethernet och switchen. Men ska Ethernet-kabeln då sitta i en av Ethernet-portarna eller i WAN-porten?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-10 22:25

Hoppas att det finns någon som kan hjälpa oss.

/A

Jag har fått lite mer kött på benen med hjälp av diverse forum och Apple Care.

1. För att få ett eget litet trådlöst nätverk ska man välja "skapa ett nätverk" och inte utöka befintligt.
2. Man ska inte göra som jag och råka ge det nya nätverket samma namn som det gamla. Efter att ha bytt namn på TC-nätverket gick det att se skillnad på nytt och gammalt så man vet var man är uppkopplad.
3. LAN-kabeln ska in i WAN-porten om du ska kunna koppla dig ut på nätet via kabel till switch, router och modem. (Det hade kanske varit lättare att begripa detta om WAN-porten också hette något i stil med "Uplink")

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-13 13:33

Hmm,,, tack för era svar. Jag ska ge mig på detta under julen och så får vi se hur det går.

1
Bevaka tråden