Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda OS X Server som klient

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte sätta upp ett litet kontor, där jag behöver två klienter och en server. Jag funderar på att installera 10.6 server på en Mac Pro, och köra den som kombinerad klient och server (dvs att en person använder den som sin primära arbetsmaskin för e-post, ordbehandling m.m.).

Fördelen är att jag kommer undan med en maskin mindre. Nackdelar? Är det en väldigt dålig idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 10:03

Jag har en liknande lösning och det fungerar utmärkt. I synnerhet som det handlar om de mindre krävande uppgifter som du nämner kan jag inte se att det skulle vara något problem överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-15 12:31

Vad är syftet med servern?

Syftet med servern är gemensam filserver, kalender, adressbok, wiki, och kanske vpn.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-23 17:55
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Syftet med servern är gemensam filserver, kalender, adressbok, wiki, och kanske vpn.

Seriöst? Ska du lägga 5.000 på OSX server för 2 personer? Låter lite dyrt imho.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-15 17:48

Idén är väll god i sig, trots att jag brukar vara motståndare till sådana här lösningar.

Den enda motiveringen jag kan se att använda sig utav en dedikerad server är att ha den inlåst vid eventuellt inbrott. Men även att ha utrymme för backup och ups. Men det är ju klart beroende på hur viktig datan är.

Har samma funderingar.

Tänkte skaffa mig en mini server för mail, vpn, web, filer, ssh, med mera. Tänkte även ha den som surfdator vid tvn så att jag slipper ha två burkar igång.

Erik - jag skulle sätta upp en Mac mini server för det du planerar.

Har inte skaffat någon mini server än, men jag är mycket intresserad utav att få reda på hur förfarandet för inställning utav klientkontot fungerar. Har googlat lite lätt men mina jediskills i googling är inte de bästa.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-10 13:39

Vill du använda OD för att administrera servern? Om i så fall ska du KANSKE tänka om. Du bör vara UNIX geek om du ska administrera en OSX Server då GUI verktygen inte är av bästa klass.

Skulle hellre köra en vanlig OSX Klient som server och spara dom pengarna till ett par goda flaskor vin istället.

Det blev en dedikerad Mac Mini Server. Lite overkill javisst, men roligt också!

  • Medlem
  • London
  • 2010-01-18 10:26

Och det ska inte underskattas... man måste ju ha lite kul också

1
Bevaka tråden