Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickTime Streaming Server, en del får Direktsändning - pausad

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår försökte vi direktsända ett årsmöte i en förening jag är ordförande för. Men en del av de som försökte titta (inkl mig själv från en annan dator), fick meddelandet i Quicktime "Direktsändning pausad". Att klicka på Play hjälper inte, den laddar några sekunder (buffrar), sedan står det samma sak igen. För en del fungerade det dock fint.

De datorer som hade problemet hade olika versioner av QuickTime, men min tex hade kombinationen 10.5.8 + allra senaste Quicktime. Uppdaterade när jag fick problemet första gången.

Klienterna anslöt från olika håll, Malmö, Stockholm, Linköping och Australien. Det funkade i Australien! Min dator stod i ett hörn av lokalen med QuckTime Broadcaster igång. Den sände.

(Insåg efter några försök att om man startar chatprogram som tex iChat, Skype osv så greppar de kameran och håller fast den så Broadcaster inte funkar, så det löste jag förstås genom att inte ha dem igång.)

Satt vid en annan dator i samma rum. Den fick Direktsändning pausad. Brevid mig sitter flera personer till, som får det att fungera. Mystiskt tycker jag.

Några ledtrådar?

Jag var med på samma möte och var i den fysiska lokal som hade sändningen. Jag fick intrycket att det fungerade för användare med QT 7 ELLER QT X. Inte helt bergsäker men i början fick alla andra (QT 7) pauseffekten medan det gick bra för mig (QT X 10.6.1) sedan stängde jag av eftersom jag var i loakalen. Senare, eventuellt frö att Taz_1999 justerade något, minns inte, så började det fungera för alla andra och då tänkte jag testa igen och då fick inte jag vara med. Kan det vara något i servern som känner av klienter men inte kan sända för både 7 och X samtidigt?

Tillägg: När det inte fungerade för mig i QT X fick jag samma effekt som de andra som det inte fungerade för; Direktsändning pausad (laddar i 7 s men drar inte igång efter det).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-27 18:01

Vad har ni för bandbredd uppströms där ni sänder ifrån? Fungerar det om ni bara har en dator som tar emot sändningen?

Jag mätte vid ett tillfälle och fick 24 Mbit ned och nästan 1 mbit upp vilket stämmer med en abonnemangsform hos Com Hem (vilket lägenhetsinnehavaren har). Killen som har lägenheten var dock osäker på upphastigheten som teoretiskt sett med Com Hem skulle ha kunnat vara 10 Mbit. Å andra sidan så är rimligen uppmätt hastighet intressantare. Mätningen gjorde med bredbandskollen.se

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-29 11:57

1Mbit känns väldigt lite för att streama video till mer än en dator. Men det beror klart på vilken bitrate ni använde.

Vilken bitrate användes och hur många klienter användes?

Att den pausar vid mottagning ser jag som ett tecken på att den väntar på paket men att er uppströms anslutning helt enkelt inte klarade av att leverera.

1Mbit är för lite för att sända - nästan oavsett upplösning och teorier etc. Det är så otroligt mycket rendundans, inetsvajande och skit. 10 Mbit och uppåt är en bra början för videodistribution i liten skala.

Alltså min dator som körde QuickTime Broadcaster skickade bilden till min XServe som står i samma rack som 99.se mfl maskiner. Där borta är bandbredden, tja vet inte men mycket! Ser att jag glömde beskriva den delen av ekvationen.

  • Medlem
  • 2009-12-08 21:25

Enligt min erfarenhet skulle det mycket väl kunna vara brandväggsproblem då jag känner igen felmeddelandet från de gånger då vi initialt hade problem med olika klienters brandväggar. Det brukar vara avgörande vilken port videon sänds på.

Tack för tipsen alla!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-09 00:38
Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för tipsen alla!

Har du fått igång det? I så fall, hur? Jag funderar på att testa....

Jag har inte testat mera.

Men när jag här hemma kört en dator som "sändare", en annan som "mottagare" och strömmen har varit bort och vänt på min XServe som står i en annnan stadsdel så har det funkat.

1
Bevaka tråden