Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen Power Mac 8600/250

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-09 10:50

Hej
Jafg har en gammal PM 8600 som ny ska uppgraderas och funka som min jobbdator, underbart.

Jag behöver uppgradera ram-minnet i den, macoteket har dessa, men passar dem också till en Power Macintosh 8600 ?, det är ju samma antal pinnar...

DIMM 168-pin 5V FPM, 64 MB - REA - Minnen - Datorkomponenter - Macoteket

var annars hittar jag dessa minnen ?

De borde funka. Enligt MacTracker använder Power Mac 8600 antingen 5V EDO DIMM eller 5V FPM DIMM.

Ursprungligen av Dasse:

...en gammal PM 8600 som ny ska uppgraderas och funka som min jobbdator...?

Ska du verkligen ha en 12 år gammal dator som jobbdator?

Varför inte lägga uppgraderingspengarna på att köpa något lite modernare i stället, t.ex en PowerMac G4.

Får man vara så nyfiken och fråga vilken typ av jobb det handlar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 17:32

En sak att tänka på. Du kommer bara att kunna ha rejält gamla webbläsare. Detta kommer medföra att du knappt kommer kunna kolla på några hemsidor.
En annan sak, om du ska maxa RAM-minnet i den här till 512MB som inte räcker långt så kostar det
2792kr. För 2792 kr får du en mycket bättre begagnad dator. En ny Mac mini som är en oändligt mycket bättre dator och håller oändligt mycket längre kostar 5995kr.

  • Medlem
  • 2009-12-09 19:16

Då ska jag beställa det.

Vi kör nya iMac på jobbet till allt annat, och de funkar fint.

Detta är av nostalgiska skäl, samt att vi ska använda ett gammalt 3d-program (som vi bara har för macos9) för att ta fram produkter . Det duger den mer än gott till

Tack för hjälpen !!

Har raderat en liten sidodiskussion (5 inlägg) om var man kan hitta begagnade Macar. Eftersom trådskaparen har sagt att han är nöjd med sin PM 8600, och inte tänker köpa något annat, så kändes den sidodiskussionen lite offtopic för den här tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-11 00:40
Ursprungligen av Dasse:

Hej
Jafg har en gammal PM 8600 som ny ska uppgraderas och funka som min jobbdator, underbart.

Jag behöver uppgradera ram-minnet i den, macoteket har dessa, men passar dem också till en Power Macintosh 8600 ?, det är ju samma antal pinnar...

DIMM 168-pin 5V FPM, 64 MB - REA - Minnen - Datorkomponenter - Macoteket

var annars hittar jag dessa minnen ?

Jag ska titta efter om jag har några 64 or liggandes. Jag köpte nämligen en 8600 ny för 25 papp en gång i tiden. Det var tider det.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag ska titta efter om jag har några 64 or liggandes. Jag köpte nämligen en 8600 ny för 25 papp en gång i tiden. Det var tider det.

Jag köpte en 8600/200 splitter ny precis innan 250MHz kom ut...

£2000 kostade den, det var den sista nya Macen jag köpte privat,
har köpt PowerBooks för jobbets räkning, men privat kör jag bara
begagnade/skrothögar...

LCR

Om antikviteten verkligen skall användas till jobb kan du kanske skriva en artikel på Low End Mac: Worth It!. Allvarligt.

om inte annat är de en bra källa till information (om du inte redan upptäckt det) för både gamla och inte fullt så gamla maskiner.

1
Bevaka tråden