Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hittar jag en specifik intern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-10 17:50

Min interna hårddisk rasade för ett tag sedan och jag har sedan dess försökt att få tag på en precis likadan. Anledningen är att det var några filer som jag inte hade säkerhetskopierat innan disken rasade, filer som jag gärna återfår.

Hårddisken som var originalhårddisk i min MacBook, inköpt sommaren 2007, är en:
Seagate Momentus 5400.3
Modell: ST912 08 22 AS (120GB)
FW (firmware): 3-CAE
Min förhoppning är att det ska vara ett elektronikfel på min hårddisk och att jag efter att ha bytt ut elektroniken mot fungerande från en ny disk kunna få liv i den igen och återfå mina filer. Jag har letat efter en likadan men inte funnit någon.
Det borde ju finnas ett antal diskar där ute om inte annat...

Jag vet att man ska säkerhetskopiera ALLT, men precis hemkommen från en flera månaders resa tänkte jag inte på det tillräckligt snabbt...

Mycket tacksam för hjälp
/Tobias

Jag känner instinktivt att det är bättre att leta reda på ett bolag som jobbar med sånt här än att leka själv.

Det finns flera företag som pysslar med sånt här; Rädda hårddisk. Data recovery. Hårddisk krasch. Dataräddning. Ahlberg data. Hårddiskkrasch, hårddisk reparation, raid server. är ett av dem.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 18:28

Det funkar faktiskt, har gjort det själv med en disk där armen låst sig. Det blir billigare att slakta en fungerande HD än att anlita dom där, även om man misslyckas. Men det är klart, är det skitviktiga filer kanske man skall låta proffsen prova först.

Ja, är det saker som är "lite synd" om de försvinner hade jag bytt ut elektroniken.

MEN om det är 2500 foton, fullständigt ovärdeliga från min jordenruntresa på ett halvår... då vete fasen, jag hade lämnat iväg den.

Har faktiskt två hårddiskar inne hos Ahlberg data just nu. Väldigt trevligt personal måste jag säga, även om det ju är lite dyrt.

Lämnade in hos dem efter att mina egna försök att fixa den ena disken misslyckats. Kan verkligen inte rekommendera någon som inte vet vad den sysslar med att försöka sig på det själv.

Ursprungligen av bias:

Min interna hårddisk rasade för ett tag sedan och jag har sedan dess försökt att få tag på en precis likadan. Anledningen är att det var några filer som jag inte hade säkerhetskopierat innan disken rasade, filer som jag gärna återfår.

Hårddisken som var originalhårddisk i min MacBook, inköpt sommaren 2007, är en:
Seagate Momentus 5400.3
Modell: ST912 08 22 AS (120GB)
FW (firmware): 3-CAE
Min förhoppning är att det ska vara ett elektronikfel på min hårddisk och att jag efter att ha bytt ut elektroniken mot fungerande från en ny disk kunna få liv i den igen och återfå mina filer. Jag har letat efter en likadan men inte funnit någon.
Det borde ju finnas ett antal diskar där ute om inte annat...

Jag vet att man ska säkerhetskopiera ALLT, men precis hemkommen från en flera månaders resa tänkte jag inte på det tillräckligt snabbt...

Mycket tacksam för hjälp
/Tobias

Hur viktiga är data?

Om du svarar ja på frågan:

"Om det går åt skogen, får jag sparken, skilsmässa eller ett miljonskadestånd?"

Lämna då iväg det hela.

Vi hade en kille här en gång som sumpat ALLA bröllopsfotona...
Han vågade inte annat än att lämna in, tror inte han sa ngt till gumman heller

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-10 23:03

Om det går åt skogen är det inte så illa, men kan jag få tillbaka bilderna så vore ju det trevligare. Det är bilder som jag VILL ha tillbaka men som jag klarar mig utan.

Jag ska kolla upp de rekommenderade företagen men om de ligger runt 10 000 för att rädda bilderna (gjorde den firman som jag redan kollat med) så köper jag hellre en ny dator...

Tack för hjälpen
Det är ingen som vet vart jag kan hitta disken..?

  • Medlem
  • 2009-12-10 23:12

Den disken får du nog leta på Tradera. Den finns garanterat inte att köpa längre om datorn är nästan 3 år gammal.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-17 07:12

Stöter på dagligen kunder i jobbet som inte gjort backup. Massor av bilder och viktiga filer borta. Snälla! köp er varsin extern USB-hårddisk för 800kr och kör time machine eller liknande. Det är en billig investering och spar massor av tid och pengar om interna hårddisken skulle rasa.

Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery
Har hört att dessa är rätt prisvärda. Ringa/maila dem och jämför.

Det har faktiskt aldrig försvunnit så mycket information som det gör idag. Hieroglyferna finns fortfarande kvar.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-12-21 14:53
Ursprungligen av MagArne:

Snälla! köp er varsin extern USB-hårddisk för 800kr och kör time machine eller liknande. Det är en billig investering och spar massor av tid och pengar om interna hårddisken skulle rasa.

Nej, köpt inte en hårddisk. Köp två.

Gör en säkerhetskopia på båda två. Ställ sedan den ena på en säker plats (det vill säga i ett annat hus), och låt Time Machine göra jobbet på den andra. Byt sedan plats på de två hårddiskarna en gång per månad eller varje vecka.

(I hårddisk ovan ingår själva hårddisken, kabinettet, eventuell nätadapter och anslutningskabel till datorn.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-19 12:49

Hade en extern hårddisk så det mesta finns kvar men jag använde inte time machine och hårddisken valde att dö när det fanns en hel del på datorn som jag inte sparat kopior av. Nu använder jag time machine ständigt så jag har ju i alla fall lärt mig något...

Ursprungligen av bias:

Hade en extern hårddisk så det mesta finns kvar men jag använde inte time machine och hårddisken valde att dö när det fanns en hel del på datorn som jag inte sparat kopior av. Nu använder jag time machine ständigt så jag har ju i alla fall lärt mig något...

Det är ju lite synd när det ibland skall till att kosta så mycket.
Glömmer aldrig han killen som jag hörde om som blåst alla bröllopsbilderna.... ingen backup och han hade ju inte ens vågat berätta ngt för frun ...

Bara en sån enkel grej som att spara det man tycker är extra viktigt på ngn annan hårddisk också eller en CD/DVD-skiva eller hur fan som helst.

Jag har ett antal tusen bilder som om de försvann skulle jag gråta blod - länge.

Just nu håller jag på och kollar på offsite backup - att man sparar sina saker ute på ngn tjänst på nätet, då klarar jag lokalt kärnvapenkrig, stöld, översvämning och brand utöver rena datafel...

Har en 1TB Seagate disk inne hos en kille som Acke rekomenderade,
men om han klarar det vet jag inte och så vitt jag förstår så måste
en disk vara producerad mer eller mindre SAMMA VECKA som donator
disken för att man ska kunna lyfta läshuvuden från en till en annan.

LCR

1
Bevaka tråden