Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med text som försvinner på spela.se och i Filemaker

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag använder firefox så zaggar det. Blir en fördröjning. Oerhört långsamt

Jag har Mac OS 10.5.8.

Ska ajg - kan man - nedgradera firefox t ex till 3.5.3?

Och i så fall var hittar jag det?

ylva

tusen tack för ditt snabba svar med länk... det är bara det... att när jag kommer till den sidan vet jag inte hur jag ska gå vidare. Eller... jag väljer 3.5.3 och sen mac men det blir en massa mappar och hur gör jag med det?

ylva

3.5.3 -> mac -> sv-SE (om du vill ha svensk version) -> å sen ett klick på .dmg-filen. Eller direktlänk här: ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/3.5.3/mac/sv-SE/Firefox%203.5.3.dmg

tack... hjälpte inte... det första som hände var att firefox krashade... och sen samma problem kvar... däremot fungerar safari. Vilket är anledningen till att jag misstänker firefox... men ???? vad vet du?

ylva

Ursprungligen av webulven:

tack... hjälpte inte... det första som hände var att firefox krashade... och sen samma problem kvar... däremot fungerar safari. Vilket är anledningen till att jag misstänker firefox... men ???? vad vet du?

ylva

Kan du beskriva exakt vad du gör när programmet kraschar?

Något har kanske hänt med profilen? Hantera profiler

Namnet på mapparna är versionsnummer av Firefox. Om du dubbeklickar eller klickar för att gå in i en av dem så hittar du en mapp som heter mac (mac-version), går du in i den så hittar du språkversionen (en-GB=engelska, sv-SE=svenska). Alla versioner finns inte i alla språk.

Går du in i en sådan hittar du en fil som heter någonting . dmg.

Vad en DMG-fil är har vi diskuterat här på 99.se:
http://www.99.se/mac-os-x/237948-naer-ser-fil-ut-disk-pa-skrivbordet.html

Ladda hem den och följ instruktionerna.

(Vanligen är instruktionerna i sin helhet: Drag ikonen för programmet du vill installera till mappen program. I de andra fallen så dubbelklickar man på filen som heter .pkg som är ett dokument för installationsprogrammet som du har i datorn redan).

Självklart skall du inte ha Firefox igång när du ersätter dess programfil.

Vill du ha kvar din (nyare) version av Firefox, drag filen först till skrivbordet, döp om den till Firefox xxx, där xxx är versionsnumret, sedan dra den till programmappen. Då kan du ha två versioner av Firefox.

Nedan en bild av hjälptexten angående dmg, och även en bild av sökvägen till allra senaste Firefox (b i namnet betyder beta).

tack - jag installerade om firefox tillbaka till 3.5.5. och skapade en ny profil. Det hjälpte faktiskt även om det inte är så snabbt som tidigare. Dock känner jag inte igen något alls nu, men jag antar att jag bara ska skapa nytt med bokmärken etc? Ska jag slänga den gamla profilen? Eller kan den återanvändas på något sätt?

Jag är grymt tacksam för att du hjälper på detta sätt - det är imponerande och förunderligt.

ylva

Ursprungligen av webulven:

tack - jag installerade om firefox tillbaka till 3.5.5. och skapade en ny profil. Det hjälpte faktiskt även om det inte är så snabbt som tidigare. Dock känner jag inte igen något alls nu, men jag antar att jag bara ska skapa nytt med bokmärken etc? Ska jag slänga den gamla profilen? Eller kan den återanvändas på något sätt?

Jag är grymt tacksam för att du hjälper på detta sätt - det är imponerande och förunderligt.

ylva

Spara den gamla profilen tills du räddat dina bokmärken. Man tycker nästan att det borde gå att återanvända en gammal profil på något sätt. Det finns säkert någon här på forumet som vet hur man ska göra i sådana fall.

Så länge du inte slängt din profil så ligger allt gammalt kvar.

Vi är duktiga tillsammans!

