Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig upplösning på bilder i iDVD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-12-09 13:59

Jag har bränt film samt ett bildspel från iPhoto i iDVD och hur jag än mixtrar med div inställningar så blir det kass upplösning på bilderna i bildspelet. Jag har lyckats att få bilderna att se bra ut i förhandsvisningen genom att avmarkera "tv-säkert läge" och markera "använd alltid originalbilder". Men efter bränning är resultatet likväl kass.

Känner någon igen problemet?
Vad göra?

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 14:52

Media på dvd skiva som ska spelas i en vanlig stand alone spelare kan inte ha "bättre" upplösning än 768*576 pixlar (720*576). Skalar du ner alla dina bilder innan du kastar in dom i idvd så kommer du med alla säkerhet få ett betydligt snyggare resultat. Nu vet jag inte om idvd gör det automagiskt när du importerar dina bilder men om den skulle göra det så måste den (enligt dig själv) göra ett kasst jobb när den skalar den dom.

Skala om bilderna så att dom passar in fint i ett 768*576 fönster -> skala om ditt 768*576 fönster till 720*576 -> kasta in i idvd och bränn skivan.

Ursprungligen av Kenneth M:

Media på dvd skiva som ska spelas i en vanlig stand alone spelare kan inte ha "bättre" upplösning än 768*576 pixlar (720*576). Skalar du ner alla dina bilder innan du kastar in dom i idvd så kommer du med alla säkerhet få ett betydligt snyggare resultat. Nu vet jag inte om idvd gör det automagiskt när du importerar dina bilder men om den skulle göra det så måste den (enligt dig själv) göra ett kasst jobb när den skalar den dom.

Skala om bilderna så att dom passar in fint i ett 768*576 fönster -> skala om ditt 768*576 fönster till 720*576 -> kasta in i idvd och bränn skivan.

Snyggt, resolut, handfast.
Man får tacka för tipset.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-12-09 18:37

Tack för tippset Kennet! Skall prova detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 21:48

Klantigt nog så gav jag bara exempel på vad som gäller för 4:3 video och inte 16:9...

För 16:9 så gäller reglerna: Kasta in din bild i ett fönster som är 1024*576 -> skala om fönstret från 1024*567 till 720*576.

Notera att detta endast ser bra ut om ni valt att authra (bygga er skiva) allt i 16:9. 4:3 och 16:9 har inte samma aspect ratio därav olika storleks skillnader som trycks ihop till samma standard mått i slutändan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-03-10 18:16

samma problem med bildspel

Jag har precis samma problem med att få bildspelet i samma kvalitet som originalen i Iphoto när jag bränner bildspelet i IDVD. Tack för tipset med att "skala om" bilderna till 720*576 - men hur gör jag för att skala om? Tacksam för hjälp!
annila

Inte ska man sitta och skala om bilderna - vilket onödigt skitjobb :-D. (det ska förresten vara 72 dpi (+ 720x576 eller 1024x576) om man nu ska hålla på med det).
Omskalningen görs ju av brännarprogrammet - i detta fall iDVD (eller Toast, DVDSP, etc). Jag tror absolut inte att omskalningen görs bättre av Photoshop eller annat bildprogram - än vad brännarprogrammen gör. Det är bara enkel matematik. Har man pluggar - t.ex. Genuine Fractals - till Photoshop så kan man få bättre resultat...men det är dyra fraktal-akgoritmer vi snackar om då...och enormt mycket jobb för ett bildspel som ändå ska bli i det usla formatet PAL som en mpeg2-komprimering (DVD-video). Det skulle vara som att finslipa en diamant för att sedan limma fast den på en gammal cykel på soptippen. :-D.

Har du verkligen tittat på DVD'n i en teve? (allt som är PAL - vårat tevefomat - ser för jävligt ut i en dator).
Om originalen är mindre än 720x576 (småbilder från nätet?) så har vi problemet där - men det är ju inte troligt - det är väl bilder från din kamera och dom är nog betydligt större.

"Jag har lyckats att få bilderna att se bra ut i förhandsvisningen genom att avmarkera "tv-säkert läge". Jag fattar inte det där...har Förhandsvisning "tv-säkert läge"? Kan du se bildspelet - som ju är video - i Förhandsvisning?
Nå - "tv-säkert läge" ska du inte bry dig om - det har inget med upplösning eller bildkvalitet att göra - det handlar om teveburkars "overscan" och det ska vi inte gå in på nu.

Jag kan inte lösa problemet - ville bara berätta om vad det INTE är. Jag tycker absolut att du ska bränna 16:9 - allt är ju 16:9 nuförtiden. Allt. 4:3 är utrotat och ingen är gladare än jag för det :-).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-03-12 16:38

Ja det hjälpte inte att skala om. Som du säger Zimmerman - det gör tydligen brännarprogrammet. Resultatet är egentligen OK, det blir inte riktigt som originalet...
Jag gillar din jämförelse med att finslipa en diamant och sedan limma fast den på en gammal cykel!

Dom fysiska lagarna gör att det inte kan bli bra. Förr när man hade CTR tv-burkar på 22-28 tum så såg 720x576 pixlars bilder hyfsade ut. På 14-tummare som jag alltid hade så allt fantastiskt ut :-). CRT (bildrör) var ju dessutom optimerade för interlace (bilden ritas var annan linje 50 ggr i sek.)

Idag har man större teveburkar och dom är LCD - dom gillar progressiv bild. Att visa en bild på 720x576 pixlar interlejsad på en stor LCD måste av naturlag bli uselt.

Det finns sätt att mildra eländet. När man packar GOP (t.ex. mpeg2 som är DVD-video - som iDVD packar till) så kan man optimera för stillbild - man kan också tvinga allt till prgressiv bild och dagens DVD-spelare kan lira progressivt (det handlar om 2:2 - quasi interlace). Men...allt detta är en lång historia och jag orkar inte ta steg för steg workflow för detta - man använder dessutom andra verktyg. Det är inget vanliga dödliga konsumenter ska hålla på med - det finns viktigare saker i livet. :-D.

1
Bevaka tråden