Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag tillbaka programmappen till dock?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja vad säger man....:) ?

Är nybörjare på mac, och dessutom en fumlig sådan.
Vet inte vad jag gjorde men på nåt sätt lyckades jag med konststycket att dra ut programmappen ur dock så att den försvann i ett måln på skrivbordet.

Vad kan jag göra, förutom att skämmas, för att få tillbaka mappen till dock?

tackar tackar
Nicke

Senast redigerat 2009-12-10 17:55

Efter att du har kommit ut ur skamvrån så kan du väl öppna en Finder, välja din hårddisk under "Devices" och dra Applications-mappen tillbaka ner dit du vill ha den i dockan.

Alla har vi varit nybörjare - inget fel i att göra misstag och fråga efter hjälp.

Du kan dra nästan vilket objekt som helst ner till docken och få en genväg där.

Du kan också dra en ikon - kanske den där PDF-filen med handboken till kameran? - direkt till
vänsterspalten i ett Finderfönster.

Du ser hela raden där med Hemmamappen, skrivbord, enheter, skivor, dokument, bilder, filmer etc.
Lika lätt ta bort ngt, markera, dra bort, släpp . poff!

Se min vänsterspalt som exempel; jag har bl a lagt till Mapparna "Skolan..." och PDF-manualen till min kamera.

Väldigt smidigt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-10 17:37

Haha... Skoj då jag gjort precis samma sak.=)

Grymt. Tack för svaren.
Fast då jag dragit ner programmappen ner till dock, så är det inte det där "A" på mappen som det var tidigare. Men det kanske inte spelar nån roll?

Ursprungligen av NickeNano:

Grymt. Tack för svaren.
Fast då jag dragit ner programmappen ner till dock, så är det inte det där "A" på mappen som det var tidigare. Men det kanske inte spelar nån roll?

har du tagit rätt program-mapp?

Du har nämligen två

En som man kan installera program för ALLA användare på datorn och en som är din egen

de ligger på olika ställen

En ligger direkt under Hårddisk/Program (för alla användare)
Din egna heter Hårddisk/Användare/Nicke/Program

men å andra sidan är det inte så viktigt med "Applications" stämplat på den, det är bara en genväg.

Ursprungligen av Goflorp:

har du tagit rätt program-mapp?

Du har nämligen två

En som man kan installera program för ALLA användare på datorn och en som är din egen

de ligger på olika ställen

En ligger direkt under Hårddisk/Program (för alla användare)
Din egna heter Hårddisk/Användare/Nicke/Program

Det finns (väl) bara en Program mapp i os x, och det är den som finns under Hårddisk/Program har man en liknande mapp under sin egen användare har du nog skapat den själv.

Det är inte Bibliotek du tänker på Goflorp? Den finns det minst två av.

Ursprungligen av Mikael E:

Det finns (väl) bara en Program mapp i os x, och det är den som finns under Hårddisk/Program har man en liknande mapp under sin egen användare har du nog skapat den själv.

Det är inte Bibliotek du tänker på Goflorp? Den finns det minst två av.

En del installationsprogram frågar t o m "Vill du installera för ALLA användare eller enbart den här användaren?"

Jag har två, inte skapat någon själv. Men jag skall inte vara så tvärsäker...

Du har iofs rätt att det finns dubbla bibliotek. Du kan ju ha rätt ang programmapparna med. Min "Program" som skall vara privat är tom.

Va kan vara anledning till att man inte får rätt "status" på mappen då?
Måste den vara "blessed" på ngt sätt?

Kollade med att markera den programmapp som finns i systemet, full med program, Visa Info. den heter "egentligen" "applications" och OSX döper om den till "program" -

hade vi vart på Island hade den hetat "Applications" men kallats "Þjónusta" - smidigt...

Kan felet ligga häri? Att "språkvårdaren" i OSX griper in.

Kanske räcker det med att starta om Finder?
(Håll ner Alt, klicka och håll på Finders ikon i Docken, välj Starta om)

Ursprungligen av Goflorp:

En del installationsprogram frågar t o m "Vill du installera för ALLA användare eller enbart den här användaren?"

Nu är vi offtopic för denna tråd. Men just detta meddelande tror jag mer har och göra med om programmet ska installera tillhörande filer i Bibliotek-mappen i användarens hemkatalog eller den för alla användare på datorn.

Ursprungligen av Mikael E:

Nu är vi offtopic för denna tråd. Men just detta meddelande tror jag mer har och göra med om programmet ska installera tillhörande filer i Bibliotek-mappen i användarens hemkatalog eller den för alla användare på datorn.

Då har du helt rätt min vän. En programmapp, men biblioteken finns dubbla.

Högerklicka på ikonen i docken och välj visa som Mapp istället för Trave så ska du se att det löser sig.

Ursprungligen av Papperskatt:

Högerklicka på ikonen i docken och välj visa som Mapp istället för Trave så ska du se att det löser sig.

Gött mos och tack

Ähh fasen,
Gjort nästan samma grej igen!
Nu har jag sumpat den andra mappen, alltså inte programmappen, utan den andra vad den nu heter.
Hittar den inte under enhet via finder.
Vad gör man nu då?
Som det är nu så har jag bara papperskorg och programmapp på den smala sidan av sträcket i dockan.

Viken klåpare man är!

Den andra?? Vad var det i den?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Den andra?? Vad var det i den?

Kommer inte ihåg. Men det låg två mappar där från början.
Kanske hette den applications? (eller är det namnet på program mappen?)

Application = applikationer dvs program. Kan det ha varit en mapp för nerladdat?
Vet du inte vad det var i den så saknar du den inte heller

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Application = applikationer dvs program. Kan det ha varit en mapp för nerladdat?
Vet du inte vad det var i den så saknar du den inte heller

Det har du rätt i. Vet jag inte vad det var så bör jag nog inte sakna den.:)
Är bara orolig att det är nåt som liksom ska vara där, eftersom det var det från början.
Hur brukar docken se ut från första början?

Vid närmare eftertanke så var det nog en mapp för nedladdat.
Var hittar jag den igen?
När jag drar ner "hämtade filer" till dock, via Finder så liggerr den inte därsom en mapp, utan ser mer ut som ett antal dokument.
Vill dessutom gärna att det, likt förut, blir en trave.

Senast redigerat 2010-01-12 15:01

Snöleoparden kommer väl med 3 mappar i dock direkt efter nyinstallation, "Program", "Dokument" och "Nerladdat" om jag inte minns fel...

1
Bevaka tråden