Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Time Capsule som "server"?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-08 19:13

Tjenna!

Har försökt att kolla runt lite här och på andra sidor men tycker det är svårt för då det oftast skrivs på sätt jag helt enkelt inte förstår.

Min fråga är om det skulle gå att använda hårddisken i en time capsule som en typ av server?

Alltså genom att ha något form av program t.ex. Ventrilo igång på Time Capsulen så den kan användas av andra personer även när jag inte är hemma.
Dvs. så jag slipper att ha datorn igång alltid. Utan bara Time Capsulen.

Och om inte detta går så kanske ni har några andra tips angående detta.

Jag tycker att en Router, hårddisk och server integrerad i en sån liten sak o fin sak som en time capsule hade varit underbart. Har inte behov av att köra några tunga o krävande program som servrar. Därför tycker jag det är onödigt för mig att skaffa t.ex. en macmini o sätta som Router/server.

Tack på förhand.
MVH Palle

Köp en till?

Kan du dra TRÅD till den från en eller flera datorer är det bra.
Filöverföringar på samma nät som man gör annat på gör det trögt.

Jag kanske skall förtydliga mig lite. En time capsule har två lösenord, ett för att komma åt inbyggda disken och externa anslutna diskar, ett annat för att komma åt det trådlösa nätverket och kunna komma ut på internet via Airport.

Men man kan faktiskt ställa in flera användarkonton för att komma externa diskar.

Det betyder att den som har lösenord för att kunna göra backup till disken gör det till den interna, man delar på det lösenordet. På en extern disk inkopplad i Time Capsule kan du lägga upp flera användarnamn och lösenord.

Något speciellt program behöver du inte köra på din Time Capsule (det går inte installera program på den). Din dator behöver inte heller vara på för att andra skall kunna ansluta till den.

Att köpa en Time Capsule till är dock inte en lösning, man måste byta vilken basstation man är ansluten till via Airport för att komma åt den andra. Vilket är lite för meckigt för att vara praktiskt. Då är det en bättre lösning att ansluta flera hårddiskar. En ganska snygg en är denna, men egentligen funkar vilken USB-hårddisk som helst.

http://www.99.se/nyheter-mac/272938-komplement-till-time-capsule-lanserad.html

  • Oregistrerad
  • 2009-12-08 23:52

Jag tror frågan gällde om man kan installera applikationer på TC:n vilket man alltså inte kan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-09 01:19
Ursprungligen av Iphone77:

Jag tror frågan gällde om man kan installera applikationer på TC:n vilket man alltså inte kan.

Ja i princip var det ju det. Och jag tackar för svaret. Men vet ni om det finns några andra lösningar. Tycker ju att en sån graj borde vara rätt bra. Men jag antar att det handlar om att man måste ha någon form av OS och processor o hela köret för det ska funka. Därför klarar inte en vanlig router av det.

Annars får det kanske ändå bli en macmini och köra den enbart som router/server. För den borde väll gå att konfigurera till att köras som router?

Det är väll egentligen bara till att brygga anslutningen vidare via det trådlösa?

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 09:32

Vill du kunna köra applikationer på ngn server finns det ju både servrar och OSX-server att ta till.

Att köra program på servern går, det är nog inga problem.

Sedan skall du ha fört över resultatet till den dator som begärt att programmet skall köras...

Kör du terminalapplikation modell 1978 är det ju inga större problem.
Blir det fönsterprogram blir det ju lite jobbigare. Citrix lever på den här lösningen.
Apple Remote-Access kan fixa det, det finn snågon VNC (Chicken of the VNC?) som fixar det.

Däremot tycker jag det verkar väldigt knöligt att ha det så.

Kajan - en Time Capsule är inte en dator och även om du tycker det vore en bra ide att kunna installera olika typer av tjänster (serverprogramvaror) så är det liksom inte det den är till för.

Om jag hade dessa funderingar så skulle jag investera i denna underbara produkt som jag lagt till i tråden med hjälp av prisjakt nedan. (Nedanför snabbsvarsrutan).

Vi har diskuterat den i flera trådar redan, det är en Mac Mini utan optiskt enhet, med en extra hårddisk och med Mac OS X Server förinstallerat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-09 12:51

Taz: Ja den mac mini servern är ju en perfekt historia så. Dock så är ju priset där efter också.

Därför det är lite synd 2 - 3000 kr hade varit perfekt. Så släng in en liten processor och ett flashminne i en Router så hade jag varit så nöjd Men får väll känna mig slagen angående det.

Men bra tips annars Taz, 1 TB är rätt najs. Får försöka komma på fler saker att köra på servern så att pengarna lönar sig. Känns liksom onödigt att köpa för 10 papp för att kunna köra Ventrilo

Men annars kanske man får sätta upp en FTP eller något

Tackar för hjälpen everybody allihopa.

Vilken Ventrilio menar du? Det kanske finns andra sätt att göra det du vill, men då får du beskriva det.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 13:18

Köp en begagnad Mac Mini på tradera, de går på strax över 3000kr för en Intel-modell. Ventrilo finns iofs för PPC så du kan komma undan betydligt billigare om du köper en Mac Mini G4. Det beror ju lite vilka andra applikationer du tänkt köra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-09 18:51

Ja just nu är det bara ventrilo men fick ändå ett tips av en polare att bara köpa en sån mini PC-laptop som går på ungefär 3000 kr. Även om den inte agerar som router så är den ju tillräckligt liten för att stuva undan i någon hörna och sen låtas köra till min Airport Extreme via det trådlösa nätverket. Allt som behövs är en strömkälla...

Ända problemet med detta är huruvidare det går att stänga locket på den men ändå ha den i fullt fungerande läge...

Och hur går det att fjärrstyra en PC från en Mac via t.ex. VNC?

Ursprungligen av Kajan:

Och hur går det att fjärrstyra en PC från en Mac via t.ex. VNC?

Windows remote desktop

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-09 20:51
Ursprungligen av Mikael E:

Aha nice tackar.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 22:34

Min erfarenhet av att köra laptop som server är att den blir redigt varm vilket ökar slitaget på komponenterna. En laptop är inte tillverkad för att stå och tuffa 24/7, särskilt inte leksaksmodellerna för 3000kr. Då tycker åtminstone jag att en begagnad mac mini är ett betydligt bättre val.

1
Bevaka tråden