Okej, jag sparar den gamla t.v. Ifall det är något jag måste hitta tillbaka till. Å andra sidan kan det vara bra att rensa ibland, om ock ofrivilligt.

ylva

Hej igen

Allt flöt fint med ny profil - men så uppdaterade jag till 10.6 och då blev det illa igen i webläsaren.

ylva

Snow Leopard och webläsaren - vad är problemet?

Jag uppdaterade till Snow Leopard och webläsaren fungerar inte - vad är problemet?

ylva

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-10 11:57

Vad då fungerar inte? Vilken webläsare talar vi om? Kan du inte starta applikationen? Kan du inte komma åt någon hemsida? Vad får du för felmeddelande?

Komplettera

jo jag var nog lite kort om info... det är firefox... den fungerar i stort sett på allt men är lite långsam - utom på en spelsida där all information inte syns och det går otroligt trögt.

jag har försökt installera/uppdatera shockwave och flash player, och jag får meddelanden om att det lyckats, men jag hittar inget av det i datorn... men de kanske "gömmer" sig ?

Shockwawe och Flash är plugins till webbläsarna, dessa installeras i Internet Plug-ins, som finns under Bibliotek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 12:23

Fungerar Safari snabbt på sidorna som är långsamma i Firefox?

Vilken version av Firefox har du?

Mikael - aha, då ser jag dem inte, antar jag.

har du någon aning om vad som kan vara felet med webläsaren sen uppdateringen? Jag hade i o f sig problemet redan före uppdateringen men då löste det sig genom att jag gjorde en ny profil - kan det vdara det? Igen?

Jag har slagit ihop två trådar. Den nya tråden är ju en fortsättning på den gamla, så jag ser inte behovet av att det ska vara två separata trådar.

(inlägg #1-12 är från den gamla tråden)

Och eftersom det så småningom visade sig att problemet även finns i Safari, så ändrar jag rubriken (som tidigare antydde att det bara gällde Firefox).

/Mod

Senast redigerat 2009-12-10 14:32

Acke, nej Safari fungerar inte heller - eller, har samma problem.

firefox 3.5.5.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-10 17:02

Jag har samma problem som många andra, att just Aftonbladet segar till max. Det är som om man skulle rendera världes största 3D-objekt samtidigt som man besöker sajten. Dock så går den smidigare i Safari så det känns som att man borde kunna rätta till detta problemet i FF men frågan är fortfarande...hur?

Jag har samma FF-version, får inte rätt på detta.

mitt problem uppstår i både safari och FF. Och egentligen bara på spelsiten spela.se där texten försvinner.

Andra som har samma dator som jag och snow, kan se vad man ska kunna se.

Sen har texten även försvunnit i filemaker. Men om det beror på att jag har får låg FM i förhållande till snow eller om det är samma grundproblem - ingen aning.

ylva

Efter de senaste uppgifterna som framkommit, så har jag flyttat tråden igen - den här gången till "Mac OS X", eftersom problemet inte enbart är knutet till webbläsarna.

Jag har också ändrat rubriken igen, för att den bättre ska stämma överens med den uppdaterade problembilden.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-11 12:08

webulven >>

Upplever du samma problem om du besöker aftonbladet.se?

OM filemaker hittade jag följande:

Osynliga filformat i FM med Snow Leopard

men det är ju osynliga fonter även på webläsarn

Nu är det så att jag inte kan identifiera problemet därför att jag inte är tillräckligt insatt i ditten datten. Det kommer pö om pö vad som inte fungerar och vad som fungerar.

Jag har 8.5 på Filemaker och där är texten osynlig, precis som det sägs på den länk jag bifogade.

När det gäller spela.se verkar det vara ett font problem. Jag ser inte texten, men allt annat på den sidan fungerar. Jag har försökt med Onyx och rensa fonter men det har inte hjälpt.

Senast redigerat 2009-12-11 13:18

p.s.
först var det ett FF problem, men efter snow blev det ett Mac problem.

Är det ingen av de med problem som orkar göra skärmdumpar för att visa hur problemet ser ut?

Bevaka tråden